سایت خبری طلا

مهمان‌پرست: نيروهاي خارجي در خليج فارس اقدامات تحريك‌كننده انجام ندهند

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: گفت‌وگوهاي بين معاونين تيم مذاكره كننده ايران و تيم 1+5 هفته آينده در استانبول برگزار مي‌شود.



به گزارش سایت طلا به نقل از ایسنا، رامین مهمانپرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران افزود: در مسکو قرار بر این شد که ابتدا نشست کارشناسان فنی در استانبول دنبال شود و زمانی که این نشست به جمع‌بندی مناسبی برسد و رویکرد مثبتی داشته باشد پس از آن بین معاونین تیم مذاکره کننده دو طرف نشستی برگزار شود تا ابعاد سیاسی مذاکرات صورت گرفته مورد ارزیابی قرار گیرد و چنانچه جمع‌بندی که در تاریخ 3 مرداد بین دو طرف صورت می‌گیرد جمع‌بندی مثبتی باشد و بتواند دستورکاری را برای ادامه مذاکرات به دنبال خود بیاورد در آن صورت نسبت به تعیین زمان و مکان بعدی مذاکرات تصمیم گرفته می‌شود.

مهمان‌پرست ادامه داد: پس از آن تماس تلفنی بین آقای جلیلی و خانم اشتون انجام خواهد شد و در تماس تلفنی جزییات را با یکدیگر مطرح می‌کنند.

وی گفت:‌ رویکرد ما در مسکو با جزییات تشریح شده است. نقطه نظرات ما درباره پیشنهاد 1+5 به تفصیل ارائه شده است. امیدواریم بحث‌های کارشناسان فنی و معاونین دو طرف به جمع‌بندی برسد که بتوانند گام‌هایی را به جلو بردارند. گام‌هایی که هم در جهت به رسمیت شناخته شدن حقوق ما باشد و هم اقداماتی که بتواند نگرانی‌های طرف مقابل را برطرف کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت که هنوز هیات کنسولی و حقوقی که برای پیگیری پرونده اعدام جمعی از ایرانیان زندانی در عربستان قصد سفر به ریاض داشته‌اند موفق به دریافت ویزا برای هیات خود نشده‌اند و ابراز امیدواری کرد که مقامات عربستان در اسرع وقت نسبت به صدور ویزا اقدام کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: متاسفانه کشور عربستان تاکنون در این باره همراهی نکرده است و این اقدام قضاوت عمومی ملت ما را برای پاسخگویی مقامات سعودی نسبت به اقدام غیرانسانی که درباره اتباع ما انجام داده‌‌اند بالا می‌برد. امیدواریم مقامات عربستان در اسرع وقت با ارائه ویزا و پاسخ مثبت، اجازه دهند هیات ما وارد این کشور شود و بررسی کنند که این رفتار نادرست به چه دلیل انجام شده و چه پاسخی برای آن دارند تا نسبت به وضعیت سایر ایرانیان گرفتار در عربستان اقدامات لازم را انجام دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در مورد کشته و زخمی شدن تعدادی از سرنشینان یک قایق در خلیج فارس گفت: بحث امنیت خلیج فارس جزو اولویت‌های نظام ماست و همه توانایی‌ کشور برای برقراری امنیت در منطقه و ثبات در خلیج فارس به کار گرفته شده است. این را که بارها اعلام کرده‌ایم حضور نیروهای خارجی می‌تواند تهدیدکننده امنیت باشد می‌توان نشانه‌هایش را از حوادثی که رخ می‌دهد پیدا کرد. قطعا کشورهای منطقه به کمک هم می‌توانند بهترین شکل امنیت را برقرار کنند. توانایی‌های دفاعی‌شان را در کنار هم قرار دهند و هیچ نیازی به حضور نیروهای خارجی در منطقه نیست .

