بی ام و سری 3 استیشن مدل ۲۰۲۰ معرفی شد - زومیت
نسل ششم از استیشن بیامو سری ۳ مدل ۲۰۲۰ با گستره وسیعی از پیشرانههای بنزینی و دیزلی و امکانات M اسپرت بهعنوان آپشن، برای بازارهای اروپایی و آسیایی معرفی شد.
اولین نسل بی ام و سری ۳ تورینگ ۳۲ سال پیش وارد بازار شد و خودروساز آلمانی هم اکنون ششمین نسل آن را ارائه می دهد. ارقام زیر نشان می دهد که مدل استیشن تا چه اندازه برای بی ام و مهم است؛ بیش از ۱/۷ میلیون وسیله نقلیه در این کلاس تاکنون تولید شده اند، که تنها ۵۰۰ هزار دستگاه آن به نسل قبل بی ام و سری ۳ تورینگ اختصاص دارد. قرار است این خودرو در کارخانه بی ام و در مونیخ برای بازارهای اروپایی و همچنین بازارهای آسیایی مانند ژاپن، کره جنوبی، تایوان، هنگ کنگ، استرالیا و نیوزیلند تولید شود. مدل جدید که قرار است ۶ مهر ماه امسال به بازار عرضه شود، در آمریکای شمالی در دسترس نخواهد بود.
طول بدنه مدل جدید (کد G21) با ۸ سانتی متر افزایش در مقایسه با مدل قبلی، بزرگ تر شده است و به ۴.۷۱ متر می رسد. به طور مشابه عرض و ارتفاع این خودرو نیز ۲ سانتی متر نسبت به مدل قبلی بزرگ تر می شود. فاصله محوری نیز کشیده شده است، که بیش از ۴ سانتی متر در مقایسه با مدل قبلی افزایش دارد.
جای تعجب نیست که ظاهر استیشن جدید بی ام و سری ۳ نیز به لطف تغییر ظاهر سال گذشته سدان، چشم گیر است. جلوپنجره بزرگ باتوجه به حضور چراغ های تمام LED به عنوان تجهیزات استاندارد، برجسته می شود. چراغ های جلو LED با پهنای پرتو نور گسترده و چراغ های جلو LED انطباقی با نور لیزری برای حالت نور بالای بدون تابش خیره کننده، همراه با چراغ های مه شکن LED به صورت آپشن عرضه خواهند شد.
باریند سقفی و پوشش آلومینیومی برای ستون های B و C و همچنین نوارهای آلومینیومی برای درزگیرهای جانبی پنجره ها نیز از جمله امکانات استاندارد بی ام و سری ۳ استیشن هستند. بخش های جانبی در عقب با تحول همراه می شود؛ جایی که لبه های برجسته با لامپ های تیره LED در منطقه فوقانی و خروجی های اگزوز دوگانه در تمام مدل ها، طراحی را بیشتر جذاب می کنند.
سدان بی ام و ۳ سری، همچنین الهام بخش طرح فضای کابین مدل استیشن است؛ صندلی های بازطراحی شده برای افزایش راحتی در فضای باز بی ام و سری ۳ تورینگ در نظر گرفته شده اند. حجم فضای شانه سرنشینان به سمت جلو افزایش یافته است، درحالی که فضای بیشتری بالای سر سرنشینان خودرو وجود دارد. در عقب، فضای بیشتر برای قرارگیری پاهای سرنشینان همراه با امکان ورود و خروج آسان، بخشی از تجربه جدید است. بخش عقب خودرو برای قرار گرفتن سه صندلی کودک پیش بینی شده است، که دو عدد از این صندلی ها می توانند با اتصالات ایزوفیکس (ISOFIX) قفل شوند.
