پس از موفقیت تسلا در بازار جهانی، بسیاری از خودروسازان به مدلهای اسپرت برقی علاقه نشان دادند. حالا نوبت به پورشه رسیده است تا سالها تحقیق و آزمایش خود در فناوری خودروهای الکتریکی را، بهصورت یک محصول بسیار جذاب و پیشرو تولید کند.
به جرات میتوان گفت، پورشه تایکان فراتر از دیگر خودروهای برقی ساخت اروپا، مثل جگوار آیپیس، مرسدس بنزEQC و آئودی ایترون است؛ ضمن اینکه برتریهای محسوسی نسبت به تسلا مدل S دارد. محصول پورشه، علاوهبر عملکرد عالی در شتابگیری و مصرف انرژی، بسیار کاربردی و عامهپسند به نظر میرسد.
پیش از هرچیز، مشخصات فنی تایکان اهمیت دارد. این خودرو فعلا در ۲ تیپ توربو و توربو S فروخته خواهد شد که گرانتر و قدرتمندتر از نسخهی پایه هستند. تایکان استاندارد، مدتی بعد از عرضهی مدلهای توربو تولید میشود. اولین نسخههای تایکان برای فروش عمومی، مجهز به ۲ موتور برقی هستند که مجموع قدرت ۶۱۶ اسببخار فراهم میکنند. مدلهای توربو و توربو S قدرت مشابه و گشتاور متفاوت دارند؛ بهطوری که ۸۵۰ و ۱۰۵۰ نیوتنمتر گشتاور خواهند داشت.
هرچند که آمار منتشر شده برای تایکان، بسیار عالی و فراتر از نیازهای روزمره است، نباید فراموش کنیم که قدرت خودرو میتواند بهصورت لحظهای با استفاده از فناوری اوربوست (Overboost) پورشه افزایش پیدا کند. به همین دلیل، نهایت قدرت تایکان توربو و توربو S به ترتیب میتواند تا ۶۷۱ و ۷۵۱ اسببخار بهبود پیدا کند. با این اوصاف، زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت از حالت سکون، ۳.۲ ثانیه و ۲.۸ ثانیه برای تایکان توربو و توربو S خواهد بود. سرعتگیری صفر تا ۲۰۰ کیلومتربرساعت این خودروها نیز به ترتیب، ۱۰.۲۶ و ۹.۸ ثانیه اعلام شده است.
هر ۲ نسخهی معرفی شده از تایکان، مجهز به باتریهای لیتیون یون ولتاژ بالا با ظرفیت ۹۳.۴ کیلوواتساعت هستند. چنین باتریهای به مدل توربو اجازه میدهد که مسافتی در حدود ۳۸۱ تا ۴۵۰ کیلومتر را با توجه به سبک رانندگی و نوع مسیر بپیماید. تایکان توربو S هم میتواند با شارژ کامل، ۳۸۸ تا ۴۱۲ کیلومتر را طی کند. ولتاژ کار سیستم برق تایکان ۸۰۰ ولت است و قابلیت اتصال به شارژر ۲۷۰ کیلووات دارد تا در زمان ۲۲.۵ دقیقه ۸۰ درصد ظرفیت باتریها را تکمیل کند.
تایکان از ۲ موتور برقی مجزا روی هر محور استفاده میکند. موتورهای نصب شده روی محور جلو در تایکان توربو و توربو S به ترتیب، ۷۱ و ۷۶ کیلوگرم وزن دارند؛ درحالیکه قدرت ۲۳۵ و ۲۵۵ اسببخار با گشتاور ۳۰۰ و ۴۰۰ نیوتنمتر تولید میکنند. البته باید توجه داشت که گشتاور پیشرانههای برقی میتواند بهصورت لحظهای افزایش پیدا کند و در تایکان توربو S به ۴۴۰ نیوتنمتر برسد. موتور نصب شده روی محور عقب این خودرو، ۱۷۰ کیلوگرم وزن دارد و قدرت ۴۴۹ اسببخار با گشتاور ۵۵۰ نیوتنمتر تولید میکند. گشتاور موتور عقب هم در حالت اوربوست تا ۶۱۰ نیوتنمتر افزایش پیدا میکند.
قیمت اعلامشده برای تایکان توربو و توربو S به ترتیب، ۱۵۳ هزار و ۱۸۷ هزار دلار است که البته فراتر از توان مالی بسیاری از مردم دنیا، حتی در کشورهای غربی خواهد بود. علاوهبر این باید توجه داشت که قیمتها مربوط به نسخههای استاندارد از توربو و توربو S هستند، پس احتمالا با آپشنهای اضافی، تا ۲۰۰ هزار دلار افزایش پیدا خواهند کرد.
پیشفروش ۳۰ هزار دستگاه تایکان تا پیش از رونمایی این خودرو، جای شکی باقی نمیگذارد که تولید محصول الکتریکی پورشه، یک موفقیقت تجاری خواهد بود. مدیران شرکت سازنده از ابتدا اعلام کرده بودند که اولین نسخههای تایکان بیش از ۱۰۰ هزار دلار قیمت خواهند داشت. در سمت دیگر ماجرا، با توجه به آستانه قیمت ۱۵۰ هزار دلار برای پورشه پانامرا توربو و ۱۸۶ هزار دلار برای پانامرا توربو S ایهیبرید (Turbo S E-Hybrid) میتوان اطمینان داشت در آیندهی نزدیک، نسخههای ارزانقیمتی از تایکان با هزینهای حدود ۸۰ هزار دلار قابل خرید باشند.