گزارش آژانس با هدف ايجاد فضاي مبهم عليه ايران منتشر شده است
يك عضو كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه نتايج مذاكرات بغداد نبايد منجر به ياس ديپلماتيك شود، روند مذاكرات در بغداد را طبيعي توصيف كرد و گفت كه هر يك از طرفين بايد به حدي مذاكره كنند تا در نهايت بر اساس راهكار برد متقابل به توافق برسند.
تاریخ: ۶/خرداد/۹۱ ساعت ۱۶:۳۳ | اقتصاد جهانی شناسه خبر: ۵۶۴۳
به گزارش سایت طلا به نقل از خبرگزاری ایسنا، حشمتالله فلاحتپیشه اظهار داشت: واقعا روند کلی حاکم بر مذاکرات بغداد، روندی طبیعی بود و فارغ از یکسری تعارفات دیپلماتیک، باید نگاهی واقعگرایانه به مذاکرات داشت، به هر حال 1+5 در قالب شورای امنیت شکل گرفته و نه در قالب ان.پی.تی و به عبارتی ماموریتی که اعضای 1+5 احساس میکنند باید انجام دهند ماموریتی است که برای خود در قالب شورای امنیت سامان دادند.
وی افزود: اعضای 1+5 به طور طبیعی تلاش میکنند خود را از قطعنامههای شورای امنیت خلع سلاح نکنند چرا که اگر خلع سلاح شوند احساس میکنند در حوزه ان.پی.تی حرفی برای گفتن ندارند چرا که نمیتوانند تخلفی را در قبال ایران ارائه دهند تا طبق این تخلف، ایران را وادار کنند امتیاز دهد و بخشی از حقوق خود را در حوزه ان.پی.تی نادیده بگیرد.
فلاحتپیشه با بیان اینکه کشورهای 1+5 سعی میکنند ساختار کلی دیپلماسی توام با مذاکره را حفظ کنند، گفت: آنها سعی میکنند فشار را در قالب قطعنامهها و مذاکره را در قالب ان.پی.تی ادامه دهند و این روندی طبیعی است.
این مدرس دانشگاه، با تاکید بر اینکه نتایج مذاکرات بغداد نباید منجر به یاس دیپلماتیک شود، اظهار داشت: همین که 1+5 به این نتیجه رسیدهاند که مذاکرات را ادامه دهند یعنی اینکه حدی از قدرت جمهوری اسلامی را پذیرفتهاند و یا به عبارتی ایران بخشی از قدرت خود را به آنها تحمیل کرده که نمیتوانند آن را نادیده بگیرند و آن این است که جمهوری اسلامی در فضای قطع مذکره و دیپلماسی، به پیشرفت خود به ویژه در زمینه هستهیی ادامه میدهد، ضمن اینکه همین پیشرفتها موضع دیپلماسی عمومی ایران را هم در داخل و هم در خارج تقویت کرده است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش اخیر آژانس بینالمللی انرژی اتمی، دوپهلو بودن این گزارش را مورد اشاره قرار داد و افزود: در این گزارش به اورانیوم 26 درصد اشاره شده که از بعد فنی حتی اگر ایران 26 درصد هم غنیسازی کرده باشد، هیچگونه ارزش ممنوعهای را برای ایران ایجاد نمیکند.
وی اضافه کرد: البته آنها سعی کردهاند این بخش از گزارش را به نوعی جبران کنند و اعلام کنند که ممکن است این موضوع جزء خطاهای فنی یا خطاهایی باشد که در آن تقصیری وجود ندارد اما در عین حال سعی کردهاند نوعی شیطنت به خرج دهند که فضای مبهمی را در قبال ایران ایجاد کنند چرا که بحث تخطئی ایران از غنیسازی 20 درصد مطرح شود همین موضوعی بهانهای است که اینها قطعنامهها در ان.پی.تی در مذاکرات اولویت دهند.
فلاحتپیشه در ادامه تصریح کرد:باید بپذیریم آژانس یک نهاد کاملا فنی و حقوقی نیست، بلکه متاثر از یکسری لابیهایی است که سعی میکنند مقدمات فنی و حقوقی لازم برای توافق سیاسی ایران و 1+5 فراهم نشود.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هیچ نگاه واقعگرایانهای این انتظار را نداشت که در مذاکرات بغداد طرفین به نفع طرف مقابل عقبنشینی کنند، بلکه طرفین باید به حدی مذاکره کنند تا در نهایت بر اساس یک راهکار 50 ـ 50 و یا راهکار برد متقابل به توافق برسند. قطعا در این راستا هرگونه تلاش برای تحمیل نظر خود به دیگری منجر به قطع مذاکره خواهد شد.
