۱۰ محصول هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۹
هوش مصنوعی صنعت عجیبی است و جدا از اینکه در ترندهای تکنولوژی امسال قرار دارد به سرعت در حال تغییر نحوه زندگی انسان است. به نوعی میتوان گفت این ساخته بشر حالا بیش از هر چیز دیگری خود بشر را متعجب کرده است.
البته مثل هر تکنولوژی و نوآوری دیگر جنبه های منفی و قدرت تخریبی آن بیش از فواید آن مورد توجه و حساسیت قرار می گیرد. بی جهت نیست از استفان هاوکینگ تا ایلان ماسک نسبت به مدل توسعه آن و تاثیر مخربش بر جهان هشدار داده اند و روزی هم نیست که خبری جدید درباره این قدرت جدید منتشر نشود. تکنولوژی تشخیص چهره یکی از کاربردی ترین و حساسیت برانگیزترین بخش های هوش مصنوعی است. در حالی که موضوع تشخیص چهره از یک امکان تجاری روی تلفن های همراه به یک عامل تشخیص هویت در کشورها (فرودگاه ها، ایستگاه ها و...) ارتقا پیدا کرده حالا تاثیر این موضوع بر زندگی انسان بیش از پیش ملموس شده است. آنچه امروز از توسعه سیستم های هوش مصنوعی می بینیم حاصل دو دهه تلاش محققان و سیستم هایی است که در این زمینه توسعه داده شده اند.
سیستم هایی که حالا می توانند تشخیص دهند در دنیای اطراف چه می گذرد. تکنولوژی تشخیص چهره امروز به بخش مهمی در امنیت سایبری، خرید و فروش اینترنتی و بازاریابی تبدیل شده است. چنان که یک محقق دانشگاه MIT می گوید تشخیص چهره به گونه ای چشم هوش مصنوعی به جهان ماست. فروشگاه آمازون گو یا فروشگاه بدون صندوق آمازون نمونه بارز این تکنولوژی است جایی که یک فرد وارد فروشگاه می شود، جنس را از قفسه برمی دارد و از فروشگاه خارج می شود. هزینه جنس خریداری شده به طور خودکار و بعد از خروج او از فروشگاه از حساب بانکی اش کسر می شود.
آمازون برای ساده کردن فرآیند خریدی که امروزه میلیاردها نفر در سراسر جهان از آن استفاده می کنند از ترکیب هوش مصنوعی، دید کامپیوتری ( Computer Vison ) و تعداد قابل توجهی سنسور استفاده می کند. در ادامه به ۱۰ تکنولوژی مهم زیرمجموعه هوش مصنوعی اشاره می کنیم که قرار است امسال کاربردهای جدی آنها را در جهان ببینیم.
۱- پردازش زبان های طبیعی: یکی از مهم ترین زیرشاخه های هوش مصنوعی است که به تعامل بین کامپیوتر و زبان های طبیعی می پردازد. چالش اصلی در این زمینه درک زبان طبیعی و ماشینی کردن آن است. به بیان دیگر کامپیوتر باید معنی زبان مورد استفاده را درک کند. چالش اصلی درک معنی زبان با کامپیوتر است؛ چیزی که به تعامل بین انسان و کامپیوتر منجر می شود. این تکنولوژی امروزه توسط شرکت های مختلفی از جمله از Attivio، Automated Insights، Digital Reasoning و Yseop در حال توسعه است.
۲- تشخیص گفتار: این تکنولوژی همین الان روی بسیاری از موبایل های کاربران هست. از دستیار صوتی Siri اپل گرفته تا دستیارهای هوشمندی که روی بلندگوهای هوشمند آمازون و گوگل قرار دارند و در سال های اخیر بسیار قدرتمند شده اند. شرکت هایی که روی تشخیص گفتار به طور اختصاصی کار می کنند در جهان کم نیستند از جمله شاخص ترین آنها می توان به NICE، Nuance Communications، OpenText و Verint Systems اشاره کرد.
۳- نمایندگان مجازی: آنچه سال گذشته در همین روزها ( اردیبهشت ۹۷) گوگل از محصول داپلکس (Google Duplex) به جهان نشان داد همه را شوکه کرد. تماس تلفنی یک کامپیوتر که مانند انسان واقعی با یک رستوران یا آرایشگاه تماس گرفت تا وقت برای صاحبش رزرو کند. داپلکس نمونه پیشرفته چت بات هایی هستند که همین الان به شکل گسترده در کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرد. امسال بیش از همیشه از این نمایندگان مجازی خواهیم شنید.
