از تیرماه امسال نرخهای جدید برای بلیت هواپیما در پروازهای داخلی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شده است که ایرلاینهای داخلی آن را تعیین کردهاند اما مسئولان سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اعلام کردند که این نرخهای افزایش یافته، تخلف است و مبنا و ملاک برای این دستگاه نظارتی نرخهای آذرماه سال گذشته است و همه شرکتهای هواپیمایی باید براساس آن بلیتهای خود را بفروشند.
مقصود اسعدی سامانی - دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی - در این باره به ایسنا گفت: نرخهای بلیت هواپیما در پروازهای داخلی که در تیرماه اعلام شد، غیرقانونی نیست چراکه براساس قانون برنامه پنجم توسعه نرخگذاری بلیت هواپیما آزاد است و از سوی دیگر نیز شرکتهای هواپیمایی در شرایط تحریم کنونی با سختی بسیاری خود را برای ارائه سرویس و خدمات بهتر به مردم آماده میکنند و در این راه با مشکلات و معضلات زیادی دست و پنجه نرم میکنند.
وی با بیان اینکه نرخ بلیت هواپیما در پروازهای کشوری مانند فرانسه ۲۸۳ یورو است، افزود: از سوی دیگر نرخهای بلیت پروازهای داخلی که در تیرماه امسال تصویب و اعلام شد با حضور و تأیید کارشناسان سازمان حمایت بود، بنابراین به نظر نمیرسد این نرخها غیرقانونی باشد و کار خلافی مرتکب نشدهایم گرچه نمیتوان کیفیت پرواز و هواپیماهای کشوری مانند فرانسه را با ایران مقایسه کرد اما خدماتی که در پروازهای داخلی ارائه میشود، کاملا رایگان بوده و آنها حتی کترینگ در پروازهایشان ندارند و مردم برای نوشیدن یک لیوان آب هم باید هزینه اضافه پرداخت کنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد: با توجه به پایین آمدن نرخ ارز و ثبات آن در ماههای گذشته، تصمیم گرفتیم نرخ بلیت هواپیما را نیز کاهش دهیم که این اتفاق از امروز (۲۱ شهریورماه) افتاده است و در حدود ۶۰ مسیر پروازی پرتردد داخلی، نرخ بلیت هواپیمای جدید حتی از نرخهای آذرماه هم پایینتر است.
اسعدی سامانی اضافه کرد: یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنیم این است که با وجود افزایش نرخ بلیت هواپیما در تیرماه، هیچ کدام از شرکتهای هواپیمایی طی ماههای گذشته پروازهای خود را تا سقف نرخ تعیین شده نفروختند بلکه همواره قیمتها پایینتر از آن بود اما علت انتخاب سقف قیمت بلیت، برخی سایتهایی بودند که بلیت هواپیما را از ایرلاینها خریداری کرده و آن را گرانتر از نرخ مصوب به مردم میفروختند و این وظیفه دستگاههای نظارتی است که با آنها برخورد کنند و باید این برخورد صورت بگیرد.
وی گفت: به عنوان مثال در پرواز تهران-مشهد سقف نرخ بلیت تعیین شده ۷۵۴ هزار تومان است، در حالی که میانگین فروش بلیت تهران-مشهد در مردادماه ۴۸۰ هزار تومان بود و در پنج ماهه امسال به صورت میانگین ۳۸۰ هزار تومان فروخته شد. اما مسئولان باید به این نکته توجه کنند که شرکتهای هواپیمایی هم باید در شرایط تحریم کنونی بتوانند خود را سرپا و زنده نگه دارند.