سایت خبری طلا

علت نتایج مالی ضعیف تسلا در سال ۲۰۱۹ چیست؟

منبع: زومیت


شرکت تسلا در فصل اول سال مالی ۲۰۱۹ با ۷۰۲ میلیون دلار ضرر، یکی از بدترین نتایج تاریخ خود را ثبت کرد. در این مطلب به بررسی عوامل زیان‌دهی این شرکت خواهیم پرداخت.


با وجود فروش فوق العاده ی تسلا مدل 3 در بازار اروپا و معرفی تاکسی های خودران شرکت، مشکلات مالی همچنان گریبان گیر تسلا باقی مانده است. ایلان ماسک ۳ ماه قبل پیش بینی کرده بود که تسلا در اولین سه ماهه ی سال مالی جدید، سود ده خواهد بود. در عوض، شرکت تسلا اکنون یکی از بدترین نتایج سه ماهه ی خود را ثبت کرده و ۷۰۲ میلیون دلار زیان دهی داشته است. ماسک، تأخیر در تولید خودروی مدل 3 و هزینه های مازاد خودروهای مدل S و X را عامل زیان دهی تسلا دانسته است.
تسلا از سال ۲۰۱۰ تاکنون تنها در ۴ فصل سود آوری داشته و هیچ وقت موفق به ثبت یک سال مالی کامل سودآور نشده است. شاید تقاضا برای خودروهای تسلا در بازار آمریکا کمی کاهش یافته باشد؛ اما خودروهای تسلا و مخصوصا مدل 3، در بازار اروپا با محبوبیت روزافزون مواجه هستند. طبق آمار و ارقام منتشر شده، تعداد ۱۴,۶۵۲ دستگاه تسلا مدل 3 در ماه مارس سفارش داده شده که این میزان، از فروش بی ام و سری 3 و آئودی A4 هم بیشتر است.
از این تعداد، ۵۳۱۵ دستگاه در نروژ فروخته شده اند که بازار اصلی خودروهای الکتریکی در اروپا محسوب می شود. مدل 3 تا ۲۹ درصد از فروش کل خودروهای الکتریکی نروژ را به خود اختصاص داده است. سال آینده، تسلا فروش شاسی بلند مدل Y که برپایه ی مدل 3 طراحی شده است را آغاز می کند. ایلان ماسک عقیده دارد فروش این خودرو، در مجموع از مدل 3، مدل S و مدل X پیشی خواهد گرفت. باوجوداین، مشکلات همچنان وجود دارند و تسلا علاوه بر اتمام توسعه ی مدل Y، باید سرمایه ی لازم برای ساخت ابرکارخانه ی خود در شانگهای چین را هم فراهم کند.
مقاله های مرتبط:آمار شکایت از کیفیت ساخت خودروهای تسلا در نروژ افزایش یافتایستگاه شارژ ۳۵۰ کیلوواتی آیونیتی در بریتانیا راه اندازی شد
علاوه بر این مسائل، تسلا ساخت مدل رودستر و کامیون سمی را هم در برنامه دارد. ویدویی که اخیرا از آتش گرفتن و سوختن یک دستگاه مدل S در چین منتشر شده هم بار دیگر اشتعال باتری های تسلا را به موضوعی نگران کننده تبدیل کرده است. در همین زمان، رقبای تسلا هم در حال پیشرفت هستند. جگوار I-Pace (با فروش ۱۵۰۳ دستگاه در ماه مارس و شکست دادن رقم فروش ۸۷۴ دستگاه تسلا مدل X)، آئودی E-tron، مرسدس بنز EQC، خودروهای الکتریکی مقرون به صرفه ی فولکس واگن و شاسی بلند الکتریکی ساخت فورد بر پایه ی مدل موستانگ، همگی از رقبای فعلی و آینده ی خودروهای تسلا هستند.
با وجود مشکلات شرکت، سهام تسلا همچنان قیمت گزافی دارد که با ناامیدی سرمایه گذارانی که روی عدم موفقیت تسلا شرط بسته بودند، همراه شده است. یکی از مسئولان شرکت فورد در اروپا، هفته گذشته توییتی را با مضمون زیر منتشر کرد:
از سال ۲۰۰۹ تاکنون، تسلا ۶.۴ میلیارد دلار زیان دهی داشته است. در این مدت فورد ۷۱.۶ میلیارد دلار سود دهی داشته است؛ اما امروز، وال استریت ارزش تسلا را ۴۵ میلیارد دلار و ارزش فورد را ۳۸ میلیارد دلار می داند. دنیا دیوانه شده است.
حتی افرادی که خرید سهام شرکت تسلا را پیشنهاد می دهند، باید ابتدا میزان علاقه ی خود را بنسجند. فیلیپه هاوکس در رابطه با نتایج ضعیف چند وقت اخیر تسلا می گوید:
فراخوانی به محصولات تسلا در شرایط فعلی امری دشوار است؛ اما در آینده ی فناوری الکتریکی متصل و آزمایش ها، ارزش بالایی دیده می شود. معتقدیم که راهی برای رسیدن به سوددهی پایدار وجود دارد.
آزمایش های تسلا شامل بخش مفید از جمله به روزرسانی های نرم افزاری OTA، و بخش غیرمحتمل ازجمله قابلیت تبدیل شدن خودروهای شخصی مالکان به تاکسی های خودران تا سال آینده می شود. به گفته ی ماسک، سودآوری خودروهای تسلا برای مالکان طوری خواهد بود که آن ها باید از نظر مالی دیوانه باشند تا خودرویی به جز تسلا خریداری کنند. جفری آزبورن، از کارشناسان مالی بانک Cowen اعتقاد دارد که ادعای ایلان ماسک در بسیاری از مناطق کارساز نیست و در ابتدا نیاز به تأیید اعتبار خودروهای خودران در کشورهای مختلف احساس می شود. باوجوداین، اکنون تولید و عرضه ی خودروهای خودران برای تسلا بسیار راحت تر از برنامه ریزی مالی به نظر می رسد.