سایت خبری طلا

نیسان و معرفی مدل 2020 خودرویی که نماد شاسی بلند کمیاب در بازار ایران بود! (+تصاویر)

منبع: سایت طلا


شاید هرگز احساس ملاقات با یک خودروی مدل 2020 را نداشته باشید اما آنچه که مشاهده می کنید براساس قوانین ویژه پث فایندر شکل گرفته و نباید این را فراموش کرد!


به گزارش سایت طلا به نقل از عصر ایرانیکی از محبوب ترین محصولات تولیدی نیسان و همچنین یکی از باسابقه ترینشاسی بلندهایی که همچنان تولید می شود؛ پث فایندر(Pathfinder) افسانه ای است که از سال 1986 روی خط تولید این کمپانی ژاپنی  قرار دارد. تا کنون 4 نسل از این خودرو معرفی شده که و نسل اول آن در خیابان های ایران به نوعی نماد یک خودروی اشرافی، لوکس  و البته کمیاب بود. البته این محصول بیشتر با نام پت فایندر در ایران معروف شد.

پث فایندر نسل اول (1995-1986)

نسل دوم پث فایندر از سال 1996 تا 2004 روی خط اولید قرار گرفت. از سال 2000 نسل جدید موتورهای 6 سیلندر قدرتمند 240 اسب بخاری برای این محصول استفاده شد که جذابیت های پث فایندر را به عنوان یک شاسی بلند ساده اما زیبا افزایش می داد. طی این مدت فیس لیفت های مختلفی باتوجه به بازار هدف نیز ارائه شد.

نسل دوم (2004-1996)

نسل سوم پث فایندر از سال 2005 تا 2012 وارد فاز تولید انبوه شد. خودرویی که مراحل توسعه و تکامل را به خوبی طی کرده بود تا هرچه بیشتر خود را به عنوان یک اس یو وی زیبا و قابل اعتماد مطرح کند. در این دوره فیس لیفت های ویژه بازار آمریکا و خاورمیانه(سال 2008) و همچنین ویژه اروپا، آمریکای جنوبی، اقیانوسیه و حوزه کارائیب(سال2010) نیز ارائه شد. برای بازار آمریکا نمونه ای از این خودرو با موتور 8 سیلندر 5.6 لیتری با 310 اسب بخار خروجی و گشتاور 388 پوندفوت در نظر گرفته شد.

نسل سوم(2012-2005)

تولید نسل چهارم پث فایندر از سال 2013 تا کنون دنبال می شود. این محصول در سال 2014 و 2017 بروزرسانی هایی را پشت سر گذاشته اما جدیدترین ویرایش آن به سال 2019 و ارائه مدل راک کریک ادیشن مربوط می شود که همچنان با مدل 2020 نیز در کاتالوگ فروش نیسان قرار دارد.

مدل 2013

فیس لیفت 2017

آمار فروش پث فایندر در بازار آمریکا سندی بر محبوبیت بالای این محصول است:

سال 2010  »»» میزان فروش: 21438 دستگاه

سال 2011  »»» میزان فروش: 25935 دستگاه

سال 2012  »»» میزان فروش: 42621 دستگاه

سال 2013  »»» میزان فروش: 88632 دستگاه

سال 2014  »»» میزان فروش: 79111 دستگاه

سال 2015  »»» میزان فروش: 82041 دستگاه

سال 2016  »»» میزان فروش: 81701 دستگاه

سال 2017  »»» میزان فروش: 81065 دستگاه

سال 2018  »»» میزان فروش: 67550  دستگاه

در ادامه این مطلب نگاهی خواهیم داشت به مدل 2020 نسخه راک کریک از پث فایندر، با گروه خودروی عصرایران همراه باشید:

بسیاری از کارشناسان براین باورند که راک کریک پایانی برای پث فایندر در نسل چهارم خود خواهد بود به عبارت دیگر، نیسان هرچه در توان داشته روی این مدل ارائه کرده و دیگر توجیهی برای تداوم تولید نسل چهارم وجود دارد. در شرایطی که رقبای قدرتمند محصولات بروز فناورانه ای را روانه بازار می کنند، نیسان نیازمند یک جراحی عمیق برای پث فایندر و انتقال سابقه درخشان این محصول به یک پوسته مدل روز است!

اما راک کریک به عنوان یک شاسی بلند جان سخت با سه ردیف صندلی همچنان ویژگی هایی دارد که برای بخشی از مشتریان می تواند جذاب و خواستنی باشد.

طراحی

از زمانی که نسل اول پث فایندر معرفی شد، مخاطبان با خودرویی سرو کار داشتند که مهمترین ویژگی آن سادگی در طراحی بود. این ویژگی در نسل های بعد با رعایت تغییرات زمانی و سلایق روز مشتری تغییراتی یافت اما همچنان مورد توجه قرار داشته است.

راک کریک در نمای جلو و بخش دماغه خود از همان ارتباط اول خود را به عنوان یک شاسی بلند جان سخت و آماده برای مسیرهای دشوار معرفی می کند زیرا در طراحی آن خبری از چراغ هایی با جرئیات فراوان ال ایی دیی، گریل(جلوپنجره) کرومی و بامپر(سپر) با ظاهر فضایی نیست! اینجا همه چیز مختصر و مفید حاضر شده تا حسی از اطمینان به مخاطب منتقل شود.

گریل ساده با الگوی "V" نیسان، چراغ های زیبا با گرافیک جذاب در ردیف اول و کمی پایین تر بامپر که مهمترین اتفاق آن دو مه شکن –بازهم- بسیار ساده در طرفین است عناصر تشکیل دهنده دماغه پث فایندر هستند.

