حمیدرضا قندی با بیان اینکه متأسفانه دو شرکت ایرانخودرو و سایپا هنوز تعهدات سال ۱۳۹۷ خود را تحویل برخی مشتریانشان ندادهاند، اظهار کرد: این شرکتها خودروهای خود را پیشفروش میکنند، اما متأسفانه در زمان موعد قادر به تحویل تعهد خود به مشتریانشان نیستند که این موجب افزایش قیمت و نوسانات بازار خودرو شده است.
وی توضیح داد: مثلاً پراید و تیبا به عنوان ارزانترین خودروهای شرکت سایپا باید به صورتی وارد بازار شود که با نیاز آن، همخوانی داشته باشد، اما زمانی که این خودروها وارد بازار نمیشود شاهد نوسانات شدید قیمت خودرو خواهیم بود.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خودرو اصفهان افزود: درحالی که دو ماه پیش قیمت پراید ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود، اما اکنون با ۵ میلیون تومان افزایش به ۴۶ میلیون تومان رسیده است که دلیل آن فاکتور نشدن و عرضه پایین این خودرو از سوی شرکت سایپا است.
وی تأکید کرد: بهطورقطع عرضه کم و محدود خودرو و بالا رفتن تقاضای مشتریان باعث افزایش قیمت آن در بازار میشود و در حال حاضر ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۸۳ میلیون و ۲۰۶ صندوقدار V۸ بالای ۱۰۰ میلیون تومان عرضه میشود.
قندی افزود: چهار ماه پیش شاهد افت شدید حتی ۳۰ میلیون تومانی بر روی خودروهای ۱۰۰ میلیونی بودیم، اما اکنون محصولات ایرانخودرو در حدود ۱۰ میلیون و سایپا در حدود ۶ میلیون تومان گران شدهاند.
وی با تأکید بر اینکه بهطور معمول بازار، قیمت خودرو را مشخص میکند و بازار دست دلالان نیست، افزود: متأسفانه شرکتهای خودروساز محصولات خود را به بازار عرضه نمیکنند، از سوی دیگر خودروهای موجود در نمایشگاهها متعلق به مصرفکنندگان است و بنگاهداران با توجه به قیمت سایتهای مختلف همچون دیوار، باما و شیپور و ... خودروها را قیمتگذاری میکنند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خودرو اصفهان در مورد نظارت بر روی سایتهای مختلف فروش، گفت: با توجه به غیرقانونی بودن این سایتها در زمان افزایش شدید قیمت خودرو در بازار، با پیگیری صورت گرفته آنها قیمتها را حذف کردند، اما پس از آرام شدن بازار، دوباره این سایتها اقدام به قیمتگذاری خودروها کردند، بااینوجود هنوز هیچ نظارتی بر نرخ خودروها در این سایتها نیست.
وی ادامه داد: شرکتهای خودروساز با افزایش قیمت مانع ضرر خود میشوند، از سوی دیگر این شرکتها در بازار آزاد تهران و دیگر شهرها دلالهایی دارند که از طریق آنها خودروهایشان را میفروشند.
قندی توضیح داد: باوجودی خودرو سراتو عملاً تولید نمی شود و شرکت توان تحویل تعهدات محدود خود را ندارد، قیمت آن را ۲۹۵ میلیون تومان اعلام کرده، در حالی که این خودرو در بازار ۲۸۵میلیون تومان است و این نشان میدهد خود شرکتها عامل افزایش قیمتها هستند.
به عقیده این فعال بازار خودرو، اگر ماشین به اندازه کافی به بازار عرضه شود دیگر شاهد افزایش قیمت خودرو نخواهیم بود.
قندی تأکید کرد: در حالی که کارخانه پارسخودرو توان عرضه تعهدات سال ۱۳۹۷ محصولاتی همچون ساندرو، ال ۹۰ و برلیانس را ندارد، به جای آن میخواهند با تاخیری پنج ماهه خودروهای ساینا، تیبا، پراید و ... را به مشتریانش تحویل دهد، زیرا خودرویی برای عرضه در بازار ندارند.
وی با تاکید بر اینکه شرکتهای خودرو امروز با مشکل کمبود قطعه مواجه هستند، اظهار کرد: دلخوشی خودروسازان این بود که با کمک پژو فرانسه مشکل تامین قطعات خود را حل کنند، اما با خروج پژو از ایران به دلیل ناتوانی قطعهسازان داخلی، دوباره با کمبود و نبود قطعات مواجه شدند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خودرو اصفهان تصریح کرد: متاسفانه امروز هر خودرویی وارد بازار میشود با کسری قطعه مواجه است، مثلاً سنسور ۲۰۶ و رینگاسپرت تمام خودروهای ایرانخودرو حذف شده است و یا پراید بدون کاتالیزور تحویل نمایندگیها میشود و نمایندگی ناچار است با تأخیر و پس از خرید قطعه خودرو را تحویل مشتری دهد.