ایران دومین کشور عرضه کننده انرژی ارزان در جهان

براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال ۲۰۴۰، ۶۱ درصد انرژی مصرفی جهان فسیلی خواهد بود و برآورد می‌شود که گاز حجم قابل توجهی از مصرف انرژی دنیا را به خود اختصاص دهد که در این بین سرمایه‌گذاری در صنعت گاز و جایگزینی آن با نفت نقش بسیار مهمی در مقابله با تحریم‌ها ایفا می‌کند.

خبر را برای من بخوان

حمید قاسمی - مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی- امروز در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در سمینار راهکارهای تنظیم سبد سوخت با توسعه صنعت سی ان جی با تاکید بر این مسئله که طرح‌های چندگانه تشویقی برای افزایش سهم سی ان جی در سبد خودروها در مصرف روزانه ۱۸ و ۲۷ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل در کشور صرفه‌جویی می‌کند اظهار کرد: امروزه شاخص‌های امنیت انرژی در دنیا به سمت مصرف‌کنندگان سوق پیدا کردند، به گونه‌ای که ۶۰ درصد تولید کنندگان انرژی و ۴۰ درصد مصرف کنندگان انرژی در این بین نقش دارند.

وی با تاکید بر این مسئله که علاوه بر تولید شاخصه‌های دیگری همچون عرضه و قابل قبول بودن سوخت مورد عرضه از نظر مسائل زیست محیطی و همچنین قیمت آن در این بین تأثیر مستقیمی دارد تاکید کرد: رشد و توسعه صنعت سی ان جی در حدود سال ۱۳۸۶ نشان می‌دهد که استفاده از گاز طبیعی فشرده برای خودروها نقش مؤثری در کنترل مصرف بنزین داشته است که باید به این مسئله توجه ویژه شود.

ایران دومین کشور عرضه کننده انرژی ارزان در جهان

وی ایران را دومین کشور عرضه کننده انرژی ارزان در جهان دانست و خاطر نشان کرد: هر جا میزان توسعه یافتگی کشورها بیشتر باشد قیمت انرژی نیز بیش‌تر می‌شود که این مسئله یک امر طبیعی و قابل قبول است.

او با اشاره به اهمیت تولید خودروهای گاز سوز در کشور تاکید کرد: اگر روند کنونی تولید خودرو و مصرف سوخت در کشور ادامه پیدا کند، نیازمند ۲۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت پالایش و ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت توزیع فرآورده‌های کشور هستیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این استاندارهای آلایندگی نیز در سال ۲۰۲۵ محدودیت‌های بیشتری برای سوخت‌های یورو ۴،۵ و ۶ اعمال خواهد کرد به همین دلیل نیازمند تغییر کیفیت سوخت‌های تولیدی در پالایشگاه‌های کشور نیز هستیم.

وی با اشاره به این که راهکارهای مؤثر برای این مسئله گفت: واردات خودروهای برقی و هیبریدی و تمام گاز سوز و همچنین حمایت از تولید خودروهای تمام گاز سوز می‌تواند راهکاری مؤثری برای جلوگیری از مصرف بی رویه سوخت باشد. چرا که اگر صنعت سی ان جی در کشور راه اندازی نمی‌شود ۵ سال پیش بعد از کشور آمریکا بزرگترین وارد کننده بنزین در دنیا بودیم.

به گفته وی با توجه به این که ۲۱ میلیون خودرو و موتورسیکلت در چرخه حمل و نقل کشور وجود دارد اگر تنها وانت بارهای موجود در چرخه حمل و نقل عمومی را گاز سوز کنیم روزانه ۱۸ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه جویی می‌شود. علاوه بر این ۱۷۴ هزار تریلی در کشور تردد می‌کنند که با تبدیل آنها به خودروهای گاز سوز روزانه ۲۷ میلیون لیتر گازوئیل صرفه جویی می‌شود که این عدد برابر با ۵۰ درصد گازوئیل مصرفی در کشور است.

قاسمی با بیان این که پوشش ۹۶ درصدی شبکه گازرسانی شهری و ۸۸ درصدی پوشش گازرسانی روستایی ظرفیت مناسبی برای گازسوز کردن خودروها به وجود آورده است گفت: باید با آگاه‌سازی مردم و انجام برنامه‌های بتوانیم توسعه صنعت سی ان جی را رقم بزنیم که امید می‌رود این صنعت با تدابیر در نظر گرفته شده در سه گام به نتیجه برسد.

وی تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است میزان کارکرد جایگاه‌های سی ان جی از ۸ ساعت به ۱۴ ساعت در شبانه روز افزایش دهیم و هدف ما در بلند مدت نیز رساندن فناوری ANG به مرحله تولید تجاری است که تحولی بزرگ در صنعت سی ان جی به شمار می‌رود.

انتهای پیام

برچسب ها :