بی ام و M8 و M8 کاپتیشن رونمایی شد
چند ماه پس از معرفی نسل جدید بیامو سری ۸ با امکانات M850i، نسخهی موردانتظار این خودرو با کد M8 و تواناییهای فنی بیشتر بهنمایش گذاشته شد.
مدل جدید سری ۸ بی ام و برای رقابت با مرسدس بنز S کلاس کوپه به سبد خودروساز مونیخ اضافه شده است. نسل اول این محصول سال ۱۹۸۹ با کد E31 رونمایی شد. تا سال ۱۹۹۹، بیش از ۳۰ هزار دستگاه از انواع سری ۸ تولید شد تا یکی از جذاب ترین خودروهای اسپرت بی ام و در دهه ی ۱۹۹۰ باشد. بااین حال، به دلیل شرایط حاکم بر بازار جهانی و کاهش علاقه ی عمومی به خودروهای لوکس، عرضه ی نسل دوم سری ۸ تا سال ۲۰۱۸ به تعویق افتاد.
بعد از ماه ها آزمایش و انتشار تصاویر به طورغیررسمی، سرانجام M8 رسما معرفی شد. این خودرو علاوه بر نسخه ی استاندارد، با امکانات اضافی و مدل کامپتیشن (Competition) هم تولید خواهد شد تا روند بازاریابی مشابه M5 و M5 کامپتیشن داشته باشد. البته، M8 کاپتیشن برخلاف M5 کامپتیشن با دو نوع بدنه ی کوپه سقف فلزی و کابریولت (سقف پارچه ای جمع شونده) عرضه خواهد شد.
تمامی نسخه های M8 با جعبه دنده ی خودکار هشت سرعته بههمراه فناوری استپ ترونیک و سیستم دودیفرانسیل X درایو بی ام و تولید می شوند. شرکت سازنده ادعا می کند M8 می تواند در ۳.۱ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ کیلومتربرساعت برساند. در این شرایط، مدل بدون سقف فقط ۰.۱ ثانیه کندتر خواهد بود؛ درحالی که نسخه ی کامپتیشن ۰.۱ ثانیه زودتر از M8 استاندارد به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت خواهد رسید. پیشرانه ی هشت سیلندر تویین توربو با حجم ۴.۴ لیتر برای مدل پایه ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند؛ اما نسخه ی کامپتیشن، ۲۵ اسب بخار قدرت بیشتری خواهد داشت و نهایت گشتاور را تا ۵,۸۰۰ دوربردقیقه ثابت نگه خواهد کرد.
دیگر تفاوت عملکردی نسخه های مختلف M8 با یکدیگر به نهایت سرعت مربوط است. مدل پایه به ۲۵۰ کیلومتربرساعت محدود خواهد بود؛ اما می توان با امکانات نسخه ی کامپتیشن حداکثر به سرعت ۳۰۵ کیلومتربرساعت رسید. چنین آماری جدیدترین محصول بی ام و را قابل رقابت با برترین خودروهای کلاس GT، نظیر استون مارتین ونتیج و فراری 812 سوپرفست می کند. این در حالی است که رقبای انگلیسی و ایتالیایی به ترتیب ۱۵۰ هزار و ۳۳۵ هزار دلار قیمت دارند.
مشابه دیگر محصولات دپارتمان M، مدل های مختلف M8 هم می توانند با تنظیمات دلخواه راننده در بخش رفاهی یا فنی همراه شوند که البته، اغلب آن ها بر تغییر کیفیت رانندگی و عملکرد فنی تأکید می کنند. به عنوان مثال، تعویض دنده با استفاده از پدال های پشت فرمان یا در حالت های مختلف و انتخابی سیستم جعبه دنده هوشمند خودکار، شرایط متفاوتی برای راننده فراهم می کنند. فناوری تمام چرخ محرک X درایو هم تنظیمات مختلفی دارد که رانندگی در شرایط آب و هوایی متنوع یا فرمان پذیری پرهیجان مثل شرایط دریفت را ممکن می کند.
در مقایسه با M850i، سیستم تعلیق و فنربندی M8 متفاوت است. این بخش می تواند مطابق با شرایط رانندگی و تنظیمات شاسی، هوشمندانه تغییر حالت دهد تا شرایط رانندگی هنگام حضور در پیست یا سفرهای خانوادگی بهینه باشد. در نسخه ی کاپتیشن، تغییرات بیشتری روی فنربندی قابل تنظیم هستند تا سختی سیستم تعلیق افزایش یابد. در بخش ترمزگیری، کالیپرهای ۱۵.۵ اینچ با ۶ پیستون به صورت استاندارد روی M8 وجود دارند؛ اما نمونه های ۱۷.۵ اینچ از کربن سرامیک را نیز می توان انتخاب کرد. حتی دریچه های خروجی اگزور به کمک سامانه ای الکترونیکی قابل تنظیم خواهند بود تا به سلیقه ی راننده، صدای آرام تر یا خشن تری داشته باشند.
نمای ظاهری M8 در مقایسه با M850i تفاوت چندانی ندارد. به لطف بازطراحی سپر، حالت تهاجمی بیشتری در M8 دیده می شود و جلوپنجره ی دوگانه هم صرفا با رنگ سیاه عرضه خواهد شد. در نمای پشت، اگزوزهای دوقلو جایگزین نمونه های چهارگوش در M850i شده اند و چراغ هشدار قرمزرنگ هم با حالت عمودی به حفره ی داخل سپر منتقل شده است. شاید مهم تر از این تغییرات جزئی، بالچه ی باریک روی درپوش صندوق عقب و آپشن انتخابی رینگ های اسپرت ۲۰ اینچی با طرح اختصاصی شرکت M همراه با ادوات فیبرکربن باشند که ویژگی های جوان پسند M8 را افزایش می دهند. در سپرهای جلو و عقب، آینه های جانبی، جلوپنجره ، هواکش های جانبی و بالچه ی پشت تجهیزات سیاه رنگ فیبرکربن قابل سفارش هستند.
در فضای داخلی، نمی توان تفاوت شگفت انگیزی بین M8 و M850i در حالت استاندارد پیدا کرد. البته، خریدار می تواند صندلی های اسپرت و سبک وزن را با برند M سفارش دهد که لوگو سه رنگ شرکت M و نوشتار مرتبط با M8 یا M8 کامپتیشن در مکان های مختلف کابین، مثل داشبورد و رکاب دیده می شوند. درضمن، ادوات فیبرکربن هم به خواست مشتری سفارش دادنی هستند.
پیش فروش M8 در شهریور آغاز خواهد شد و چند هفته قبل از آن در رویداد اختصاصی بی ام و با عنوان نسل بعدی (Next Gen)، این خودرو و چند مدل جدید دیگر برای عموم در مونیخ آلمان نمایش داده خواهند شد. قیمت این خودرو ۱۳۳ هزار دلار اعلام شده؛ درحالی که مدل کانورتیبل با قیمت ۱۴۲ هزار دلار فروخته می شود. همچنین، قیمت پایه برای M8 کامپتیشن در مدل های سقف فلزی و کروک، به ترتیب ۱۴۶ هزار و ۱۵۵ هزار دلار بدون احتساب مالیات در کشورهای مختلف خواهد بود.