غلامرضا شرفی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع سهمیهبندی و افزایش قیمتبنزین و گازوئیل برای سال جاری منتفی است، گفت:
افزایش قیمت بنزین برای سال جاری در مجلس با مخالفت نمایندگان روبهرو شده است و اگر دولت بهدنبال افزایش قیمت سوخت است باید در قالب لایحه بودجه سال آینده به مجلس ارائه کند.
غلامرضا شرفی ادامه داد:
استفاده از کارت سوخت اگرچه در سالهای قبل جا افتاده بود، اما با وقفه ایجاد شده بهدنبال تک نرخیشدن بنزین، باید برای اقبال دوباره مردم زمانی را در نظر بگیریم.
شرفی با اشاره به اینکه شرایط در منطقه، تفاوت سرانهی درآمدی و هزینههای مصرفی و قیمت کالا باعث ایجاد تفاوت قیمتی سوخت در ایران و کشورهای همسایه شده است، افزود:
تنها نمیتوانیم براساس شرایط کشور تصمیم بگیریم، زیرا زمانیکه ارزش پول در منطقه دچار مشکل میشود، قیمت کالا در کشور بهشدت ارزان شده و به رفتارهای نابههنجار اقتصادی در مبادلات مرزی دامن میزند که کل کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
بهگفتهی شرفی، بازگشت کارت سوخت به چرخهی سوختگیری کشور، اطلاعات مصرف را بهروز در اختیار مسئولان قرار میدهد و برنامهریزی را برای ایام اوج مصرف مانند نوروز یا تعطیلات چند روزه فراهم میکند، زیرا مسئولان برای برنامهریزی باید اطلاعات بهروزی از میزان مصرف در اختیار داشته باشند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه راهاندازی مجدد کارت سوخت در چند ماه اول مشکلاتی خواهد داشت، گفت:
در این زمینه باید تصمیم سیستمی گرفته شده و با درنظرگرفتن تبعات و تاثیرگذاری آن تصمیم، بهدنبال بهترین بازخورد باشیم.
شرفی با بیان اینکه کارت سوخت هوشمند بهتنهایی میتواند جلوی برخی از ناهنجاریها را بگیرد، ادامه داد:
با توجه به مسیر توسعهی کشور، در سالهای آینده باید بهدنبال ایجاد تغییراتی در نوع، میزان و حتی قیمت سوخت باشیم.
الزام استفاده از کارت سوخت شخصی برای دریافت بنزین از ۲۲ مرداد سال جاری آغاز شده و این در شرایطی است که با وجود گذشت ۲۰ روز از اجرای طرح، اما همچنان تعداد افرادی که از کارت سوخت شخصی برای سوختگیری استفاده میکنند، به ۱۵ درصد هم نمیرسد. طبق گفتهی وزیر نفت، تا زمانیکه ابزار قیمتی با کارت سوخت همراه نباشد، مردم آن را جدی نمیگیرند. به همین دلیل همچنان بیش از یک میلیون کارت سوخت در باجههای معطله پست خاک میخورد.