آخرین وضعیت بازار خودرو؛ قیمت تا کجا پایین می‌آید؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در مورد دلایل عدم کاهش قیمت خودرو متناسب‌با افت نرخ دلار، بیان‌داشت: «مهم‌ترین دلیل این موضوع افزایش قیمت‌های پایه کارخانه‌ای است، این موضوع بعد از آن اتفاق افتاد که نرخ دلار صعودی شد، اما بعد از آن‌که در چند ماه گذشته دلار آرام گرفت، خودروساران قیمت‌های پایه را متناسب با کاهش قیمت دلار پائین نیاوردند، اما این روز‌ها به دلیل این مشتری در بازار وجود ندارد، قیمت‌ها سیر کاهشی به خود گرفته است.»

خبر را برای من بخوان


بازار خودرو بعد از التهاباتی‌ که در فروردین و اردیبهشت ماه با آن روبرو شد، چند ماهی است که آرام گرفته و دیگر از آن تلاطمات خبری نیست، از سوی دیگر قیمت‌ها که به صورت افسار گسیخته‌ای با افزایش همراه شده بود، این ایام سیر کاهشی به خود گرفته، حال به گفته فعالان بازار در شرایطی که مشتری برای خرید وجود ندارد، این کاهش قیمت خودرو در نیمه دوم سال نیز همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.
به گزارش سایت طلا به نقل از فرارو، این روز‌ها بازار خودرو گرفتار رکود شده و مردم دیگر برای تبدیل دارایی‌های خود به این بازار مراجعه نمی‌کنند، اوج رونق بازار خودرو در سال گذشته بود، که همزمان با افزایش نرخ دلار، هجوم مردم برای خرید خودرو شدت گرفت و هر پیش‌فروشی که خودروسازان برگزار می‌کردند، در عرض چند دقیقه به اتمام می‌رسید، اما امروز دیگر آن شرایط به دلیل ثبات نرخ دلار و سیر کاهشی قیمت خودرو از بین رفته است.



کاهش قیمت‌خودرو همچنان ادامه خواهد شد
سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه همچنان روند نزولی در بازار خودرو ادامه دارد، گفت: «طی چهار ماه گذشته در مورد خودرو‌های وارداتی ۴۰ درصد و در مورد خودرو‌های داخلی نیز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش قیمت را به طور متوسط شاهد بوده ایم، این در حالیست که اکنون در بازار نیز مشتری وجود ندارد به دلیلی رکودی در بازار خودرو حکم‌فرما شده است.»
موتمنی همچنین در پاسخ به این سوال که بازارخودرو را در شش ماه دوم سال چگونه پیش‌بینی می‌کنید، اضافه کرد: «با توجه به اینکه در چهار ماه گذشته قیمت‌ها در بازار خودرو سیر نزولی به خود گرفته، می‌توان پیش بینی‌کرد، همچنان این ریزش قیمت‌ها در ماه‌های پیش‌رو نیز ادامه خواهد داشت، از سویی عدم، وجود مشتری در بازار به این کاهش قیمت‌ها نیز دامن زده است.»
وی ادامه داد: «در بازارخودرو‌های داخلی برخی از خودرو‌ها به کف قیمتی فروردین ماه رسیده‌اند، که از آن جمله می‌توان به پراید مدل‌های ۱۳۱ و ۱۱۱ اشاره کرد، اما برخی از خودرو‌های ساخت داخل هنوز به کف قیمتی خود نرسیده‌اند که از آن جمله پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است.»
این مقام صنفی در بازار خودرو با بیان اینکه اگر قیمت یورو و دلار را امروز با مدت مشابه سال گذشته مقایسه کنیم، می‌بینیم، نرخ‌ها کاهش چشمگیری‌ داشته است، اظهار داشت: «به طوریکه دلار و یورو در سال گذشته به ترتیب ۱۴.۵ هزار تومان و ۱۶.۲ هزار تومان بودند، اما امروز به نرخ‌های ۱۱.۳ هزار تومان و ۱۲.۵ هزار تومان رسیده‌اند، اما علیرغم این اتفاق، قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان بالا است و پائین نیامده است.»

مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت خودرو
این مقام صنفی در بازار خودرو با بیان اینکه اگر قیمت یورو و دلار را امروز با مدت مشابه سال گذشته مقایسه کنیم، می‌بینیم، نرخ‌ها کاهش چشمگیری‌ داشته است، اظهار داشت: «به طوریکه دلار و یورو در سال گذشته به ترتیب ۱۴.۵ هزار تومان و ۱۶.۲ هزار تومان بودند، اما امروز به نرخ‌های ۱۱.۳ هزار تومان و ۱۲.۵ هزار تومان رسیده‌اند، اما علیرغم این اتفاق، قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان بالا است و پائین نیامده است.»

