دومینیکالی بیش از هر تماشاگر یا پرسنل پشتیبانی تیم ها با پیست فرمول یک و برج ۹ طبقه سخیر آشنایی دارد. در حاشیه مسابقات گرندپری در بحرین، لامبورگینی میزبان رسانه ها برای معرفی مدل جدید لامبورگینی هوراکان EVO است. اخیرا طول دوره مدیرعاملی دومینیکالی به سه سال رسیده است. این مدیر ۵۳ ساله با هیجان می گوید:
اگر زمان به سرعت بگذرد، پس همه چیز خوب است. ولی اگر به کندی پیش برود، مشکلی وجود دارد.
بیشتر سابقه کار دومینیکالی در فراری است. او بیست وسه سال در فراری کار کرد اما حضور چندان موفقی در فرمول یک نداشت. دومینیکالی اواخر سال ۲۰۰۷ سکان هدایت تیم فرمول یک فراری را در دست گرفت. مدیر ایتالیایی پیش ازاین چندین بار در این پیست بین المللی فرمول یک حاضر شده بود. البته در دفعات قبل، با لباس رسمی تیم فرمول یک شرکت فراری به این پیست آمده بود. او بین سال های آخر ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ ریاست تیم یادشده را بر عهده داشت. دومینیکالی در خاطرات خود، دو قهرمانی در مسابقات سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ را در پیست بحرین به یاد دارد. البته پیروزی های تیم فراری در نیمه دوم هفت سال مدیریت او در تیم فراری در این پیست تکرار نشد؛ ولی در دیگر پیست های فرمول یک دیگر کشورها، قهرمانی هایی را کسب کردند. استفانو دومینیکالی در آوریل ۲۰۱۴ به یک باره استعفای خود از ریاست تیم فراری اعلام کرد. او با این تصمیم همگان را شوک زده کرد. دومینیکالی پس از کنار رفتن از تیم فراری در آئودی به کار مشغول شد.
بعد از یک مدت کوتاه در آئودی، دومینیکالی در اوایل سال ۲۰۱۶ به سمت مدیرعاملی لامبورگینی منصوب شد. درآمد شرکت لامبورگینی طی حضور دومینیکالی افزایش داشته است، اما او اولین کسی بود که بر چهارچوب و اصالت این شرکت که در سال ها قبل طرح ریزی شده بود، اشاره می کرد. فروش لامبورگینی در سال قبل از ورود دومینیکالی ۲۰۴۵ خودرو بود؛ اما با حضور او، لامبورگینی توانست ۵۷۵۰ خودرو را در طول یک سال به فروش برساند.
هرچند که سمت مدیرعاملی این شرکت در ۵۶ سال گذشته، بیشتر نقش مراقبت کننده از این برند را بر عهده داشتند تا این شرکت به فراموشی سپرده نشود ولی اکنون لامبورگینی در وضعیت بسیار خوبی قرار گرفته است و باقدرت برنامه های خود را ادامه می دهد. در عوض، دومینیکالی برنامه خود را بر پایه گسترش فروش و مدل های جدید تولیدی این شرکت قرار داده است تا شرکتی متفاوت با ۵ سال پیش به وجود آید. آنچه در ادامه می آید، یک برنامه پنج مرحله ای است که لامبورگینی را به آینده درخشان خود می رساند و در رقابتی مستقیم با کارفرمای سابق خود فراری قرار می دهد.
۱- افزایش آگاهی و آشنایی با برند
دومینیکالی پیشنهاد می دهد که میزان آگاهی ها از برند لامبورگینی در سطح جهان می تواند رشد بالقوه زیادی داشته باشد:
ارزش سهم ما در بازارهای جدید صفر است. آن ها چیزی درباره لامبورگینی نمی دانستند. موفقیت در بازارهای جدید نیازمند شناخت و آشنایی با نسل جوان است؛ به همین دلیل ما باید نشان دهیم که جالب ترین، پرطرفدارترین و پویاترین برند هستیم.
نظر او درباره ی بازارهای سنتی چیست؟
ما نیاز داشتیم که برند خود را در مسیر متفاوتی قرار دهیم. باید فضای دوقطبی موجود را قبل از اینکه عاشق لامبورگینی شوید یا از آن متنفر، کمتر کنیم. اکنون شما یا عاشق آن هستید یا آن را دوست ندارید؛ اما هرکدام از این ها که باشد، شما یک نام تجاری با هویت بسیار قدرتمند را می شناسید.
لامبورگینی از مدت ها قبل به خاطر طراحی و تولید خودروهای قدرتمند با طراحی های تهاجمی و زیبا مشهور شده بود ولی اکنون تلاش می کند تا خودروهایی با چهره دوستانه و عمومی تر به بازار عرضه کند. اکنون لامبورگینی می خواهد به یک برند شاد تبدیل شود.
۲- افزایش فروش
سال گذشته، فروش جهانی لامبورگینی تقریباً ۷۰ درصد افزایش یافت. دومینیکالی، استراتژی ها و همچنین مدل جدید اوروس را در این موفقیت دخیل می داند. نقطه خوب این ماجرا در این زمان از نظر دومینیکالی، فروش ۸۰۰۰ خودرو در هرسال است. او می گوید:
به نظر من، در بازار رقابت ما این رقم خوبی برای فروش است. در صورت حضور در بازارهای جدید باید این رقم را کمی تنظیم کنیم؛ اما در حال حاضر رقم مناسبی برای فروش و تجارت ما است.