۴- پلت فرم های یادگیری ماشینی: امروزه کامپیوترها می توانند به راحتی یاد بگیرند. این پلت فرم ها امروزه از روی کلیک شخصیت انسان ها را حدس می زنند. چنین شناختی از افراد روز به روز دقیق تر می شود و می تواند فرصت بالقوه بزرگی برای جنبه های مختلف باشد. شرکت هایی چون گوگل، مایکروسافت، H۲O.ai، SAS، Skytree و Adext از پیشتازان یادگیری ماشینی هستند.
۵- پلت فرم های یادگیری عمیق: یادگیری عمیق یک زیرشاخه از یادگیری ماشینی است. انگیزه نخستین در به وجود آمدن این ساختار یادگیری از راه بررسی ساختار عصبی در مغز انسان الهام گرفته شده است که در آن یاخته های عصبی با فرستادن پیام به یکدیگر درک را امکان پذیر می کنند. Deep Instinct, Ersatz Labs, Fluid AI, MathWorks, Peltarion از جمله شرکت هایی هستند که در این زمینه فعالیت می کنند.
۶- دفاع سایبری: دفاع سایبری به مکانیزم دفاع مجازی در برابر حملات گسترده به ساختارها و زیرساخت های اطلاعاتی گفته می شود. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در حال حاضر موضوع دفاع سایبری را به سمت یک مرحله تکاملی برده اند که می تواند در بسیاری موارد به طور خودکار علیه تهدیدها وارد عمل شود. استارت آپ هایی مانند Darktrace یا Cylance با مکانیزم های پیشرفته و الگوریتم های هوش مصنوعی قادر به شناسایی تهدیدها و جلوگیری از آن و کاهش تخریب از لحظه حمله هستند.
۷- کمک به نخبگان: در حالی که بحث مربوط به نگرانی جایگزینی هوش مصنوعی با نیروی کار بخش عمده محتواهای مربوط به AI را تشکیل می دهد اما باید گفت که اتفاقا هوش مصنوعی از پتانسیل بالایی برای کمک به کارمندان در حین کار برخوردار است به خصوص در زمینه کار دانشمندان و نخبگان. پزشکان و وکلا از جمله شغل هایی است که هوش مصنوعی در آن می تواند به شکل گسترده به توسعه آن بخش کمک کند.
۸- تولید محتوا : از روبات های خبرنویس تا مجری چینی که با هوش مصنوعی ایجاد شده بود همه نشان دهنده حضور قدرتمند هوش مصنوعی در این عرصه است. تمامی برندهای معتبر خبری جهان در حال نزدیک شدن به پلت فرم های هوش مصنوعی برای تهیه محتوا هستند. Wibbitz یکی از استارت آپ های این حوزه است که در حوزه SaaS (زیرشاخه رایانش ابری) ویدئوهایی با استفاده از یک محتوای نوشتاری در یک دقیقه تولید می کند. Wordsmith شرکت دیگری در این زمینه است که بر اساس دیتاهای دریافت شده به تولید خبر می پردازند.
۹- تشخیص احساس: تکنولوژی تشخیص احساس به فرآیندی گفته می شود که یک نرم افزار می تواند احساس را از روی چهره انسانی تشخیص دهد و این کار را با کمک تکنولوژی پردازش تصویر انجام می دهد. در واقع می توان این تکنولوژی را در بخش شناسایی و تحلیل زبان بدن به شمار آورد و کاربرد آن هم در ترکیب با دیگر گونه های هوش مصنوعی است.
۱۰- شناسایی تصویر: یک تکنولوژی نسبتا شناخته شده اما در حال توسعه در عرصه هوش مصنوعی است که به سرعت کاربرد خود را در حوزه های مختلف کسب وکار پیدا کرده است. موضوع شناسی اشیا و افراد کاربردهای گسترده خود را از صنعت پهپاد گرفته تا سیستم های نظارتی به خوبی ثابت کرده است. یکی از بزرگ ترین شرکت ها در این زمینه SenseTime است که محصولاتش را هم اکنون در عرصه شناسایی چهره در سیستم بانکی به کار می برند.