مدل جدید بی ام و سری ۳ تورینگ به صورت استاندارد با قابلیت باز کردن خودکار صندوق عقب همراه است. دسترسی راحت اختیاری اجازه می دهد تا زبانه کش محفظه بار خودرو بدون دست زدن به آن باز و بسته شود. پنجره عقب کمی بزرگ تر از مدل کنونی است که می تواند جداگانه باز شود و اجازه دسترسی آسان تر به عقب خودرو می دهد. قرار دادن وسایل بزرگ و سنگین در داخل محفظه بار با افزایش ۱۱/۲ سانتی متری عرض آن آسان تر شده است، درحالی که ارتفاع کف محفظه بار نیز کمی پایین تر قرار می گیرد. به همین ترتیب ظرفیت محفظه بار نیز بیشتر شده است و در مجموع به ۱،۵۱۰ لیتر می رسد؛ البته درصورتی که صندلی های عقب در حالت خوابیده قرار گیرند. اگر هنوز این میزان حجم برای گذاشتن بار کافی نباشد، بی ام و یک تریلر الکتریکی نیز برای حمل لوازم اضافی سرنشینان ارائه می دهد.
سه پیشرانه بنزینی و سه پیشرانه دیزلی در بی ام و سری ۳ استیشن واگن جدید عرضه می شود که دقیقاً هنگام عرضه یا طی چند هفته پس از آن در دسترس خواهند بود. گزینه هایی شامل پیشرانه های چهار سیلندر ۲ لیتری تا پیشرانه های بزرگتر ۳ لیتری ۶ سیلندر دراین میان وجود دارند. تمام مدل های پیشرانه مطابق با استاندارد انتشار الایندگی یورو ۶ هستند. در سال ۲۰۲۰، محدوده خودروهای استیشن بی ام و برای اولین بار گسترش خواهد یافت تا شامل مدل تورینگ مجهز به سیستم محرکه پلاگین هیبریدی نیز شود. در جدول زیر ترکیبی از سیستم های محرکه بی ام و سری ۳ تورینگ را هنگام عرضه و مدل هایی که می توانید این پیشرانه ها را در آن ها پیدا کنید، ارائه شده است.مدلپیشرانهقدرت (اسب بخار)جعبه دنده
318d تورینگ ۲ لیتری چهار سیلندر دیزل
۱۴۷
۶ سرعته دستی، هشت سرعته خودکار
320d/320d xDrive تورینگ ۲ لیتری چهار سیلندر دیزل ۱۸۸ ۶ سرعته دستی، هشت سرعته خودکار
330d xDrive تورینگ ۳ لیتری ۶ سیلندر دیزل ۲۶۱ هشت سرعته خودکار
320i تورینگ ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی ۱۸۱ هشت سرعته خودکار
330i/330i xDrive تورینگ ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی ۲۵۵ هشت سرعته خودکار
M340i xDrive تورینگ ۳ لیتری ۶ سیلندر بنزینی ۳۶۹ هشت سرعته خودکار
در بخش فرمان پذیری، سختی بدنه بی ام و سری ۳ تورینگ جدید حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است. اتصال شاسی نیز به طور درخورتوجهی سخت تر از مدل قبلی خواهد بود و مرکز ثقل پایین تری با توزیع وزن ۵۰:۵۰ دارد. با وجود تمام اندازه ها و امکانات موجود، مدل جدید بی ام و سری ۳ استیشن حدود ۱۰ کیلوگرم سبک تر از مدل کنونی است، البته این موضوع به تیپ انتخابی خودرو بستگی دارد.
مقاله های مرتبط:بی ام و سری 3، مهمان ویژه ی پنجاهمین سالگرد بی ام و ۲۰۰۲بی ام و سری 5 تورینگ 2017 کاربردی ترین خودروی بی ام و خواهد بود
برای کسانی که به دنبال کمی هیجان بیشتر هستند، سیستم تعلیق M اسپرت و سیستم تعلیق انطباقی M اسپرت با دمپرهای الکترونیکی نیز به صورت آپشن در دسترس است. هر دو گزینه M اسپرت همچنین شامل فرمان متغیر اسپرت و سیستم ترمز M اسپرت با کالیپرهای چهار پیستونی در محور جلو می شوند. گران ترین مدل بی ام و سری ۳ تورینگ با نام M340i xDrive نیز شامل دیفرانسیل M اسپرت است که همراه با سیستم تعلیق M اسپرت یا تعلیق انطباقی M اسپرت به عنوان آپشن برای مدل 330i تورینگ، 330i xDrive تورینگ و 330d تورینگ در دسترس قرار می گیرد.
قیمت بی ام و ۳ سری تورینگ جدید تا مهر ماه امسال که این مدل به بازار عرضه شود، مشخص خواهد شد.