تولید روزانه بنزین کشور از ۵۲ میلیون لیتر در سال ۱۳۹۱ به ۱۰۷ میلیون لیتر در تیرماه امسال رسیده است و بر اساس پیشبینیها این رقم در مرداد به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. از نظر کیفی نیز بنزین با کیفیت یورو که در سال ۱۳۹۱ تولید آن صفر بوده، طبق گفته مسوولان نفتی کشور قرار است در مردادماه امسال به بالای ۷۴ میلیون لیتر در روز برسد.
از سوی دیگر در سال ۱۳۹۱ روزانه ۹۴ میلیون لیتر گازوئیل تولید میشد که این نیز رقم در پایان تیرماه امسال به ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده و از نظر کیفیت نیز در سال ۱۳۹۱ تولید گازوئیل یورو صفر بوده است، اما در پایان تیرماه امسال تولید روزانه گازوئیل یورو به ۵۰ میلیون لیتر رسید و این رقم تا پایان سال به ۶۰ میلیون لیتر در روز میرسد.
مقصر چه کسی است؟
این در حالی است که موضوع آلودگی هوا، افزایش غلظت آلاینده "ازن" و هشدار به خودروسازان و موتورسیکلتسازان مدتی است که مطرح شده و خودروسازان نیز سعی دارند توپ تولید آلایندگی توسط خودروها را به زمین مسوولان نفتی بیندازند و تقصیرها را متوجه کیفیت سوخت کنند. چندی پیش، رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت اعلام کرده بود که شاخص آلاینده ازن به دلیل افزایش ناکس که از احتراق سوخت خودروها و موتورسیکلتها ناشی میشود افزایش یافته، اما به گفته معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران، کیفیت سوخت تغییری نکرده و بنابراین علت ناکارآمدی کاتالیستها چیز دیگری است.
به دنبال تذکر وزارت بهداشت به خودروسازان درباره افزایش آلاینده "ازن"، دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد که مسئولان محیط زیست به جای ایراد به خودروسازان، باید برای کیفیت سوخت و مجهز کردن جایگاهها به بنزین و گازوئیل باکیفیت فکری کنند، تا ادعای وزارت نفت مبنی بر توزیع سوخت باکیفیت در جایگاههای سوخت محقق شود.
این در شرایطی است که سعید مداح مروج - مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش - به ایسنا گفت: آمار و ارقام تولید و توزیع بنزین و نفتگاز نشان میدهد که اکنون نه تنها در کلانشهرها کیفیت بنزین با استاندارد یورو ۴ است، بلکه در استانهایی که پالایشگاه نیز در آنها قرار دارد، وضعیت سوخت کاملا مطابق استاندارد است.
وی با بیان اینکه در بندرعباس، هرمزگان، خوزستان، آبادان، تبریز، آذربایجان شرقی، غربی، اراک، استان مرکزی، تهران و کرج بیش از آنچه که تعهد داشتهایم، سوخت توزیع میشود، تصریح کرد: هیچ مشکلی در زمینهی تامین و تولید سوخت نداریم و میتوان با صراحت اعلام کرد که نه تنها بنزین بلکه در حوزه نفت گاز وضعیت کیفیت در حد استاندارد است.
مروج با تاکید بر این مساله که مشخصات فنی بنزین و نفتگاز از نظر فنی به طور کامل منطبق با استانداردهای یورو ۴ است، تصریح کرد: ارزیابیها نشان میدهد که سوخت تولیدی در داخل کشور مشکلی ندارد و حتی گوگرد موجود در بنزین معمولی نیز در محدوده مجاز قرار دارد همچنین میزان نفتگاز یورو ۴ که برای حمل و نقل در کشور مورد استفاده قرار میگیرد، ۵۰ میلیون لیتر در روز است که همه آن در داخل کشور تولید میشود.
مروج درباره علت آلایندگی خودروها در کشور گفت: در بحث آلودگی و آلایندگی، سوخت تنها یک پارامتر است چراکه در این حوزه باید به عوامل دیگری همچون میزان مصرف یک خودرو، نوع سیستم موتور خودرو و موارد دیگری از این قبیل توجه کرد. همچنین آنچه که به عنوان خروجی موتور از خودرو خارج میشود، به لحاظ آلایندگی در هر یک متفاوت است. بنابراین باید به مواردی که سبب کاهش آلایندگی در خودرو میشود، توجه شود که متاسفانه در داخل کشور ما این موارد چندان مورد توجه قرار نمیگیرد.
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به نظارتهای بیرونی بر وضعیت کیفیت سوخت کشور اظهار کرد: سازمان محیط زیست هر ماه در این زمینه گزارشی را تهیه میکند و آن گزارش را در اختیار شرکت پالایش و پخش، وزارت نفت و دیگر سازمانهای ذیربط قرار میدهد.
