سایت خبری طلا

نیسان از باتری خودرو الکتریکی برای تولید برق خانگی استفاده خواهد کرد

منبع: زومیت


نیسان علاوه‌بر برنامه‌ریزی برای هوشمندکردن خودرو الکتریکی و تغییر سبک زندگی مشتریان، به‌دنبال استفاده مجدد از باتری خودروهای برقی برای مصارف تولید برق است.


«قدرت هوشمند، محرکه ی هوشمند، یکپارچگی هوشمند ». به گفته ی فرانسیسکو کارانزا، مدیر خدمات انرژی نیسان، شیوه ای که خودروساز ژاپنی به سمت آینده ی الکتریکی حرکت می کند، این سه ستون را شکل خواهد داد. نیسان که با محبوب ترین خودرو الکتریکی جهان، یعنی لیف (Leaf)، هنر خود را به رخ همگان می کشد، اینک با تمرکز تازه ای به سمت پایان دادن به تولید خودرو احتراق داخلی و پیشنهاد انتخاب جالب سبک زندگی به جای تولید صرف خودرو حرکت می کند. نیسان لیف هم اکنون با فروش ۴۰۰ هزار دستگاه در سراسر جهان، محبوب ترین خودرو برقی به شمار می رود.
فرانسیسکو کارانزا گفت:
قدرت هوشمند دراین زمینه، این است که بدانیم باید موتورهای احتراق داخلی را جایگزین و تمام محصولات خود را به پلتفرم الکتریکی تبدیل کنیم. پیش از سال ۲۰۳۰، بحث عمومی مهم برای ما برنامه ریزی است؛ برنامه ریزی برای زمانی که نیسان ممکن است تولید وسایل نقلیه ی احتراق داخلی را متوقف کند.
نیسان می داند تغییر الکتریکی به اندازه خرید خودرو برقی ساده نیست. کارانزا افزود:
باید زمان زیادی را صرف ارتقای زیرساخت شبکه کنید و نمی توانید پیش از برنامه ریزی برای تسهیل استفاده از وسایل نقلیه ی برقی، خودروهای احتراق داخلی را در داخل شهر ممنوع کنید.
رئیس بخش انرژی نیسان اعتقاد دارد «محرک هوشمند » قاعده ی کلی نیسان برای این است که چنین خودروهایی بسیار بیشتر از روشی برای جابه جایی به کار گرفته شوند. کارانزا معتقد است:
خودروها باید بیش ازپیش هوشمند باشند تا بتوانند به نیازهای اساسی مشتریان ما پاسخ دهند. «ایمنی » و «تجربه ی رانندگی » اصول اساسی برای ما و مشتریان است.
اخیرا بسیاری از خودروسازان نیز اظهار کرده اند خریداران امروزی می خواهند خودرو منعکس کننده انتخاب سبک زندگی، حساسیت زیست محیطی، ساختار اعتقادی و دنیای پیشرفته و متصل باشد. مطمئنا خودروها هوشمندتر می شوند؛ اما هنوز راه زیادی برای رسیدن به هدف وجود دارد؛ زمانی که بتوانید قدرت گوشی هوشمند خود را در کف دست کنترل کنید.
همچنین، آنچه نیسان به عنوان «یکپارچگی هوشمند » می خواند، مفهوم جالبی است و به این واقعیت اشاره می کند که درمقایسه با هر زمانی از تاریخ، خودرو به انجام کارهای بیشتری نیاز دارد.
کارانزا با اشاره به شیوه ی تغییر بازی گفت:
خودرو دیگر محصول جداگانه ای نیست و به اینترنت و شبکه ی برق متصل است. خودرو الکتریکی به تعامل بسیار پیچیده ای با برق نیاز دارد.
در ۱۰۰ سال گذشته، خودرو تغییرات بسیار اساسی در زندگی ما داشته اند؛ اما تغییراتی که در دهه ی آینده در زندگی ما خواهند داشت، به هیچ وجه تصورپذیر نیست. نیسان از تولید خودرو الکتریکی استقبال می کند و معتقد است موفقیت های پی درپی آن می تواند راه را برای برخی تغییرات دیگر فراهم کند.
کارانزا گفت:
سه ستون اصلی یادشده در حال تعیین نحوه ی کار ما در شرایط حاضر و آینده است. ما فقط شرکت خودروسازی نیستیم و موضوع اصلی نیز تنها درباره ی زیبایی و راحتی محصولات نیست. ما می خواهیم در زندگی مشتری بیشتر از قبل حضور یابیم، فراتر از اینکه خودرو چگونه کار می کند یا چه کاری انجام می دهد. مفاهیم پشت این سه ستون فوق العاده هستند و چنین مفاهیمی تغییر اساسی در نحوه ی کسب و کار ما است، نه فقط شعاری برای بازاریابی.
