قطعهسازان: با شورای رقابت مخالفیم چون قیمت خودرو و قطعه را سرکوب میکند
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو با بیان اینکه چرا باید قیمت مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان ارزی محاسبه و فروخته شود، گفت: واگذاری سهام دولت در خودروسازان باید به ارزش واقعی و روز انجام شود.
فرهاد به نیا امروز در نشستی خبری با اعلام اینکه سود تسهیلات 11 هزار میلیارد تومانی که هنوز بانک مرکزی آن را پرداخت نکرده 24 درصد و با محاسبه هزینه های جانبی حدود 26.5 درصد، است، اظهار داشت: با پرداخت مبلغ چهار هزار میلیارد تومان در مرحله نخست که در روزهای پایانی سال 97 رقم خورد، خودروسازان و قطعه سازان فعال شدند، به طوری که تولید هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور از حدود 400 دستگاه در روز به دو هزار و 600 دستگاه افزایش یافت.
وی افزود: درخصوص هفت هزار میلیارد تومان باقی مانده، ابتدا قرار بود به صورت ارزی پرداخت کنند، اما از آنجایی که ارز به درد بسیاری از قطعه سازان نمیخورد، توافق شد به عده ای ارزی و به عده ای دیگر ریالی پرداخت شود، اما پس از آن بانک مرکزی پرداخت به ارزهای یوان، روپیه، لیر و غیره را مطرح کرد که هزینه های تبدیل برای قطعه سازان به دنبال دارد.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات با اشاره به اینکه در 31 خرداد ماه امسال نیز مهلت پرداخت این تسهیلات به پایان رسیده است، گفت: در نهایت اعلام کردهاند که خودروسازان باید به دنبال منابعی دیگر برای تأمین این پول باشند.
وی به 160 هزار خودروی ناقص باقی مانده در کف کارخانجات خودروسازی اشاره کرد و افزود: ارزش تقریبی این خودروها هفت هزار میلیارد تومان است که معادل مطالبات سررسید قطعه سازان از خودروسازان است. اگر این خودروها تکمیل و تجاری شده بودند، با احتساب خودروهایی که دلالان و واسطه ها در پارکینگ ها احتکار کرده اند بین 250 تا 300 هزار خودرو به بازار عرضه می شد که می توانست در کاهش چشمگیر قیمت ها تاثیرگذار باشد.
به نیا سهم ایران خودرو و سایپا از خودروهای ناقص باقی مانده در کف کارخانجات را به ترتیب 95 هزار دستگاه و 65 هزار دستگاه اعلام کرد.
* لزوم تجدید ارزیابی سرمایه خودروسازان
وی با اشاره به سخنان اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص فروش اموال غیرتولیدی خودروسازان و آوردن آن به چرخه تولید،گفت: این موضوع دستکم چند ماه زمان خواهد برد و در این مدت بسیاری قطعه سازان با کاهش تیراژ تولید یا تعدیل نیرو مواجه خواهند شد.
بهنیا، همچنین درباره خرید سهام دولتی خودروسازان گفت: در این زمینه، علاوه بر لزوم تجدید ارزیابی سرمایه خودروسازان و دادن سهام به اهل آن، باید اختیارات واقعی مدیران پس از انجام واگذاری مشخص شود.
وی افزود: کنسرسیومی از این انجمن متشکل از بیش از 30 قطعه ساز آماده خرید سهام خودروسازان است، اما اعلام می کنیم که قیمتگذاری سهام باید پس از تجدید ارزیابی سرمایه شرکت های خودروساز انجام شود.
در این نشست خبری بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو نیز در خصوص واگذاری سهام دولت در خودروسازان، گفت: این سهام باید به ارزش واقعی و روز خود واگذار شوند و به همین دلیل پیش از هر چیز باید دارایی شان تجدید ارزیابی شود.
*چرا قیمت گذاری مواد اولیه داخلی ارزی است
وی با بیان اینکه به نظر میرسد بار رونق تولید را تولیدکنندگان باید به دوش بکشیم، تصریح کرد: ارزانی ارز مربوط به سامانه سنا بوده، اما قطعه سازان ارز نیمایی می گیرند. این در حالی است که ارز نیمایی در نخستین روزهای ارائه در سامانه 8500 تومان قیمت داشت و امروز به حدود 12 هزار و 500 تومان رسیده، بنابراین قیمت ارز مورد استفاده قطعه سازان برخلاف رویه بازار، گران شده است.
بیگلو به طرح این پرسش پرداخت که در این شرایط، چرا باید قیمت مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان از جمله فولاد، مس، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی، ارزی محاسبه و فروخته شود، در حالی که از داخل کشور تهیه و تامین می شود؟
وی، با اشاره به شایعه ورود شورای رقابت به قیمتگذاری ها نیز گفت: امیدواریم این اتفاق نیفتد، زیرا از سال 90 و با ورود این شورا به مقوله قیمتگذاری، قیمت های قطعه سازان و خودروسازان سرکوب شد و زیان هنگفتی به این صنایع وارد شد. البته اگر شورای رقابت وارد مقوله قیمتگذاری شود باید قیمت های واقعی و استفاده از فرمولی جدید را در دستور کار خود قرار دهد.
دبیر انجمن قطعه سازان با بیان اینکه بیش از 300 قطعه ساز در خودکفایی 60 درصدی پژو 301 نقش دارند،گفت: اکثر قطعات پژو 301 قطعات جدید است به همین دلیل نیازمند قطعات با تکنولوژی جدید است و قطعات مشترک زیادی با خودروهای دیگر ندارد.
وی اضافه کرد: نمونههای اولیه قطعات پژو 301 از شهریورماه به خودروسازان تحویل داده میشود تا بررسی و تستهای لازم انجام و پس از تأیید نهایی در بهمن ماه، تولید این خودرو از اسفند امسال آغاز شود.