تعویق یک ساله طرح اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده
عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با بیان اینکه هیچ دستگاهی متولی اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده در کشور نیست گفت: براساس مصوبه هیئت وزیران اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده یک سال به تعویق افتاده است.
ابوالفضل حجازی در نشست خبری در خصوص مصوبه اخیر دولت در خصوص اسقاط موتورسیکلت های فرسوده، اظهار داشت: هیأت وزیران 2 هفته قبل مصوبه ای داشت که تا زمانی که زیر ساختهای اسقاط موتورسیکلت در کشور فراهم نشود به مدت یک سال اسقاط موتورسیکلت به تعویق بیفتد، این در حالی است که هنوز این مصوبه از دولت خارج نشده است.
وی گفت: شرایط زیر ساخت اسقاط موتورسیکلت در کشور فراهم نیست و دولت نیز به دلیل نبود شرایط اسقاط ، مصوبه تعویق اجرای الزام به اسقاط موتورسیکلت سازان را به تصویب رسانده است.
عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با بیان اینکه سازمان محیط زیست در 2 سال گذشته بواسطه طرح برخی مصوبات و گزارش ها به دولت موجب ترمز توسعه و تولید در صنعتی با بیش از 40 سال سابقه فعالیت تولیدی شده است، افزود: در سال گذشته مصوبه ای در هیات وزیران به تصویب رسید که خودروسازان وموتورسیکلت سازان در ازای تولید یک دستگاه خودرو و موتور ملزم به اسقاط یک دستگاه فرسوده شدند که با پی گیری خودروسازان از این مصوبه معاف شدند اما در صنعت موتورسیکلت این اتفاق رخ نداد و الزام اجرای بند 2 قانون هوای پاک در این موجب گردیده که در 6 ماه اخیر صنعت موتورسیکلت بابت مصوبه و قانون هوای پاک تعطیل شود.
حجازی همچنین آمار 10 میلیون موتورسیکلت فرسوده در تهران را غیر واقعی و دروغ عنوان کرد و افزود: در تهران کمتر از 2 میلیون موتورسیکلت وجود دارد که بیش از 70 درصد از این موتورسیکلت ها مدل های 95 تا 97 و عمدتا انژکتوری هستند که توسط سازمان استاندارد و حفاظت محیط زیست تاییدیه استاندارد دریافت کرده اند.
وی ادعا کرد: آمار موتورسیکلت های فرسوده ای که این روزها توسط یکی از مسئولان محیط زیست اعلام می شود اغلب در پارکینگ ها و در روستا ها و شهرهای کوچک هستند که وجود آنها هیچ گونه آلایندگی در کشور به دنبال ندارد.
* مخالفتی با اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده نداریم
حجازی با تاکید بر اینکه انجمن موتورسیکلت هیچ مخالفتی با اسقاط موتورسیکلت های فرسوده در کشور ندارد، خاطر نشان کرد: در صورتی که زیرساخت ها فراهم و مجری اسقاط مشخص و برگه اسقاط موتورسیکلت صادر شود تولیدکنندگان اولین کسانی هستند که اقدام به خرید برگه اسقاط خواهند کرد در حالی که بر اساس آمار تاکنون حتی یک برگه اسقاط موتورسیکلت صادر نشده است.
عضو هیات مدیره انجمن موتورسیکلت سازان تاکید کرد: متاسفانه برخی در روزهای اخیر به اسم آلایندگی و بازی با افکار عمومی بنا دارند با مخالفت با مصوبه اخیر دولت ، صنعت موتورسیکلت را نابود کنند از این رو از دادستان کشور درخواست داریم این موضوع را به طور خاص پی گیری نمایند که در ارائه این گزارشات چه کسی به دنبال از بین بردند این صنعت است.
به گفته وی، هم اکنون از 200 واحد تولید موتورسیکلت در کشور، تنها 24 واحد باقی مانده است که با ادامه جوسازی ها و ارائه اخبار غیر واقعی تا سال آینده چیزی به نام صنعت موتورسیکلت نیز نخواهیم داشت.
حجازی در ادامه متوسط قیمت موتورسیکلت در کشور را 6 تا 18 میلیون اعلام کرد و گفت: در شرایطی که صنعت موتورسیکلت در 6 ماه اخیر عملا متوقف بوده و تولیدکنندگان هیچ افزایش قیمتی را اعمال نکردند تقاضایی در بازار موتورسیکلت وجود ندارند و این امر ناشی از کاهش شدید قدرت خرید مردم است.
به گفته وی، تولید هر دستگاه موتورسیکلت، 300 تا 500 دلار ارزبری دارد درحالیکه واردات کامل آن بالغ بر 4000 دلار هزینه ارزی را به کشور تحمیل میکند. این در حالی است که برخی خواستار توقف موتورسیکلت هستند و مدام بر سر راه تولیدکنندگان مانعتراشی میکنند.
وی در پایان به ارائه راهکاری برای تشویق دارندگان موتورسیکلت های فرسوده به دولت پرداخت و خاطر نشان کرد: پیشنهاد ما به دولت برای ایجاد انگیزه برای دارندگان موتورسیکلت های فرسوده اختصاص تسهیلات قرض الحسنه و یا وام های 5 میلیونی با سود 4 تا 6 درصد به تولیدکندگان است تا با تقویت توان مالی صاحبان این موتورها، جریان تقاضا برای اسقاط و نوسازی در این صنعت با اقبال همراه شود.
حجازی با بیان اینکه هیچ دستگاهی متولی اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده در کشور نیست گفت: چنانچه دولت یک دستگاه متولی معرفی نماید، آمادگی داریم تا تمامی برگههای اسقاط موتورسیکلتها را خریداری کنیم چرا که 6 ماه است که هیچ موتورسیکلتی در کشور تولید نشده است.