نسل جدید بی ام و سری یک و M135i معرفی شد
کوچکترین محصول در سبد بیامو، هاچبک سری یک نام دارد. جدیدترین مدل این خودرو، با تجهیزات M و کد M135i محصولی مهم در کلاس اسپرتهای کوچک خواهد بود.
بی ام و از سال ۲۰۰۴ به هاچبک های اسپرت علاقه مند شد و نسل اول سری یک را معرفی کرد. این محصول در نسل دوم، با بدنه ی صندوق دار هم تولید شد؛ اما در نسخه های هاچبک ۳در و ۵در محبوبیت یافت. پس از ارائه ی فیس لیفت نسل دوم در سال ۲۰۱۷، امروز نسل سوم سری یک رونمایی شد. برخلاف سال های گذشته و روند معمول در معرفی مدل های جدید بی ام و، این بار تصاویر و مشخصات فنی محصول ارتقایافته با آپشن های M، پیش از رونمایی مدل پایه منتشر شده است.
از دیدگاه ظاهری، تفاوت بین نسل جدید و مدل قبلی چندان زیاد نیست. یکی از مهم ترین جذابیت ها در سری یک، امکان رانندگی به صورت دیفرانسیل عقب بود که در مدل جدید، ارائه نخواهد شد. نسل سوم، در مدل پایه دیفرانسیل جلو خواهد بود و نسخه های گران تر با سیستم دو دیفرانسیل X درایو عرضه می شوند. البته، مهندسان بی ام و قول داده اند، به لطف فناوری های مدرن در مدل جدید، خریداران نمونه ی دو دیفرانسیل بتوانند هیجان رانندگی مشابه خودروهای اسپرت دیفرانسیل عقب را تجربه کنند.
نسل جدید سری یک، چهره ای تهاجمی تر از گذشته دارد. مشابه محصولات مدرن بی ام و، افزایش اندازه در جلوپنجره را تجربه می کند و دارای قاب فلزی در این قسمت است. علاوه بر این، تولید مدل های هاچبک ۳در و سدان در بازار جهانی متوقف خواهد شد و احتمالا، فقط در بازار چین یا کشورهای شرق آسیا، بی ام و سری یک صندوق دار، عرضه می شود.
در مقایسه با نسل قبل، مدل جدید عرض و ارتفاع سقف بیشتر فراهم می کند تا راحتی سرنشینان بهبود یابد. البته طول خودرو، برخلاف بزرگ شدن کابین، کوتاه تر شده است. علاوه بر افزایش فضای مفید در کابین، صندوق عقب هم این خودروی هاچبک هم، جادارتر از مدل قبلی خواهد بود تا با ظرفیت ۳۸۰ لیتر، بزرگ تر از رقبا، مثل مرسدس بنز A کلاس هاچبک، فولکس گلف GTi و آئودی A1 باشد.
خریدار مدل پایه می تواند از پنل سنتی با عقربه های آنالوگ و نمایشگر رنگی ۵ اینچ در وسط استفاده کند؛ اما نمایشگر تمام رنگی ۱۰.۲ اینچ هم در ازای پرداخت بیشتر، پشت فرمان بی ام و سری ارائه خواهد شد. علاوه بر این ها، نمایشگر لمسی عریض برای سیستم سرگرمی و ناوبری قابل استفاده است. امکانات لوکس و فناوری های مدرن بی ام و، نظیر فرمان صوتی، جوی استیک و مدیریت آپشن ها با تشخیص حرکت دست، برای M135 قابل سفارش هستند.
مدل پایه با کد 118i، مجهز به پیشرانه ی ۱.۵ لیتر توربوشارژ ۳ سیلندر با قدرت ۱۳۸ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر است که ۸.۵ ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می رسد. برای M135 موتور توربوشارژ ۲ لیتری با قدرت ۳۰۲ اسب بخار و گشتاور ۴۵۰ نیوتن متر هم وجود دارد که این خودرو را ظرف ۴.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می رساند. سری یک، با پیشرانه های متنوع دیزلی هم تولید خواهد شد که طرفدار پرشماری در بازار اروپا دارد. جعبه دنده ی ۶ سرعته دستی و ۷ سرعته خودکار هم، قابل انتخاب خواهند بود.
قیمت نهایی مدل های مختلف بی ام و سری یک، هنوز اعلام نشده است اما می توان انتظار داشت، حدود ۳۰ هزار دلار برای نسخه ی 118i و ۵۰ هزار دلار برای مدل M135i، قیمت گذاری شود. مدل ویژه ای از M135i به نام نسخه ی پرفرمنس هم تولید خواهد شد که با عنوان گران ترین و کامل ترین نمونه، تجهیزات ویژه ی رانندگی در پیست و ظاهر متفاوت از مدل اصلی خواهد داشت.