نباید تعجب کنید که خودروسازان مسئول به دنبال چیزی فراتر از مرحله ی اول عمر باتری خودرو الکتریکی برای کاهش تأثیرات زیست محیطی درازمدت آن ها هستند و این دقیقا همان چیزی است که نیسان انجام می دهد. فرانسیسکو کارانزا در گفت وگویی در مادرید گفته است باتری های نیسان لیف بین ۱۰ تا ۱۲ سال پس از خودرو عمر خواهند کرد. چنین موضوعی نشانه ای واضح است که نیسان درباره ی زندگی مجدد باتری ها پس از پایان عمر وسایل نقلیه فکر می کند.
کارانزا گفت:
نیسان بر عواملی مانند الگوها و چرخه های شارژ و تخریب باتری در بیش از ۴۰۰ هزار خودرو الکتریکی لیف در جاده های اروپا نظارت می کند. زندگی دوم باتری، نکته اصلی است. ما هم اکنون بیشتر از ۴۰۰ هزار خودرو داریم و اطلاعات زیادی درباره ی باتری دریافت می کنیم که بیش ازپیش اطمینان بخش هستند. واضح است که عمر باتری بیشتر از عمر خودرو خواهد بود. ما باتری را از روی خودرو برقی خارج خواهیم کرد و ۱۰ سال دیگر نیز پس از خودرو باقی خواهد ماند. بخشی از مسئولیت ما این است که آثار مضر محصولات خود را کاهش دهیم و این فراتر از خودروهای الکتریکی خواهد بود. ما هم اکنون سیستم خورشیدی بزرگی روی سقف انبار تدارکات در آمستردام داریم و تولید باد نیز در کارخانه ی بریتانیا انجام می شود.
نیسان پروژه های متعددی برای استفاده مجدد از باتری های دست دوم و نو لیف تعریف کرده که از کاربردهای مصرفی برای خودرو جدا هستند. مثالی از این موضوع، سیستم ذخیره سازی سه مگاواتی با استفاده از ۱۴۸ باتری نیسان لیف در ورزشگاه فوتبال آمستردام است. نیسان همچنین مجموعه ای از سلول های خورشیدی و باتری ها را برای استفاده ی خانگی ارائه می دهد و بسته های باتری حمل شدنی که می توانند به سادگی برای تأمین برق مکان اردوگاه یا لپ تاپ استفاده شوند.
مقاله های مرتبط:عمر باتری نیسان لیف چقدر است؟باتری نیسان لیف، برق ورزشگاه فوتبال را تأمین کرد
هنگامی که درباره ی استفاده از مواد بازیافتی در تولید وسیله ی نقلیه سؤال شد، کارانزا نگاه مثبتی به کارهایی داشت که خودروسازان باید انجام دهند. وی گفت:
مشتریان باید به سمتی حرکت کنند که شیوه ی زندگی خود را با خودرویشان تغییر دهند. هرروز درصد درخورتوجهی از مواد بازیافتی را در خودروها مشاهده می کنیم. می بینیم هزینه های استفاده از این مواد کاهش می یابد و معتقدیم باید این را تشویق کنیم. ما می خواهیم مشتریان سبک زندگی خود را تغییر دهند و نه صرفا خودرو الکتریکی بخرند.
وقتی کارانزا به تغییر شیوه ی زندگی مصرف کنندگان اشاره می کند، یکی از مثال های آن، استفاده از خودرو الکتریکی به عنوان منبع انرژی است که می تواند مانند پنل خورشیدی خانگی برای ارسال برق به شبکه به کار گرفته شود. کارانزا دراین باره گفت:
محاسبه کرده ایم مالکان خودرو برقی در دانمارک می توانند سالانه حدود ۱۵۰۰ یورو از نیسان لیف خود برق تولید کنند و به شبکه ی توزیع برق بفروشند. چنین موضوعی اکوسیستمی پیچیده است؛ اما باتوجه به اینکه خودرو برقی به شبکه ی توزیع دسترسی پیدا می کند، ارزش زیادی دارد. مشتریان از ما انتظار دارند راه حل هایی فراتر از خودرو الکتریکی برای آن ها به ارمغان بیاوریم؛ به همین دلیل، می بینید که نیسان در سراسر جهان به دنبال سازمان هایی برای مشارکت در این زمینه است. چنین کاری بسیار بزرگ تر از آن چیزی است که شرکت خودروسازی به تنهایی می تواند انجام دهد. ما به شرکا و مشتریانی نیاز داریم که بتوانند در این باره کمک کنند و ابزارهای لازم را نیز دراختیار داشته باشند.