وی اضافه کرد: فضای مذاکرات بغداد قدری نسبت به استانبول سنگینتر بود زیرا در استانبول بحثها بیشتر شکلی و صوری مطرح شد اما در بغداد مباحث وارد حوزه محتوایی شد. اکنون هم آنچه در فاصله مذاکرات مسکو مطرح است، این است که طرفین دو بسته پیشنهادی عملی را ارائه کنند که به صورت گام به گام به سمت توافق پیش بروند.
فلاحتپیشه به سفر نماینده مذاکرهکننده آمریکا در 1+5 به اسرائیل اشاره کرد و گفت: آمریکاییها مسائل منطقهای خود را با یکسری اهداف و راهبردهای منطقهایشان تطبیق میدهند که یکی از این اهداف راهبردی آنها، رژیم صهیونیستی است و آنها سعی میکنند مذاکرات و توافقاتی را با این رژیم داشته باشند.
نماینده مردم اسلامآباد غرب در مجلس شورای اسلامی درباره بازگشت نمایندگان مذاکرهکننده 1+5 به پایتختهای خود پس از مذاکرات بغداد نیز گفت: برگشتن به پایتختها برای تصمیمگیری درباره مذاکرات مسکو عمدتا بر سر بستهی پیشنهادی ایران است. حتما این پیشنهادات به گونهای است که هیاتهای مذاکرهکننده در حد معاون وزیر خارجه از اختیار لازم برای تصمیمگیری در مورد آن برخوردار نبودند و به طور طبیعی در چنین شرایطی آنها موضوع را به پایتختهایشان محول میکنند تا مقامات سیاسی عالیرتبه در مورد آن تصمیم بگیرند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشرو بودن انتخابات ریاستجمهوری آمریکا و تاثیر این انتخابات بر نوع رویکرد کشور در قبال ایران، یادآور شد: ایران نباید سوژه انتخابات آمریکا باشد، موضوع جمهوری اسلامی، یک موضوع راهبردی است در حالی که انتخابات در آمریکا یک حوزه سیاسی است و حوزه سیاسی، حوزه متغیر و فراری است.
وی اضافه کرد: اگر موضوع ایران به سوژه انتخابات در آمریکا تبدیل شود، با نتیجه انتخابات، تغییرات راهبردی را در نگاه آمریکا نسبت به ایران را خواهیم داشت بنابراین باید این موضوع را کماکان راهبردی ببینیم، اگرچه در طرف مقابل نگاه اوباما به موضوع ایران یک نگاه راهبردی نیست، بلکه نگاه سیاسی است و سعی او بر این است که از بحث ایران یک موفقیت برای سیاستخارجی این کشور بیرون بیاورد و آن رادر انتخابات ریاستجمهوری آمریکا بفروشد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: من معتقدم حتی اگر نگاه ما هم به این موضوع سیاسی باشد در این حوزه سیاسی به گونهای عمل کنیم که نتوانیم امتیازات لازم را کسب کنیم. ضمن اینکه فقط در زمانی باید تصمیمات راهبردی را اتخاذ کنیم که هم اوباما و هم دولتهای بعدی آمریکا به این تصمیمات راهبردی پایبند باشند.
وی افزود: اعضای 1+5 به طور طبیعی تلاش میکنند خود را از قطعنامههای شورای امنیت خلع سلاح نکنند چرا که اگر خلع سلاح شوند احساس میکنند در حوزه ان.پی.تی حرفی برای گفتن ندارند چرا که نمیتوانند تخلفی را در قبال ایران ارائه دهند تا طبق این تخلف، ایران را وادار کنند امتیاز دهد و بخشی از حقوق خود را در حوزه ان.پی.تی نادیده بگیرد.
فلاحتپیشه با بیان اینکه کشورهای 1+5 سعی میکنند ساختار کلی دیپلماسی توام با مذاکره را حفظ کنند، گفت: آنها سعی میکنند فشار را در قالب قطعنامهها و مذاکره را در قالب ان.پی.تی ادامه دهند و این روندی طبیعی است.
این مدرس دانشگاه، با تاکید بر اینکه نتایج مذاکرات بغداد نباید منجر به یاس دیپلماتیک شود، اظهار داشت: همین که 1+5 به این نتیجه رسیدهاند که مذاکرات را ادامه دهند یعنی اینکه حدی از قدرت جمهوری اسلامی را پذیرفتهاند و یا به عبارتی ایران بخشی از قدرت خود را به آنها تحمیل کرده که نمیتوانند آن را نادیده بگیرند و آن این است که جمهوری اسلامی در فضای قطع مذکره و دیپلماسی، به پیشرفت خود به ویژه در زمینه هستهیی ادامه میدهد، ضمن اینکه همین پیشرفتها موضع دیپلماسی عمومی ایران را هم در داخل و هم در خارج تقویت کرده است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش اخیر آژانس بینالمللی انرژی اتمی، دوپهلو بودن این گزارش را مورد اشاره قرار داد و افزود: در این گزارش به اورانیوم 26 درصد اشاره شده که از بعد فنی حتی اگر ایران 26 درصد هم غنیسازی کرده باشد، هیچگونه ارزش ممنوعهای را برای ایران ایجاد نمیکند.