وی تاکید کرد:‌ هرجا که ناامنی و تهدید ثبات یک منطقه را مشاهده کردیم کار نیروهای خارجی در این بین قابل مشاهده بوده است. توصیه می‌کنیم اقدامات تحریک‌کننده انجام نشود و فعالیت‌هایی که می‌توانند ثبات این منطقه حساس را به خطر اندازد دنبال نکند. منطقه خلیج فارس برای همه کشورهای منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است و هرگونه اقدام عملی و سیاست‌هایی که می‌توانند به شکلی امنیت این منطقه یا امنیت عرضه انرژی را در این منطقه به خطر اندازد می‌تواند منافع کشورهای منطقه را تهدید کند. امیدواریم این حوادث تکرار نشود.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا دعوت ایران از معارضان سوریه ارتباطی با سفر دوباره کوفی عنان داشته است؟ گفت: موضوع سوریه و مواضع کشورهای مختلف درباره بحران آن حکم می‌کند تا با رایزنی و مشورت کشورهای موثر بهترین راه‌حل برای تحقق مطالبات مشروع مردم و اجازه دادن به دولت این کشور برای برداشتن گام‌های مسالمت‌آمیز و اصلاحات لازم دنبال شود.

وی افزود: آنچه که ما از ابتدا بر آن اصرار داشته‌ایم، توقف خشونت‌ها و مداخله نکردن کشورهای مختلف در مساله داخلی سوریه بوده است. اینکه برخی از کشورهای فرامنطقه‌ای تلاش می‌کنند تا وضعیت سوریه را به سمت بحران یا جنگ داخلی پیش ببرند و یا برای مداخلات خارجی زمینه‌سازی کنند، به هیچ وجه قابل قبول نیست. همین‌طور کشورهای دیگری که سعی می‌کنند از طریق حمایت از گروه‌های مسلح و تقویت اقدامات تروریستی در داخل سوریه،‌ بی‌ثباتی و ناامنی ایجاد کنند را مسیر اشتباهی می‌دانیم. از ابتدا معتقد بوده‌ایم باید مطالبات مردمی مورد توجه قرار گیرد و دولت سوریه نیز در این زمینه گام‌های مثبتی برداشت اما شرط تحقق وضعیت مطلوب در سوریه،‌ ایجاد فضای مناسب برای گفت‌وگو است و اقدامات مسلحانه باید متوقف شود.

مهمان‌پرست خاطر نشان کرد:‌ نقش ایران در حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای انکارناپذیر است. در بحث سوریه نیز تمام تلاش‌مان را برای برقراری ثبات و امنیت تاکنون دنبال کرده‌ایم و آمادگی داریم از ظرفیت‌های خود برای آن استفاده کنیم به همین دلیل کوفی عنان دومین سفرش را به تهران انجام داد تا از نقطه نظرات کشور ما برای حل بحران سوریه استفاده کند.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه ادامه داد: اینکه مسئولین کشور ما اعلام کرده‌‌اند با مخالفین دولت تماس‌هایی داشته‌اند و آمادگی دارند نشست‌هایی را برگزار کنند به همین دلیل است تا فضای مناسب برای گفت‌وگوهای دو طرف ایجاد شود. خواسته‌های مخالفان و کسانی که در داخل سوریه مطالباتی را دنبال می‌کنند باید بدون دخالت نیروهای خارجی و تحمیل فرمول‌هایی که آنها دنبال می‌کنند در شرایط مناسب مطرح شوند و حتما متناسب با خواسته‌های اکثریت مردم از طریق درست آن اقدامات لازم به عمل آید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا وزیر امور خارجه در جریان سفر به امارات با مقامات عربستان دیدار و درباره تحولات سوریه رایزنی کرده است؟ گفت: در سفر وزیر امور خارجه به توکیو که برای شرکت در اجلاس افغانستان انجام شد، در مسیر رفت و برگشت توقف کوتاهی در امارات صورت گرفت و فرصتی ایجاد شد تا در دیدارهایی با مقامات امارات هم درباره روابط دوجانبه، گسترش همکاری‌های تجاری و همچنین وضعیت ایرانیانی که در امارات فعالیت‌های اقتصادی دارند و تسهیل فعالیت‌های آنها مذاکره شود و درباره تحولات منطقه و مباحثی که مورد توجه کشورهای منطقه است از جمله موضوع سوریه رایزنی‌هایی صورت گرفت و ما نقطه نظراتمان را اعلام کردیم.

مهمان‌پرست تاکید کرد: رایزنی‌های سیاسی کشورهای منطقه حتما باید در دستور کار باشد. دیدگاه‌ها کشورها باید به یکدیگر نزدیک شود تا با مشارکت هم راه‌حل مناسب برای حل بحران‌های منطقه‌ای از جمله سوریه دنبال شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به پرسش ایسنا درباره خشونت‌های اخیر در عربستان علیه شیعیان و اوج‌گیری آنها در بخش‌هایی از این کشور گفت: بیداری اسلامی در منطقه فضای جدیدی ایجاد کرده است.