رقم یادشده برای فراری نیز بسیار مهم است زیرا سال گذشته، فروش جهانی فراری برای سومین بار در تاریخ از ۸۰۰۰ دستگاه عبور کرد. موضوعی که به دومینیکالی انگیزه دوچندان می دهد، تمایل زیاد او برای اثبات خود به شرکتی است که آن را ترک کرده است. البته او در این مورد، محافظه کارانه رفتار می کند. بااین حال، دومینیکالی ممکن است تنها فردی باشد که بتواند لامبورگینی را پابه پای فراری جلو ببرد و به موفقیت بیشتری برساند.
او می گوید:
به هرحال منحصربه فرد بودن برای مشتریان ما بسیار ارزشمند است. ما می توانیم دومین شاسی بلند خود را تولید کنیم و فروش خود را به سرعت افزایش دهیم. اگر من یک مدیر خودخواه بودم، دقیقاً همین کار را می کردم، اما این برای برند ما خوب نیست. این کار شاید در کوتاه مدت سود زیادی برای ما به ارمغان بیاورد، ولی در میان مدت و بلندمدت اشتباه بزرگی خواهد بود.
۳- تولید پیشرانه های برجسته
تولیدکنندگان خودروهای سوپر اسپرت، موتورهای تنفس طبیعی را کنار گذاشته اند و در محصولات خود از پیشرانه های توربوشارژ استفاده می کنند. فراری هم جزو این جریان است. دومینیکالی به خوبی می داند که پیشرانه های ده سیلندر و دوازده سیلندر تنفس طبیعی این شرکت با تن صدای زیبای خود به راحتی قابل شناسایی هستند؛ بنابراین لامبورگینی قبل از استفاده از پیشرانه های توربوشارژ به فکر تولید سوپر اسپرت های هیبریدی است.
دومینیکالی این روش و حرکت به سمت سوپر اسپرت های هیبریدی را تائید کرده است. او اضافه می کند:
اگر من فقط به دنبال پاسخ به نیازهای مشتریان بودم، نسل بعدی آونتادور با پیشرانه دوازده سیلندر تنفس طبیعی تولید می شد؛ اما ما باید به قوانین احترام بگذاریم. در برخی مناطق خاص شما برای حرکت در داخل شهرها به نیروی الکتریکی نیاز دارید. به همین دلیل نسل بعدی آونتادور با یک پیشرانه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی همراه با یک سیستم هیبریدی عرضه خواهد شد. البته مدل فعلی فروش خوبی دارد و ما انتظار نداریم در دو سال آینده نسل بعدی آن عرضه شود.
۴- معرفی چهارمین مدل
اگر میزان فروش لامبورگینی طبق پیش بینی های دومینیکالی تا سال ۲۰۲۵ ادامه یابد، این خودروساز آماده می شود تا چهارمین مدل خود را برای تکمیل سه مدل هوراکان، آونتادور و اوروس معرفی کند. دومینیکالی می گوید:
ما اکنون در حال کار روی ایده تولید یک مدل گرندتورر با ظرفیت ۲+۲ هستیم؛ این خودرو می تواند به ما در دستیابی به رقم ۱۰ هزار فروش سالانه کمک کند. اگر قادر به ثابت نگه داشتن حجم فروش در چند سال آینده باشیم، می توانیم عرضه مدل جدید را نیز مدیریت کنیم؛ اما هم اکنون توانایی لازم برای ارائه مدل جدید را نداریم.
۵- ساخت خودرو برای کسانی که عاشق رانندگی هستند
دومینیکالی می گوید: «مردم از گذشته دور، خودروها را دوست داشتند و عاشق رانندگی هستند. »
او معتقد است که بخش اصلی صنعت خودرو در آینده به سمت فناوری خودران و اجاره کوتاه مدت و نه مالکیت پیش می رود، اما برای خودروهای قدرتمند و با کارایی بالا برای مدت طولانی در آینده چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
جهان بسیار بزرگ و متفاوت است. ما باید در نظر بگیریم که خودروها برای حمل ونقل یا لذت بردن استفاده می شوند. اگر می خواهید از خودرو لذت ببرید، نمی توان با مدل خودران به این هدف رسید. مطمئناً در آینده، افرادی مانند ما وجود دارند که زندگی آن ها به این اشتیاق بستگی دارد.
او در پاسخ به سؤالی مبنی بر فراموش کردن مدل های محبوب گذشته می گوید که هرگز گذشته را فراموش نمی کند. وی همچنین در پاسخ به این سؤال که «آیا لامبورگینی مدل های مشهور و قدیمی خود مانند میورا، کانتاش و دیابلو را با تولید مجدد احیا می کند؟ »، پاسخ روشنی بیان نکرد ولی تأکید کرد که لامبورگینی می خواهد سالگرد این مدل ها را در زمان مناسب جشن بگیرد.
او همچنین ادامه داد که در حال تولید یک مدل ویژه و منحصربه فرد برای چنین مراسمی هستند که برای برند بسیار مهم است. همچنین براساس صحبت های او می توانیم نتیجه گیری کنیم که لامبورگینی نسخه های محدود، سفارشی و گران قیمتی را برای زنده نگه داشتن نام برخی از مدل های محبوب و قدیمی خود تولید خواهد کرد. اما کدام یک اول خواهد شد؟ پنجاهمین سالگرد مدل محبوب میورا سه سال پیش بود؛ درحالی کانتاش تا پنج سال آینده به پنجاهمین سالگرد خود می رسد. بااین حال، در سال ۲۰۲۰ دیابلو می تواند ۳۰امین سالگرد تولید خود را جشن بگیرد.