درباره خرید در جمعه سیاه یا بلک فرایدی چه می دانید؟

جمعه سیاه یا بلک فرایدی ( Black Friday ) یا حراج جمعه در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری است که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر به‌شمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب می‌شود. در واقع جمعهٔ سیاه، یک روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکت‌ها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند

خبر را برای من بخوان

جمعه سیاه یا بلک فرایدی ( Black Friday ) یا حراج جمعه در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری است که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر به‌شمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب می‌شود. در واقع جمعهٔ سیاه، یک روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکت‌ها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند. سال‌ها است که این روز، شلوغترین روز برای فروشنده‌ها است. هر چند آمریکای شمالی محل اصلی رخداد این سنت است، اما همچون بسیاری از سنتهای دیگر این منطقه، این سنت نیز به کشورهای دیگر سرایت کرده‌است. این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاه‌ها قبل از ساعت ۴ صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند و باید تا قبل از آغاز شب خرید کرده باشند.

جمعه سیاه روزی است که در آن خرده­ فروشان بعد از یک سال کسب و کار بی رونق بالاخره فروششان بالا می‌گیرد و البته برای خریداران روز ته کشیدن حسابشان به شمار می‌رود!

جمعه سیاه


خرید در بلک فرایدی در کدام کشورها رایج است و چگونه برگزار می شود؟

حراج جمعه در کشورهای مختلف :

استثنایی‌ترین روز حراجی در دنیا یا همان بلک فرایدی (حراج جمعه) این روزها همه گیر شده‌است. در اکثر نقاط دنیا این روز به عنوان پادشاه حراجی‌ها به رسمیت شناخته شده و برگزار می‌شود. خریداران همواره به این روز به عنوان فرصتی طلایی برای خرید نگاه کرده و نوع و تاریخ برگزاری این حراجی در هر یک از کشورهای دنیا با توجه به فرهنگ آن‌ها متغیر است.

آمریکا، بریتانیا، روسیه، فرانسه، کانادا، هند،چین، پاکستان، نیجریه، در امارات متحده عربی و ایران

نکاتی در مورد جمعه سیاه :

بیشترین خریدها در بلک فرایدی به ترتیب مختص به لباس، لوازم الکترونیکی، کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، هدایا، محصولات کودکان، کتاب، لوازم ورزشی و لباس زیر است.
خشونت , جرم و درگیری در جمعه سیاه یکی از دلایلی است که پلیس این نام را برای این روز در نظر گرفته است. که ریشه در قتل ها و درگیری های این روز در فروشگاه های مختلف دارد.
جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله بخش عمده مشتریان بلک فرایدی را تشکیل می‌دهند.
موبایل و تبلت در جمعه سیاه بیشتر از لپ تاپ و کامپیوترهای دسکتاپ به کمک مشتری‌های جمعه سیاه می‌آید.
از معتبر بودن فروشگاه‌ها اطمینان حاصل کنید : خوب است که بتوانید با قیمت ارزان کالاهای فوق العاده تهیه کنید اما به این نکته هم توجه داشته باشید که فروشگاه ها حتما قانون را رعایت کنند و گارانتی کالا را به صورت درست و دقیق به شما بدهند. علاوه‌بر این، شلوغی بلک فرایدی می تواند باعث اشتباه فروشندگان شود.
قیمت ها را از قبل بررسی کنید : برای یک خرید محاسبه شده، لازم است بدانید دقیقا چقدر سود خواهید کرد؛ بنابراین همواره از قیمت کالای مد نظر خود اطلاع داشته باشید تا در جمعه سیاه استانبول بتوانید خرید بسیار خوبی را تجربه کنید.
از اپلیکیشن ها و وب سایت ها استفاده کنید : با وجود اینکه خرید حضوری لذت خاص خودش را دارد، اما استفاده از وب سایت ها و اپلیکیشن ها همیشه سرعت خرید را چندین برابر می کنند و در روز جمعه سیاه چه چیزی ارزشمندتر از زمان است؟!
از خدمات باشگاه مشتریان نهایت استفاده را ببرید : فروشگاه ها و برندها معمولا برنامه های خاصی برای مشتریان خود دارند که انواع تخفیف ها و کمپین ها را به آن ها اطلاع رسانی می کنند. می توانید با عضویت در باشگاه مشتریان از تخفیف ها و برنامه های ویژه‌ی برندها با خبر شوید. طی جمعه سیاه استانبول حتی در مواردی می توانید آنچه را نیاز دارید به صورت آنلاین رزرو کنید و بعد در فروشگاه تحویل بگیرید. پس از قدرت باشگاه های مشتریان غافل نشوید!
نظرسنجی از کاربران ایرانی که در حراجی‌های بلک فرایدی شرکت می‌کنند، نشان می‌دهد به طور میانگین ۲۵۰ هزار تومان برای خرید بلک فرایدی کنار می‌گذارند.

Black Friday



جمعه سیاه در ایران


جمعه سیاه در ایران نیز پیش رو است و با سر زدن به فروشگاه های اینترنتی یا فروشگاه های فیزیکی می تواند هیجان انگیزترین تجریه خرید خود را با کلی تخفیف تجربه کنید. فرصت ها محدود است و اگر تصمیم بگیرید تا بعد از ظهر ۲۹ نوامبر به خرید بروید، شاید چیز زیادی باقی نمانده باشد.