پس از سه دقیقه از بلند شدن هواپیمای 302 خطوط هوایی اتیوپی ، سرعت هواپیما به طرز عجیبی بالا رفت. خلبان متوجه شد مشکلی وجود دارد .بوئینگ مکس 737 پایین آمد و دوباره صدها فوت اوج گرفت . او به کنترل ترافیک هوایی گزارش داد و درخواست بازگشت به فرودگاه آدیس آبابا را کرد . اجازه بازگشت صادر شد. هواپیما به سمت راست بچپیچید و بالا رفت و یک دقیقه بعد پرواز 302 از رادار محو شد .
با سقوط هواپیما در 30 مایلی جنوب شرقی فرودگاه، تمام 157 سرنشین هواپیما تقریباً پس از 6 دقیقه از پرواز دو ساعته آن به نایروبی کشته شدند .این دومین سقوط مرگبار بوئینگ 737 طی 5 ماه بود. پرواز لاین ایر اندونزی در ماه اکتبر گذشته سقوط کرد و 189 نفر جان خود را از دست دادند .
دلیل هر دوی این سقوط ها احتمالا سیستم کنترل پرواز جدید این هواپیما با نام MCAS است که در پایین کشیدن دماغه هواپیما هنگام اوج گرفتن آن نقش داشته است .
بوئینگ روز چهارشنبه اعلام کرد تمام عملیات های 371 هواپیمای خود را پس از ممنوعیت پرواز آن توسط اداره فدرال هوانوردی متوقف کرده است .
این ناوگان تا زمان نصب یک نرم افزار جدید برای سیستمهای پرواز این جت ها زمین گیر می ماند که احتمالا تا پایان ماه طول می کشد .
در حالی که بویینگ تلاش می کند یکی از قابل توجه ترین محصولات خود را حفظ کند، تاثیر این حوادث بر معروف ترین گروه هوافضای دنیا مورد سوال قرار گرفته است . این روزها برای بوئینگ بسیار فاجعه بار هستند چون 737 پنجاه سال است مهم ترین و پرفروش ترین محصول بوئینگ بوده است .
ماه های سختی برای این هواپیما ساز آمریکایی است، مطالبه های حقوقی و تهدید به لغو سفارشات بالا می گیرد. سقوط یک شنبه گذشته به سختی به سهام بوئینگ ضربه زده و ارزش آن را 25 میلیارد دلار طی هفته گذشته پایین آورده است .
بویینگ حالا برای حفظ سفارش های خود با مشکل مواجه شده است. چندین مشتری بزرگ تهدید به لغو سفارش هایشان کرده اند. ویتجت که سفارش هایش را در ماه گذشته تا حدود 25 میلیارد دلار دوبرابر کرده بود، اعلام کرد که با روشن شدن دلیل این حوادث در مورد سفارشهایش تصمیم گیری می کند. سایر شرکت هایی که بویینگ را تحت فشار گذاشته اند عبارتند از : اوتایر روسیه و کنیا ایرویز که احتمالاً به ایرباس a320 روی می آورند .
لاین ایر هم هنوز در مورد سفارش 22 میلیارد دلاری خود برای 737 تصمیمی نگرفته است .
طبق گفته یک منبع آگاه : « واقعیت تجاری این است که بوئینگ برای متقاعد کردن مشتریانش به ماندن همه جور پیشنهاد تشویق کننده ای می دهد ». علی رغم بحران مالی و حیثیتی که برای بویینگ به وجود آمده، بسیاری متخصصان عقیده دارند این شرکت بازمی گردد چون مشکلات فنی (البته نه به مرگباری 737 ) قبلا هم برطرف شده اند. اداره فدرال هوانوردی قبلا در 2013 دریملاینر 787 را به خاطر مشکل آتش گرفتن باطری هایش زمین گیر کرده بود که بعد برطرف شد و تاثیر بلندمدتی بر اطمینان مشتری نداشت و این هواپیما به یک هواپیمای موفق تبدیل شد .
مکس 737 هم همین کار را می کند ولی با یک مهندسی قوی برای کمک به نگهداشتن موتور های بزرگش در زیر بالها. این هواپیما ساز آمریکایی باید از تکنولوژی برای کارآمد تر کردن و ارزان کردن عملیات هایش استفاده کند .
اتوماتیک کردن هواپیماها برای جلوگیری از خطای انسانی افزایش یافته است. خطای انسانی قبلا بزرگترین دلیل این حوادث هوایی بود. دیوید گلیو، متخصص ایمنی گفت: « هواپیماهای کمی به خاطر افتادن بالهایشان سقوط می کنند. در اکثر موارد خطای انسانی دخیل است ولی این یک سیستم امنیتی اضافی است که برای حل یک مشکل دیگر نصب شده و خودش حالا مشکل ساز شده است. تاریخچه ای از مشکلات مربوط به فناوری های جدید وجود دارد ولی مردم به خاطر این مسئله جلوی پرواز 737 را نمی گیرند » .
مقامات اجرایی بوئینگ از مشتریان و سرمایه گذاران می خواهند صبر داشته باشند ولی باید به زودی این نقص را برطرف کنند .