مرسدس بنز که به تازگی ورود خود به عرصه تولید خودروهای برقی و الکتریکی اعلام کرده و وارد رقابت تنگاتنگی که میان خودروسازان برتر جهان بر سر تولید خودروهای الکتریکی پرقدرت و لوکس درگفته، شده است و قصد دارد با ورود به این صنعت نوپا سازندگان خودروهای برقی و الکتریکی لوکس در جهان همچون تسلاموتورز آمریکا را به چالش کشانده و رقابت فرا بخواند.
حالا در تازهترین اخبار و گزارش های منتشر شده از سوی رویترز، دایملر اعلام کرده است که میخواهد تولید باتری و موتورهای مخصوص خودروهای برقی و الکتریکی خود را به کارخانه خود در شهر یاوُور واقع در کشور لهستان بسپارد و بدین ترتیب نهمین کارخانه اختصاصی خود در جهان را در این کشور راه اندازی و بهره برداری کند.
این اقدام در حالیست که دایملر تصمیم گرفته است سرعت و حجم تولید وسائل نقلیه مجهز به پیشرانه های تمام برقی و پلاگین هیبریدی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و بدین ترتیب سهم مدل های برقی و پلاگین هیبریدی خود را در بازارهای بین المللی خودرو بیشتر کند.
این شرکت خودروسازی آلمانی هم اکنون دارای پنج کارخانه باتری است و تصمیم گرفته است با تکمیل فرآیند ساخت ششمین کارخانه خود در شهر یاوُور لهستان و همچنین ایجاد یک شبکه فعال جهانی برای ساخت باتری خودروهای برقی به طراحی و تولید خودروهای تمام برقی و لوکس بپردازد. این شرکت پیشتر اعلام کرده بود که ۱۱ میلیارد دلار سرمایهگذاری خواهد کرد تا مطمئن شود که تمامی مدلهای مرسدس بنز تا سال ۲۰۲۲ میلادی نسخه الکتریکی یا هیبریدی نیز خواهند داشت، که این امر حاکی از آن است که غول خودروسازی آلمان بسیار جاه طلبانه و بلندپروازانه برای تولید خودروهای الکتریکی نقشه کشیده و برنامه ریزی های دقیقی انجام داده است.
یکی از نقاط قوت شرکت تسلا کارخانه قدرتمند باتری خودروهای برقیاش است. حالا هم مرسدس بنز تصمیم گرفته است با احداث و فعالسازی کارخانه های باتری سازی مخصوص خودروهای تمام برقی و الکتریکی، قدم به عرصه خودروهای تمام برقی لوکس و پرقدرت جهان بگذارد.
دایملر، بعنوان شرکت مادر مرسدس بنز پیشتر نیز اعلام کرده بود که قصد دارد در طول یک دهه آینده سرمایه گذاری کلانی را در بخش توسعه زیرساخت های لازم برای تولید خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی اختصاص دهد تا بدین ترتیب نقش خود را برای کاهش انتشار آلاینده های سمی در هوا و گرمایش کره زمین و همچنین حفاظت بیشتر از محیط زیست ایفا کند.
نخست وزیر لهستان نیز در ادامه سخنانش ادامه داد: ما از اینکه میزبان تلاشهای دایملر (یکی از بزرگترین غولهای خودروسازی در جهان) برای توسعه خودروهای برقی و الکتریکی و ساخت باتری های موردنیاز این شرکت هستیم، بسیار خوشحال و خرسندیم و امیدواریم این همکاری به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد.
مارکوس شافر، مدیر ارشد بخش تولید و زنجیره تامین شرکت دایملر نیز در راستای افزایش حجم تولید وسائل نقلیه و خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی خود خاطرنشان کرده است که این سرمایه گذاری دست کم ۳۰۰ فرصت شغلی در این شهر بوجود خواهد آورد که این امر تا حدودی موجب رونق اقتصادی این شهر نیز می شود.
این خودروساز همچنین قبلا عنوان کرده بود به منظور افزایش ظرفیت خط تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی با اختصاص ۲۰ میلیارد یورو معادل ۲۲.۷۵ میلیارد دلار به تامین باتریهای مخصوص این گونه خودروها بپردازد .
بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلایندهها و گازهای گلخانهای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند. بنابراین بسیاری از شرکتهای خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامههای خود بدین منظور رونمایی کردهاند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک موجب شده است شرکتهای خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامههای خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.
افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک موجب شده است شرکتهای خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامههای خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.
دولتهای بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتا تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدودا دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.