توصیه ما به همه کشورهای منطقه این است که به جای سرکوب خواسته‌های مشروع مردم، صدای آنها را بشنوند و اقدامات لازم را برای برآورده کردن مطالبات مشروع مردم انجام دهند. هرگونه برخورد خشونت‌آمیز و پاسخ ندادن به مطالبات مردم مساله را حل نمی‌کند، بلکه بحران پیچیده‌تری در این کشورها ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: امیدواریم مقامات عربستان ضمن شنیدن صدای بخشی از مردم که خواسته‌هایی دارند با اقدام مناسب خواسته‌های آنها را برآورده کنند. سرکوب و دستگیری افراد مشکلات عربستان را پیچیده‌تر خواهد کرد.

همچنین در بحرین نیز همچنان شاهد مداخلات عربستان هستیم. راه‌حل مشکلاتی که در منطقه وجود دارد این است که به خواسته‌های مردم توجه شود و تحقق خواسته‌های مردم جایگزین سرکوب اعتراضات مردمی برای تحقق مطالبات مشروع‌شان شود.

مهمان‌پرست درباره اقدام وزارت خارجه در این باره گفت: ما مواضع کاملا روشن و شفافی درباره مسائل داریم. در مذاکراتی که با طرف‌های مقابل خود داریم موضوعات دوجانبه را مطرح می‌کنیم و در هر اجلاسی که بتوانیم دیدگاه‌های خود را با کشورهای منطقه در میان بگذاریم و تذکرات لازم را بدهیم و آنها را به انتخاب راه درست دعوت کنیم حتما از این فرصت‌ها استفاده خواهیم کرد. برای حل مسائلی که در کشورهای منطقه به دنبال بیداری اسلامی به وجود آمده راه‌حل درست و راهکار مدبرانه لازم خواهد بود و هر نوع تصمیم اشتباهی در تحقق خواسته‌های مردم می‌تواند وضعیت منطقه را به سمت بحران پیش ببرد. از همه ظرفیت‌های دستگاه‌ سیاست خارجی استفاده می‌کنیم تا اجازه ندهیم وضعیت منطقه بحرانی شود.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه در خصوص سفر وزیر خارجه آمریکا به مصر و سرزمین‌های اشغالی و گفت‌وگو درباره ایران گفت: تحولات منطقه‌ی خاورمیانه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. موج بیداری اسلامی و تحولات خاورمیانه، آمریکایی‌ها را بسیار نگران کرده است. آنها عادت به وجود افرادی داشتند که وابستگی به قدرت‌ها را به استقلال کشور خودشان ترجیح می‌دادند. با تحولاتی که در مصر و کشورهای دیگر منطقه در حال وقوع است آمریکایی‌ها نگرانند که منافع شان به خطر بیفتد. تلاش زیادی می‌کنند تا دیدگاه‌های خود را همچنان به کشورها تحمیل کنند.

وی یادآور شد: هوش و درایت مقامات سیاسی کشورهایی که با حضور مردم به سمت استقلال خود حرکت می‌کنند و حضور گسترده مردم در صحنه می‌تواند ضامن استقلال این کشورها و پیشرفت‌های بعدی آنها در آینده باشد.

مهمان‌پرست درباره اظهارات صالحی مبنی بر اینکه دخالت در موضوع سوریه می‌تواند پیامدهای جدی و غیرقابل پیش‌بینی به همراه داشته باشد، تصریح کرد: اینکه نگران توطئه‌ها و فتنه‌هایی که در مورد سوریه طراحی می‌شود،‌ هستیم کاملا طبیعی است. همه کشورهای منطقه باید نگران دخالت کشورهای خارجی در مسائل داخلی سوریه باشند. امنیت و ثبات سوریه می‌تواند امنیت و ثبات منطقه را به دنبال داشته باشد و بی‌ثباتی در آن به ناامنی در منطقه دامن می‌زند. کشورهای مختلفی که مباحث مداخله‌‌آمیز در سوریه را دنبال می‌کنند باید به فکر عواقب این اقدامات باشند. شاید انگیزه کشورهای غربی از اینکه برای مداخله نظامی زمینه‌سازی کنند، از نظرشان قابل توجیه باشد. آنها نگران امنیت رژیم صهیونیستی هستند.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه اضافه کرد: کشورهای منطقه باید با هوشیاری عمل کنند. هرگونه اقدام تروریستی در سوریه می‌تواند به گسترش تروریسم در منطقه منجر شود. اینکه مسئولین کشور ما هشدار می‌دهند که اقدامات در مورد سوریه باید با درایت صورت گیرد به این دلیل است که باید اجازه دهند مردم در فرآیند طبیعی انتخاب خود را نسبت به نوع اداره کشور نشان دهند و اجازه داده نشود تا مداخله سایر کشورها باعث شود جریانی به مردم سوریه تحمیل شود. اینها نگرانی‌های واقعی هستند و امیدواریم کشورهای منطقه به این نگرانی‌ها توجه جدی داشته باشند.