وی اضافه کرد: البته آنها سعی کردهاند این بخش از گزارش را به نوعی جبران کنند و اعلام کنند که ممکن است این موضوع جزء خطاهای فنی یا خطاهایی باشد که در آن تقصیری وجود ندارد اما در عین حال سعی کردهاند نوعی شیطنت به خرج دهند که فضای مبهمی را در قبال ایران ایجاد کنند چرا که بحث تخطئی ایران از غنیسازی 20 درصد مطرح شود همین موضوعی بهانهای است که اینها قطعنامهها در ان.پی.تی در مذاکرات اولویت دهند.
فلاحتپیشه در ادامه تصریح کرد:باید بپذیریم آژانس یک نهاد کاملا فنی و حقوقی نیست، بلکه متاثر از یکسری لابیهایی است که سعی میکنند مقدمات فنی و حقوقی لازم برای توافق سیاسی ایران و 1+5 فراهم نشود.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هیچ نگاه واقعگرایانهای این انتظار را نداشت که در مذاکرات بغداد طرفین به نفع طرف مقابل عقبنشینی کنند، بلکه طرفین باید به حدی مذاکره کنند تا در نهایت بر اساس یک راهکار 50 ـ 50 و یا راهکار برد متقابل به توافق برسند. قطعا در این راستا هرگونه تلاش برای تحمیل نظر خود به دیگری منجر به قطع مذاکره خواهد شد.
وی اضافه کرد: فضای مذاکرات بغداد قدری نسبت به استانبول سنگینتر بود زیرا در استانبول بحثها بیشتر شکلی و صوری مطرح شد اما در بغداد مباحث وارد حوزه محتوایی شد. اکنون هم آنچه در فاصله مذاکرات مسکو مطرح است، این است که طرفین دو بسته پیشنهادی عملی را ارائه کنند که به صورت گام به گام به سمت توافق پیش بروند.
فلاحتپیشه به سفر نماینده مذاکرهکننده آمریکا در 1+5 به اسرائیل اشاره کرد و گفت: آمریکاییها مسائل منطقهای خود را با یکسری اهداف و راهبردهای منطقهایشان تطبیق میدهند که یکی از این اهداف راهبردی آنها، رژیم صهیونیستی است و آنها سعی میکنند مذاکرات و توافقاتی را با این رژیم داشته باشند.
نماینده مردم اسلامآباد غرب در مجلس شورای اسلامی درباره بازگشت نمایندگان مذاکرهکننده 1+5 به پایتختهای خود پس از مذاکرات بغداد نیز گفت: برگشتن به پایتختها برای تصمیمگیری درباره مذاکرات مسکو عمدتا بر سر بستهی پیشنهادی ایران است. حتما این پیشنهادات به گونهای است که هیاتهای مذاکرهکننده در حد معاون وزیر خارجه از اختیار لازم برای تصمیمگیری در مورد آن برخوردار نبودند و به طور طبیعی در چنین شرایطی آنها موضوع را به پایتختهایشان محول میکنند تا مقامات سیاسی عالیرتبه در مورد آن تصمیم بگیرند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشرو بودن انتخابات ریاستجمهوری آمریکا و تاثیر این انتخابات بر نوع رویکرد کشور در قبال ایران، یادآور شد: ایران نباید سوژه انتخابات آمریکا باشد، موضوع جمهوری اسلامی، یک موضوع راهبردی است در حالی که انتخابات در آمریکا یک حوزه سیاسی است و حوزه سیاسی، حوزه متغیر و فراری است.
وی اضافه کرد: اگر موضوع ایران به سوژه انتخابات در آمریکا تبدیل شود، با نتیجه انتخابات، تغییرات راهبردی را در نگاه آمریکا نسبت به ایران را خواهیم داشت بنابراین باید این موضوع را کماکان راهبردی ببینیم، اگرچه در طرف مقابل نگاه اوباما به موضوع ایران یک نگاه راهبردی نیست، بلکه نگاه سیاسی است و سعی او بر این است که از بحث ایران یک موفقیت برای سیاستخارجی این کشور بیرون بیاورد و آن رادر انتخابات ریاستجمهوری آمریکا بفروشد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: من معتقدم حتی اگر نگاه ما هم به این موضوع سیاسی باشد در این حوزه سیاسی به گونهای عمل کنیم که نتوانیم امتیازات لازم را کسب کنیم. ضمن اینکه فقط در زمانی باید تصمیمات راهبردی را اتخاذ کنیم که هم اوباما و هم دولتهای بعدی آمریکا به این تصمیمات راهبردی پایبند باشند.