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در مورد دلایل عدم کاهش قیمت خودرو متناسب‌ با افت نرخ دلار، بیان‌ داشت: «مهم‌ترین دلیل این موضوع افزایش قیمت‌های پایه کارخانه‌ای است، این موضوع بعد از آن اتفاق افتاد که نرخ دلار صعودی شد، اما بعد از آن‌ که در چند ماه گذشته دلار آرام گرفت، خودروساران قیمت‌های پایه را متناسب با کاهش قیمت دلار پائین نیاوردند، اما این روز‌ها به دلیل این مشتری در بازار وجود ندارد، قیمت‌ها سیر کاهشی به خود گرفته است.»

موتمنی افزود: «همچنین ورود نهاد‌های نظارتی به بازار خودرو و برخورد با دلالان نیز از دیگر عوامل کاهش قیمت‌ها است، در چند ماه گذشته در برخی نمایندگی‌های خودروسازان، محصولات به صورت کارتکسی و عمده مورد معامله قرار می‌گرفت، که این موضوع خود به افزایش قیمت‌ها دامن زد، اما از زمانی‌که با این موضوع برخورد شد، دیگر شاهد پدیده فروش کارتکسی خودرو نبودیم و این به کاهش قیمت‌ها کمک شایانی کرد.

حضور شرکای جدید خارجی در ایران، قیمت‌ها را در بازار خودرو همچنان کاهش می‌دهد
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که این روز‌ها اخباری در مورد همکاری‌های خودرویی بین ایران و برخی از کشور‌ها منتشر شد، در صورتیکه این همکاری‌ها به وقوع بپیوندد، این امر چه تاثیری بر روی بازار خودروی داخل خواهد گذاشت، اظهار داشت: «همین که خبر چنین همکاری‌ای اعلام شود، قیمت‌ها حداقل ۲۰ درصد با کاهش همراه خواهد شد، چراکه خبر ورود خودرو به کشور می‌تواند خیلی مهم باشد، بعد از این ممنوعیتی که اعلام شد، همچنین از سوی دیگر اگر خودروسازان داخلی بتوانند با شرکای جدید خود یه تولید مشترک اقدام کنند، به طور قطع این خودرو‌ها مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت.»
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو ادامه داد: «مزیت این همکاری‌ها را می‌توان در دو مورد خلاصه‌ کرد، اول اینکه این‌ تفاهمات‌ می‌تواند‌ جایگزین قرارداد‌های بشود که با خودروسازان فرانسوی منعقد شد و آن‌ها در وسط کار ول کردند و رفتند، بر این اساس هم محصولات جدید وارد بازار می‌شود و تنوع افزایش می‌یابد، از سوی دیگر کیفیت خودرو‌های ساخت داخل با همکاری شرکای جدید نیز بهبود خواهد یافت.»
موتمنی اضافه کرد: «هم اینکه با توجه به تحریم‌هایی‌ که آمریکا یک سال است علیه صنعت خودروسازی کشورمان وضع کرده، آن‌ها تا حدودی ناکارآمد نشان داده می‌شوند و از سوی دیگر صنعت خودروی داخل جان تازه‌ای می‌گیرد و افزیش تولید صورت می‌گیرد که این امر در نهایت منجر به کاهش تولید خودرو در کشور می‌شود که این موضوع نیز یکی از دو خواسته اصلی مردم در کنار افزایش کیفیت خودرو‌های ساخت داخل است.»


آخرین قیمت‌ها در بازار خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در ادامه با اشاره به اینکه خودرو‌های وارداتی کاهش قیمت چشمگیری‌ را تجربه کردند، بیان داشت: «در این رابطه سانتافه از ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به ۷۵۰ میلیون تومان، التنرا از ۶۵۵ میلیون به ۴۵۵ میلیون تومان، سراتوی سایپا از ۴۰۰ به ۲۹۰ میلیون تومان و ۲۰۰۸ نیز از ۴۶۰ به ۲۹۶ میلیون تومان کاهش پیدا کرده‌اند، همان‌طور که ملاحظه می‌کنید حداقل نزول قیمتی ۱۰۰ میلیون تومان بوده، از سویی خودرویی که در التهابات قیمتی، نرخ آن‌ها میلیاردی شد در حال حاضر کاهش ۴۰۰ میلیونی را نیز تجربه کرده‌اند.»
موتمنی همچنین در مورد قیمت روز خودرو‌های داخلی گفت: «در اولین روز هفته محصولات پرتیراژ سایپا از قبیل: ۱۱۱، ۴۶ میلیون تومان، ۱۳۱، ۴۰ میلیون تومان، تیبا ۴۸ میلیون تومان، تیبا ۲، ۵۳ میلیون تومان، ساینا ۵۳.۵ میلیون تومان، ساندرو استپ وی ۱۷۴ میلیون تومان و ساندرو اتوماتیک نیز ۶۷ میلیون تومان قیمت خوردند.»
وی افزود: «در محصولات ایران خودرو نیز ۴۰۵ جی ال ایکس ۷۰.۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیب ۲، ۷۵.۵ میلیون تومان، تیپ ۵، ۹۱ میلیون تومان، صندوق‌دار ۹۱ میلیون تومان، دنا ۷۴ میلیون تومان، دنا پلاس ۱۱۹ میلیون تومان و دنا پلاس توربو نیز ۱۶۳ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفتند.»