درحالیکه توجه دنیای خودروسازی در نمایشگاه لس آنجلس متمرکز بود، هیوندای بهصورت کاملا بیسروصدا از خودروی الکتریکی لافستا (Lafesta) در چین رونمایی کرد. لافستا که قرار است طی ماههای آینده به بازار عرضه شود، از سبک طراحی «Sensuous Sportiness» بهره میبرد که با مدل استاندارد تفاوت زیادی دارد.
بیشترین تغییرات را در بخش جلوی خودرو مشاهده میکنیم. هیوندای لافستا از سپر جدیدی استفاده میکند که فاقد جلوپنجره مشبک است. نتیجهی نهایی این تغییرات کمی معمولی بهنظر میرسد. لوگوی برجستهی هیوندای در جلو وجود دارد که با تریمهای کروم و چراغهای LED جلو همراه میشود. زیر آن میتوانیم چراغهای مهشکن جدید، ورودی هوای باریک و سپر چشمگیر را مشاهده کنیم.
هیوندای لافستا از سپر آیرودینامیکی عقب همراهبا رفلکتور نازکی بهره میبرد که تقریبا تمام عرض خودرو را میپوشاند. باتوجه به برقی بودن این مدل، سیستم اگزوز حذف شده و دیفیوزر ظریفی جایگزین آن شده است. لافستا همچنین از رینگهای آیرودینامیکی و تنوع رنگی اصلاحشده بهره میبرد که شامل رنگ آبی مخصوص خودروهای الکتریکی بهنام شوتینگ استار (Shooting Star) است.
درحالیکه تغییرات بیرونی بسیار گسترده است، فضای داخل کابین تا حد زیادی ساده و قدیمی بهنظر میرسد. درنتیجه، راننده پشت غربیلک فرمان با کف تخت قرار میگیرد و در پشت آن، پنل دیجیتالی ۷ اینچی را مشاهده میکند. در وسط داشبورد سیستم سرگرمی ۱۰/۲۵ اینچی قرار دارد که دارای ناوبری مخصوص خودروهای برقی است و ایستگاههای شارژ را در نزدیکی موقعیت خودرو نشان میدهد.
سایر نکات برجسته در این خودروی برقی شامل شارژر هوشمند بیسیم، تریم مشکی و اهرم تعویض دنده با کارانداز برقی میشود. جالبتر اینکه، هیوندای لافستا برقی دارای سیستم تشخیص صدا است که به مالکین آن امکان میدهد با دستورهای صوتی، انواع امکانات از جمله آفتابگیر پانوراما و پنجرههای برقی را کنترل کنند.
هیوندای لافستا برقی دارای مجموعهای از سیستمهای دستیار راننده از جمله فناوری جلوگیری از برخورد در نقاط کور دید راننده، دستیار پیشگیری از برخورد با جلو، اخطار خروج ایمن و هشدار برخورد عقب در ترافیک و تقاطع است. جدیدترین مدل برقی هیوندای همچنین از دزدگیر هوشمند و ۶ کیسه هوا بهره میبرد.
هیوندای جزئیات زیادی دربارهی مشخصات عملکردی لافستا ارائه نکرده، اما مدیران غول خودروساز کره جنوبی تأیید کردند که این مدل الکتریکی دارای باتری ۵۶/۵ کیلووات ساعت است که انرژی خود را در اختیار یک موتور با قدرت ۲۰۱ اسببخار و گشتاور ۳۱۰ نیوتنمتر قرار میدهد. طبق محاسبات شرکت سازنده، لافستا میتواند مسافتی حدود ۴۹۰ کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند.
به گزارش سایت طلا بامو سال پیش برنامههای خود برای تولید خودروی جدید i۴ را اعلام کرد و حالا اولین مشخصات از این محصول الکتریکی منتشر شده است.بنا به گفتهی Roadshow، این خودرو در ابتدا با باتری ۸۰ کیلووات ساعتی و دو پیشرانه الکتریکی که قدرت کل ۵۲۳ اسب بخاری دارند عرضه خواهد شد.
به این ترتیب بامو i۴ قویتر از M۳ که دارای پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربوی ۴۲۵ اسبی میباشد خواهد بود. علیرغم این موضوع، i۴ شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حدود ۴ ثانیهای خواهد داشت که با برادر پرفورمنس خود تقریباً برابر است. البته گفته میشود سقف سرعت این خودروی الکتریکی به ۱۹۳ کیلومتر در ساعت محدود شده است.
از نظر محدوده حرکتی باید گفت i۴ جدید خواهد توانست حدود ۶۰۰ کیلومتر را با یکبار شارژ طی کند. از نظر زمان شارژ دوباره باتری نیز گفته شده ۸۰ درصد آن را میتوان با استفاده از شارژر سریع در ۳۵ دقیق شارژ نمود. رانندگان همچنین میتوانند با حدود ۶ دقیقه شارژ باتری برد ۱۰۰ کیلومتر را به دست آورند.
اگرچه این خودرو از همان پلتفرم سری ۳ استفاده خواهد کرد، اما i۴ بهطور قابلتوجهی سنگینتر خواهد بود. هنوز وزن این خودرو اعلام نشده، اما گفته میشود ماژول باتری آن تنها ۵۴۴ کیلوگرم وزن خواهد داشت.
بامو i۴ در سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد و انتظار میرود نسخههای متنوعی از آن تولید شود. هنوز حرفی از مشخصات دیگر خودرو زده نشده، اما احتمال تولید مدل پایه این خودرو با یک پیشرانه الکتریکی با باتری کوچکتر وجود دارد.