براساس آمارها تولید برلیانس با ۹۹ درصد، آریو با ۹۶ درصد، دانگ – فنگ با ۷۷ درصد و هایما با ۶۳ درصد افت مواجه شده است. همچنین باید یادآور شد که اردیبهشت امسال سه برند خودرو چینی همچون جیلی، هاوال و ام جی بازار ایران را در شرایط تحریم ترک کردند.
یک کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این پرسش که چرا تولید خودروهای چینی افت کرده است؟ به تجارتنیوز گفت: تحریمها و شرایط اخیر سیاسی باعث شده نقل و انتقال ارز به کشورهای هدف با مشکل مواجه شود. از اینرو چالش در این حوزه منجر به آن شده که قطعات مورد نیاز خودروها به کشور با کُندی رو به رو شود.
بابک صدرایی افزود: از سوی دیگر برنامه دولت در زمینه همسانسازی نرخ ارز آزاد با نرخ ارز نیمایی کشور هم دلیلی بر زمزمه گران شدن قیمت خودروهای چینی شده است. همچنین عدم بازگشایی اعتبار برای شریک تجاری هزینه تولید خودروهای چینی را افزایش داده است. به نظر میرسد تا پایان تابستان قیمت خودروهای چینی مجدد بین پنج تا ۱۰ درصد گران شوند.
او همچنین به میزان افت تولید خودروهای چینی در چهار ماهه سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: تولید خودروهای چینی در چهار ماهه سال ۹۸ بیش از ۵۰ درصد افت کرده است. البته برخی برندهای چینی نیز با تشدید تحریمهای آمریکا علیه ایران این بازار ۸۰ میلیون نفری را ترک کردند و برخی برندها نیز با کمبود قطعه رو به رو هستند.