سایت خبری طلا
بانک ان بی دی امارات:

کاهش تولید اوپک بازار نفت را بی ثبات کرده است

منبع: سایت طلا


سایت طلا : تحلیلگر ارشد بانک "ان بی دی امارات" بر این باور است که اوپک بر خلاف ماموریت و هدف رسمی اش برای برقراری ثبات در بازار نفت، عملا با کاهش تولید موجب بی ثباتی بازار انرژی شده است.


به گزارش اویل پرایس، ادوارد بل تحلیلگر بانک ان بی دی امارات گفت: راهبرد اوپک در کاهش تولید نفت عملا به جای برقراری ثبات در بازار انرژی موجب تشدید بی ثباتی شده است.

وی افزود: کاهش تولید اوپک موجب ایجاد نااطمینانی جدیدی در بازار شده است. اینکه کاهش تولید اوپک تا چه زمانی طول خواهد کشید و چگونه اقتصادهای عضو اوپک می توانند اثرات منفی ناشی از کاهش تولید و درآمدهای نفتی را تحمل کنند، مسائل مهم و نگران کننده ای است. قیمت نفت نیز به اندازه ای افزایش پیدا نکرده است که بودجه کشورهای خلیج فارس را در حالت تعادل نگه دارد.

این تحلیلگر ارشد اقتصادی افزود: بنابر این زمانی که به عملکرد اوپک در دو سال گذشته نگاه می کنیم به این جمع بندی می رسیم که اقدامات اوپک به جای برقراری ثبات موجب بی ثباتی بازار نفت خام شده است. به نظر من کاهش تولید اوپک و برخی کشورهای غیر عضو این سازمان تا حدی و نه به طور کامل موفقیت آمیز بوده است.

اوپک و شرکای غیر عضو این سازمان به رهبری روسیه توافق کرده اند که به منظور برقراری ثبات در بازار نفت، سطح تولید خود را کاهش دهند.

قیمت های کنونی نفت به هیچ وجه برای تامین هزینه های بودجه کشورهای عضو اوپک کافی نیست. به طور مثال عربستان سعودی برای برقراری تعادل در بودجه خود نیازمند نفت 80 دلاری است.

در حالی که نگرانی های زیادی درباره رشد تقاضای جهانی نفت از یک سو و افزایش تولید نفت خام آمریکا از سوی دیگر وجود دارد، عربستان سعودی باید دیر یا زود برای حفظ قیمت نفت حداقل در سطح 60 دلار اقدامات بیشتری را انجام دهد.

انتهای پیام /