سایت خبری طلا

داستان شکل‌گیری برند هوآوی/موبایل‌های هواوی در کدام کشورها بیشترین کاربر را دارند؟

منبع: سایت طلا


شرکت هوآوی در زمان تأسیس خود تنها ۲۱ هزار یوان سرمایه داشت.گزارش‌ها نشان می‌دهد تنها یک درصد از مردم در ایالات متحده موبایل هواوی دارند. این در حالی است که تقریبا یک نفر از هر پنج نفر در اسپانیا و یک نفر از هر چهار نفر در ایتالیا از گوشی هوشمند هواوی استفاده می‌کنند.


به گزارش سایت طلا ، هوآوی یک شرکت چند ملیتی چینی است که در زمینه‌ی تجهیزات شبکه و مخابرات فعالیت می‌کند و در سال ۲۰۱۲ از شرکت سونی اریکسون پیشی گرفت و امروزه به‌عنوان بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌ی سرویس‌های ارتباطی شناخته می‌شود. شرکت هوآوی در سال ۱۹۸۷ توسط رن ژنگفی، مهندس سابق ارتش آزادی‌بخش خلق چین راه‌اندازی شد. این شرکت در ابتدای تأسیس خود بر تولید سویچ‌های تلفن تمرکز کرده بود؛ اما امروزه کسب‌و‌کار خود را به ساخت شبکه‌ها و تجهیزات ارتباطی و ارائه‌ی خدمات عملیاتی و مشاوره به شرکت‌های چینی و خارجی گسترش داده است.

  شرکت هوآوی تا سال ۲۰۱۶ حدود ۱۸۰ هزار کارمند در سراسر جهان داشت. شرکت هوآوی اهمیت زیادی به تحقیق و توسعه می‌دهد؛ به‌طوری که بیش از ۲۱ مرکز تحقیقاتی در کشور‌هایی مانند چین، آمریکا، کانادا، انگلستان، پاکستان، فنلاند، فرانسه، بلژیک، آلمان و ... دارد. بیش از ۷۶ هزار نفر تنها در بخش تحقیق و توسعه‌ی این شرکت مشغول به کار هستند.

داستان شکل‌گیری برند هوآوی

دولت چین در دهه‌ی ۱۹۸۰ تلاش زیادی برای توسعه‌ی زیرساخت ارتباطات کشور انجام داد. در آن زمان سویچ‌های تبادل تلفن، هسته‌ی اصلی شبکه‌های مخابراتی بودند. در اواخر این دهه تعدادی از گروه‌های تحقیقاتی چینی تلاش کردند تا این تکنولوژی را از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های خارجی به دست آورند و توسعه دهند. رن ژنگفی شرکت هوآوی را در سال ۱۹۸۷ در شنزن چین بنیان گذاشت. او به جای تکیه بر سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های خارجی که معمولا تمایلی به انتقال تکنولوژی خود به شرکت‌های چینی نداشتند، راه دیگری انتخاب کرد. او روی تحقیق و توسعه‌ی محلی برای تولید سویچ با استفاده از مهندسی معکوس تکنولوژی خارجی تمرکز کرده بود.

در آن زمان تمام تکنولوژی ارتباطی چین از کشور‌های خارجی وارد می‌شد و درنتیجه رن تلاش کرد یک شرکت ارتباطی داخلی و قابل رقابت با شرکت‌های خارجی تأسیس کند. شرکت هوآوی در زمان تأسیس خود تنها ۲۱ هزار یوان سرمایه داشت. نشریه گزارش اقتصاد شرق دور اعلام کرد که شرکت هوآوی مبلغ ۸.۵ میلیون دلار وام از بانک‌های محلی دریافت کرده است؛ در صورتی که شرکت این موضوع را تکذیب کرد.

نام هوآوی از ترجمه‌ی نام چینی آن یعنی 华为 به دست آمده است. ریشه‌ی کاراکتر 华. از 花. به دست آمده که به معنای گل است. همین موضوع لوگوی هوآوی را توجیه می‌کند. البته این کاراکتر به معنی پرزرق‌و‌برق و باشکوه نیز شناخته می‌شود. کاراکتر دوم یعنی 为. به معنای عمل یا دستاورد است؛ بنابراین می‌توان گفت: کلمه‌ی هوآوی به معنای دستاورد چینی است. مدل کسب‌و‌کار شرکت هوآوی در طول سال‌های اول، عمدتا روی فروش مجدد سویچ‌هایی که از هنگ‌کنگ وارد می‌شدند تمرکز داشت. این شرکت در همان زمان سرمایه‌گذاری بزرگی روی مهندسی معکوس انجام داد و قصد داشت تکنولوژی تولیدی خودش را توسعه دهد.

 

شرکت هوآوی در سال ۲۰۰۹ اولین موبایل اندروید خود را با همکاری تی‌موبایل به بازار عرضه کرد. این شرکت بعد از ورود به دنیای موبایل، هر سال مدل‌های باکیفیت‌تری به بازار معرفی کرد. هوآوی اسند اولین موبایل سری اسند بود که در تابستان سال ۲۰۱۲ معرفی شد. این موبایل اندروید ۲.۱ داشت و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

شرکت هوآوی در سال ۲۰۱۰ با فروش بیش از ۲۱.۸ میلیارد دلار به‌عنوان یکی از ۵۰۰ شرکت برتر دنیا معرفی شد.

طی ۱۶ ماه گذشته که از جنگ تجاری می‌گذرد، یکی از اقدامات آمریکا علیه چین این است که وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا، هواوی را در لیست سیاه قرار داده و شرکت‌های مستقر در آمریکا نمی‌توانند بدون تایید دولت اقدام به خرید قطعات و اجرای سازنده آن بپردازند.

به گزارش سایت طلا ، البته طی این مدت وزارت بازرگانی آمریکا چندین بار به مدت ۹۰ روز تحریم‌ها علیه این کمپانی چینی را لغو کرده است.

با این حال مقابله‌جویی‌های دو کشور و جنگ تجاری طی این مدت تجارت شرکت‌های بسیاری را تحت تاثیر قرار داده است. دونالد ترامپ هواوی را متهم به جاسوسی از طریق توسعه فناوری G5 کرده است.

شرکت‌هایی چون گوگل و مایکروسافت هم به‌واسطه این تحریم‌ دچار محدودیت‌هایی شده‌اند. البته چندی پیش تحریم هواوی برای مایکروسافت لغو شد.

اما چند درصد از کاربران موبایل‌های هوشمند در غرب از محصولات کمپانی هواوی استفاده می‌کنند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد تنها یک درصد از مردم در ایالات متحده موبایل هواوی دارند. این در حالی است که تقریبا یک نفر از هر پنج نفر در اسپانیا و یک نفر از هر چهار نفر در ایتالیا از گوشی هوشمند هواوی استفاده می‌کنند.

گفته شده، این کمپانی برای مقابله با ممنوعیت‌های آمریکا سیستم عامل خود را توسعه داده است.

جدول زیر سهم کاربران هواوی را در کشورهای غربی نشان می‌دهد:

 
رتبه کشور درصد کاربران
۱ ایتالیا ۲۴ درصد
۲ اسپانیا ۱۹ درصد
۳ آلمان ۱۲ درصد
۴ فرانسه ۱۲ درصد
۵ سوئیس ۶ درصد
۶ بریتانیا ۶ درصد
۷ کانادا ۲ درصد
۸ ایالات متحده آمریکا ۱ درصد