مهمان‌پرست در پاسخ به این پرسش که رییس سرویس اطلاعات خارجی انگلیس ادعا کرده است ماموران انگلیسی چهار سال پیش تلاش ایران برای تولید سلاح هسته‌یی را خنثی کرده‌‌اند و ایران تا دستیابی به سلاح هسته‌یی دو سال دیگر فرصت دارد،‌ گفت: ما به صورت جدی در حال پیگیری و بررسی جزئیات این مساله هستیم چنانچه مسجل شود این اظهارات رسمیت دارد کاملا نشان دهنده دخالت انگلیس در مسائل داخلی کشور ما و ایجاد فتنه‌انگیزی در مقابل منافع ملی ما است و حتما از مسیر قانونی و حقوقی خود پیگیری خواهد شد.

وی گفت: به دنبال این هستیم تا بررسی کنیم که این اظهارات تا چه میزان صحت دارد.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص نسل‌کشی مسلمانان در میانمار نیز گفت: متاسفانه اتفاقات ناخوشایندی در میانمار افتاده است و درگیری‌های قومی و مذهبی که در داخل آنجا وجود دارد منجر به کشته شدن تعدادی از مسلمانان شده است. وزارت خارجه موضع خود را اعلام کرده است، ما توصیه جدی به دولت میانمار داریم که نسبت به حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی با دقت بیشتری رفتار کنند و آنها را محترم بشمارند.

مهمان‌پرست خاطر نشان کرد: جامعه مسلمانان در میانمار جامعه‌ی غیرقابل انکار است و باید از حقوق شهروندی خود برخوردار باشند. دولت میانمار با اقداماتی که دنبال می‌کند نباید اجازه دهد که تحریکات بین مسلمانان و بودایی‌های آن منطقه منجر به چنین فاجعه‌های انسانی شود. البته معتقدیم همه کشورهای اسلامی و جوامع بین‌المللی و سازمان همکاری‌های اسلامی باید به سرعت این مساله را بررسی کنند و اقدامات لازم را برای توقف این خشونت‌ها دنبال کنند. نباید اجازه داده شود درگیری‌های مذهبی و اقوام کشورهای مختلف حوادثی ایجاد کند و هزینه‌های سنگینی به دنبال داشته باشد. ما از ظرفیت خود استفاده می‌کنیم تا مانع این خشونت‌ها شویم.

وی در ادامه درباره پیگیری طرح مسدود کردن تنگه هرمز از سوی نمایندگان مجلس نیز گفت: امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز جزء اولویت‌های اصلی کشور ما است. این امنیت باید وجود داشته باشد تا همه کشورهای منطقه بتوانند از منافع خود و منافع عمومی منطقه دفاع کنند. توانایی نظامی و دفاعی ما در برقراری امنیت جنبه‌ی بازدارندگی دارد و برای دفاع از این امنیت منطقه‌ای این توانایی کاملا موثر است.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه گفت: به نظر می‌رسد کشورهایی که سعی می‌کنند در مسائل منطقه ما مداخله کنند یا ترکیباتی را دنبال کنند که امنیت عرضه انرژی از بین برود و تعادل آن به هم بخورد، تهدیدکننده واقعی امنیت منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز هستند.

مهمان‌پرست تاکید کرد: وقتی صحنه را به سمت درگیری پیش می‌برند که امنیت برخی کشورها در زمینه عرضه انرژی دچار تهدید شود، باید تبعات تصمیمات اشتباه خود را بپذیرند. ما هشدار داده‌ایم و توصیه می‌کنیم مداخلات خارجی از منطقه قطع شود و مقامات سیاسی کشورهای فرامنطقه‌ای رویکردی را دنبال نکنند که به ناامنی در منطقه ما منجر شود.