آخرین گزارش سازمان محیط زیست از پایش کیفیت گازوئیل
طبق آخرین گزارش سازمان حفاظت محیط زیست از کیفیت گازوئیل کشور، در ماههای فروردین، اردیبهشت و خرداد سال جاری ۱۵۲ نمونه از گازوئیل توزیعی در جایگاههای مختلف کشور برداشت و میزان گوگرد آن بررسی شده است. شینا انصاری - مدیر کل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست - در این باره اعلام کرد که هر ماه محتوی گوگرد سوخت گازوئیل در محورهای مواصلاتی نمونهگیری و آنالیز میشود، هر چند هنوز توزیع گازوئیل یورو۴ در برخی جایگاههای مورد اشاره در مصوبه به حد استاندارد نرسیده است ولی نتایج آنالیز محتوی گوگرد در نفتگاز کلانشهرها بهبود نسبی یافته است.
وی با بیان اینکه در فروردینماه امسال ۴۵ نمونه برداشت شد که از این تعداد ۴۴.۵ درصد از نمونهها در حد استاندارد یورو۴ و میزان گوگرد کمتر از ۵۰ بود، در ۴۴.۵ درصد نمونهها میزان گوگرد بین ۵۰ تا ۲۵۰ ppm و در حد قابل قبول گزارش شد و ۱۱ درصد نیز بالای ۲۵۰ppm بود، تصریح کرد: در این ماه ۶۰ نمونه گازوئیل از جایگاههای مختلف کشور برداشت و مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد تنها در پنج درصد میزان گوگرد کمتر از ۵۰ ppm و در حد استاندارد بوده است، همچنین در ۱۷ درصد نمونهها، میزان گوگرد گازوئیل بین ۵۰ تا ۲۵۰ ppm و در حد قابل قبول بود و در ۷۸ درصد نمونههای برداشتشده محتوی گوگرد بالای ۲۵۰ ppm گزارش شد.
مدیر کل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه در خردادماه ۹۸، ۴۲ نمونه گازوئیل از جایگاههای مختلف برداشت و آنالیز شد، گفت: از بین ۴۲ نمونه، در دو درصد نمونهها گوگرد در حد استاندارد و زیر ۵۰ ppm بوده است. ۱۴ درصد نمونههای آنالیز شده بین ۵۰ تا ۲۵۰ ppm و در وضعیت متوسط و قابل قبول، ۸۴ درصد بالای ۲۵۰ ppm و در وضعیت نامناسب بوده است که این سطح از کیفیت سوخت با رنگ قرمز نشانه گذاری میشود.
وی با اشاره به اینکه بر اساس آییننامه فنی ماده ٢ قانون هوای پاک باید در ١٦٣ جایگاه محورهای مواصلاتی توزیع گازوئیل یورو۴ صورت گیرد، گفت: ایلام، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان از استانهای دارای جایگاههای دارای محتوی گوگرد بالا بودهاند.
انصاری با بیان اینکه پایش محتوی گوگرد در نفت گاز بهصورت مستمر از طرف سازمان حفاظت محیط زیست انجام میشود، گفت: گزارشهای تفصیلی در جلسات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا ارائه و بهطور کتبی نیز از دستگاههای ذیربط پیگیری میشود.
مردم نتایج بهبود ارتقای کیفیت سوخت را در هوای شهرها میببینند
البته این صحبتها در شرایطی است که حسن روحانی، رئیسجمهور صراحتا اعلام کرده است که وزارت نفت در ارتقای کیفیت سوخت و محیط زیست گامهای بلندی برداشته و خودکفایی در تولید و تامین گازوئیل و بنزین و بینیازی از واردات گاز در زمستان، همچنین ارتقای کیفیت فرآوردهها و بهبود محیط زیست، از جمله گامهای بلند وزارت نفت در دولت تدبیر و امید است.
وی با بیان اینکه اکنون بنزین و گازوئیل با کیفیتهای مختلف با یک قیمت عرضه میشود، ادامه داد: اگرچه مردم با نگاه کردن به هوای شهرهایشان متوجه بهبود محیط زیست میشوند، اما بیان ارقام و آمار فعالیتهایی که منتهی به ارتقای کیفیت سوخت در کلانشهرها شده، بسیار مهم است.
همچنین بیژن زنگنه - وزیر نفت - معتقد است که نتایج بهبود ارتقای کیفیت سوخت را مردم در هوای شهرها میتوانند ببینند. البته توسعه گازرسانی هم در بهبود محیط زیست دخیل بوده است؛ صنایعی که از سوختهای آلاینده استفاده میکردند امروز از گاز طبیعی استفاده میکنند؛ این حرکت بزرگی بود که دولت انجام داد و این حرکت میتواند با محدودیت استفاده از خوروهای فرسوده و معیوب در کلانشهرها تکمیل شود.
انتهای پیام