با حرکت به سمت نمای جانبی ناچاریم که مجددا برسادگی این محصول تاکید کنیم. دقت کنید اینجا حتی یک زه کرومی برای اطراف شیشه ها نیز استفاده نشده است. از خطوط صاف و زاویه های تیز که این روزها کاملا مد شده و با سایبرتراک تسلا به نقطه اوج خود رسیده، خبری نیست! و شاید هرگز احساس ملاقات با یک خودروی مدل 2020 را نداشته باشید اما آنچه که مشاهده می کنید براساس قوانین ویژه پث فایندر شکل گرفته و نباید این را فراموش کرد!

لوگوی راک کریک در قسمت پایین درب جلو، رینگ های آلومنیومی 18 اینچی با طراحی مناسب و نوار پلاستیکی روی هلال فندرها(گلگیر) و رکاب مهمترین رویدادهای نمای جانبی محسوب می شوند. شیب سقف نیز کاملا معمولی و یا بهتر بگوئیم آشنا برای چشمان مخاطب است.

در قسمت انتهای خودرو، الگوی تخم مرغی شکل کاملا مشهود است که در این محیطی بیضی مانند چراغ ها، بامپر عضلانی با جزئیات فنی برای یدک و امداد جانمایی شده اند.

طول خودرو برابر با 5041 میلیمتر، عرض 1963 میلیمتر، ارتفاع 1793 میلیمتر و فاصله بین محورها 2900 میلیمتر است. وزن خودرو نیز برابر با 2017 کیلوگرم است.

کابین و امکانات هوشمند

برای تولید جزئیات و بخش های داخل کابین از مواد باکیفیت دارای بافت نرم استفاده شده تا جائیکه در تصاویر نیز می توان این حس را دریافت کرد. در این محیط نه چندان پیچیده، کنسول جلو ارتفاع زیادی ندارد زیرا دارای طراحی که تفاوت سطح ایجاد کند، نیست و همه چیز بدون تشریفات خاص در جای خود قرار گرفته است!

 استفاده از پوششی دارای بافت شبیه فیبرکربن برای قسمت های مختلف کنسول فقط در نمونه راک کریک مشاهده می شود که ظاهر اسپرت و جذابی دارد.

صندلی ها نیز دارای دوخت درشت نارنجی و لوگوی راک کریک هستند.

یک نمایشگر 8 اینچی ویژه تنظیمات سیستم سرگرمی و دوربین های محیطی در مرکز کنسول قرار دارد. متاسفانه کیفیت تصویر این نمایشگر پیکسلی و مقداری ضعیف گزارش شده است. حتی سیستم ناوبری آن که با توجه به نام پث فایندر باید کاملا بروز باشد چنگی به دل نمی زند و به شدت در بررسی های تخصصی مورد انتقاد قرار گرفته است.

تاخیر در پاسخگویی به دستورات اعمالی و همچنین عدم پشتیبانی از اندروید اوتو و اپل کارپلی که حتی در بی کیفیت ترین خودروهای چینی نیز حاضر هستند از جمله دیگر ایرادهای پث فایندر است.

در یکی از نقدهای راک کریک به کنایه آمده بود: زمان پاسخگویی سیستم ناوبری و سرگرمی پث فایندر آنقدر کند است که اگر کنسول جلو را باز کرده و به یک پردازنده تگزاس اینسترومنت86 ویژه ماشین حساب های قدیمی برخورد کنیم جای تعجب ندارد!

نیسان امکانات بسیار مناسبی را روی محصولات خود در زمینه دستیار هوشمند رانندگی و بخش ایمنی به شکل استاندارد ارائه می کند که مجموعا با نام پروپایلوت اسیست شناخته می شود. امکاناتی شامل کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری اتوماتیک، دستیار حفظ خودرو در خطوط و تعدادی دیگر از دستیارهای نیمه اتوماتیک که در پث فایندر تنها برخی موارد قابل دسترسی است.

ترمز دیسکی در تمام چرخ ها، سامانه ABS/EBD و همچنین ترمز اضطراری، نمایش نقاط کور دید راننده، هشدار برخورد از عقب، دوربین دنده عقب، سیستم پایداری الکترونیکی، دستیار حرکت در سربالایی فقط برای نمونه دارای سامانه تمام چرخ محرک، کروز کنترل هوشمند که فاقد مانیتورینگ شرایط جاده و ترمز اضطراری است و راننده باید با کنترل شرایط مسیر در صورت نیاز اقدام به ترمز گیری کند، استارت دکمه ای و ... از جمله امکانات راک کریک هستند.

سامانه تمام چرخ محرک نیز بصورت آپشن ارائه می شود. راک کریک در تریم های اس ال و اس وی عرضه می شود که باتوجه به انتخاب آپشن که بالا بدان اشاره شد قیمت خودرو تغییر خواهد کرد.

پیشرانه

در این خودرو از یک موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری با 284 اسب بخار خروجی و گشتاور 259 پوند فوت استفاده شده است. اینجا هم انتخاب نیسان جای تعجب دارد زیرا گزینه های بهتری هم برای استفاده در اختیار داشت.

گزارش مصرف سوخت پث فایندر برای هر 100 کیلومتر بدین شرح است: در شهر 12.3 لیتر/ در بزرگراه 9 لیتر/ حالت ترکیبی 10.6 لیتر.

در بخش جعبه دنده هم از یک نمونه سی وی تی استفاده شده است.

قیمت پایه این محصول 35265 دلار و در مدلی که تصاویر آن برای مطلب حاضر استفاده شده، 44635 دلار است.