در سال ۱۹۶۸، پورشه خودرو برگ اسپایدر 909 (909 Bergspyder) را ساخت؛ مدل اسپیداستر سبک وزن ویژه ی مسابقات هیل کلایمب (Hillclimb). پورشه برگ اسپایدر 909 با رنگ سفید و سبز و وزن ۳۸۴ کیلوگرم معرفی شد که عمر کوتاهی داشت؛ اما نباید تصور شود پایانی برای این نام باشد.
پورشه در سال ۲۰۱۵ گروهی از مرکز توسعه ویساخ (Weissach) را برای ساخت خودرو اسپرت سبک وزنی براساس باکستر 981 مأمور کرد. هدف پورشه ساخت خودرویی با طراحی متفاوت و غیرمتعارف درمقایسه با باکستر اسپایدر بود؛ درحالی که تاحدممکن سبک وزن و مینیمالیستی باشد. با الهام از مدل 909 در اواخر دهه ی ۱۹۶۰، نتیجه ی این پروژه برگ اسپایدر 981 بود که همان رنگ سفید و سبز را دارد.
پورشه برگ اسپایدر 981 به عنوان خودرو اسپرت تک صندلی بدون دستگیره ی در و شیشه جلو، تفسیر مدرنی از مدل 909 با اندازه ای بزرگ تر به شمار می رود. درست شبیه خودروهای مسابقه ای مسابقات هیل کلایمب دهه ی ۱۹۶۰، پورشه برگ اسپایدر 981 از بادگیر شفاف و مسطح بهره می برد که در جلو راننده گسترش می یابد. سپس، چرم مصنوعی ساخته شده از تارپولین برای ادامه دادن بخش فیبرکربنی طراحی شد که یادآور پروشه 356 اسپیداستر مدل ۱۹۵۴ است.
مقاله های مرتبط:حراج نسخه روباز پورشه اسپیداستر 356نسخه روباز پورشه 356 اسپیدستر ۱۹۵۶، آماده حراج شد
درحالی که بخش های اصلی این خودرو اسپرت روباز با نسل سوم پورشه باکستر مشترک هستند، داخل کابین برگ اسپایدر 981 از اسپایدر 918 به ارث رسیده است. ممکن است این خودرو مفهومی شبیه مدل تک صندلی به نظر برسد؛ اما درِ سمت سرنشین می تواند بازشود و محفظه ای برای قراردادن کلاه ایمنی و پوشش جداشدنی صندلی راننده و بارهای اضافی باشد.
به لطف رژیم کاهش وزن، پورشه برگ اسپایدر 981 تنها ۱،۰۹۹ کیلوگرم وزن دارد. قدرت این خودرو مفهومی اسپیداستر از پیشرانه ی باکسر ۳.۸ لیتری با قدرت ۳۸۸ اسب بخار گرفته می شود که متعلق به پورشه کیمن GT4 است. چنین پیشرانه ای می تواند برگ اسپایدر را حدودا در چهار ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برساند و رکورد آن در پیست نوربرگ رینگ هفت دقیقه و ۳۰ ثانیه است.
تاکنون، همه چیز درباره ی برگ اسپایدر 981 خوب پیش می رود، به جز مجوز ترددش در برخی کشورها که می تواند بر فروش تأثیر بگذارد؛ به همین دلیل پورشه این پروژه را اجرایی نکرد و به عنوان خودرو مفهومی منحصربه فرد باقی ماند. برگ اسپایدر پیش از رفتن به موزه ی پورشه، در مرکز توسعه ی این شرکت در ویساخ به نمایش گذاشته شد؛ اما اولین بار در مسابقه ی هیل کلایمب ۲۰۱۹ به طوررسمی رونمایی می شود.