به گزارش سایت طلا ، با تشدید تنشها میان دو کشور ایران و آمریکا که در نهایت به پاسخ موشکی ایران به پایگاه هوایی ایالات متحده در عراق منجر شد، تعدادی از ایرلاینهای جهان پروازهای خود به مقصد عراق و ایران را به حالت تعلیق درآوردند و بسیاری از آنها نیز به طور کلی پرواز بر فراز آسمان ایران و عراق را متوقف اعلام کردند.
حالا گزارش جدیدی در رویترز منتشر شده است که نشان میدهد شرکتهای هواپیمایی در این صورت متحمل هزینه سوخت بسیار هنگفتی خواهند شد.
برخی از کارشناسان فعال در این حوزه برآورد کردهاند که همین امر موجب خواهد شد که این تعلیق پروازها و همچنین ممانعت از پرواز بر فراز آسمان ایران و عراق دیری نپاید و با کاهش تنشها میان ایران آمریکا، ایرلاینهای مربوطه وضعیت خود را به حالت عادی بازگردانند و بدین ترتیب از افزایش هزینههای سوخت هواپیماهای خود جلوگیری به عمل بیاورند.
از طرفی کارگزاران و معاملهگران نفت در آسیا به بلومبرگ گفتند کرایه مسیر خاورمیانه به چین در برخی از موارد حداقل ۱۴ درصد نسبت به سفارشهای قبلی افزایش داشته است و مالکان به دنبال دریافت نرخ بالاتری برای ورود نفتکشها و بارگیری محموله های نفتی در منطقه خلیج فارس هستند.
افزایش هزینههای حمل نفت در این مسیر مهم نشان میدهد چطور التهابات ژئوپلیتیکی در منطقه روی زنجیره تامین جهانی نفت تاثیر گذاشته است. تحولات اخیر جدیدترین شوک به بازار حمل نفت است که سال میلادی گذشته از تحریمهای آمریکا علیه شرکتهای کشتیرانی چینی و حمله به نفتکشها در نزدیکی تنگه هرمز ملتهب شد. این اواخر نرخ حمل محموله های نفتی به دلیل مقررات دریایی جدید که استفاده از سوختهای پاک را الزامی کند، افزایش پیدا کرده بود.
به گزارش ایسنا، آسیا که بزرگترین منطقه واردکننده نفت در جهان است، با وجود تلاش پالایشگاههای کره جنوبی، ژاپن و هند برای متنوع کردن منبع وارداتشان، همچنان برای تامین نفت وابستگی بالایی به خاورمیانه دارد. عربستان سعودی، عراق و امارات متحده عربی که سه تولیدکننده بزرگ اوپک هستند ماه میلادی گذشته بیش از ۱۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده و نفت مورد نیاز پالایشگاههای داخلی و جهان را تامین کردند.