به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، شیوع ویروس کرونا از چند جهت شرکتهای هواپیمایی را دچار مشکل کرده است. اعمال محدودیت در مسافرتهای هوایی از یکسو و نبود مسافر از سوی دیگر باعث شده است که شرکتهای هواپیمایی بینالمللی در سراسر جهان با مشکل جدی در پرداخت بدهیها و حقوق کارمندان خود مواجه شوند، اما کار به اینجا ختم نمیشود، چرا که حالا با زمینگیر شدن هزاران هواپیما در فرودگاههای جهان، جا برای پارک این هواپیماها وجود ندارد.
به گزارش مؤسسه سیریوم دیتا در حال حاضر تعداد هواپیماهای پارک شده در فرودگاههای جهان به دو برابر نسبت به ابتدای سال افزایش یافته و بیش از 5 هزار هواپیما در فرودگاهها پارک شده است.
آشیانههای تعمیر و نگهداری، مسیرهای تاکسی کردن هواپیماها و حتی برخی باندهای فرودگاهها به جای پارک هواپیما تبدیل شده است و حتی برخی باندهای فرود به محل پارک هواپیماها تبدیل شده و نکته اینجاست که برخی از این هواپیماها به قدری بزرگ هستند که زمینی به مساحت سهچهارم یک زمین فوتبال آمریکایی را اشغال میکنند.
با توجه به آنکه برخی شرکتهای بزرگ هواپیمایی نظیر کانتاس استرالیا و هواپیمایی سنگاپور اعلام کردهاند که طی هفتههای آینده پروازهای بیشتری را لغو خواهند کرد، احتمالاً طی روزهای آینده شاهد افزایش تعداد هواپیماهای پارک شده در جهان خواهیم بود.
فرودگاه فرانکفورت در آلمان که بزرگترین فرودگاه این کشور به شمار میرود، حالا به شهر ارواح تبدیل شده و باندها، تاکسیویوها و حتی پلهای این فرودگاه به پارکینگ هواپیماهایی نظیر لوفتانزا و کندر تبدیل شده است.
شرکت لوفتانزا حتی برای پارک هواپیماهای خود یک فرودگاه نظامی در زوریخ سوئیس را اجاره کرده است.
شاهد شرایط مشابهی در فرودگاههای بزرگ جهان نظیر هنگکنگ، سئول، برلین و وین هستیم.
در دو ایالت کالیفرنیا و آریزونا آمریکا هم برخی فرودگاهها در دل صحرا و کویر به محل پارک هواپیماهای مسافربری تبدیل شده است.
بر اساس تازه ترین اخبار و گزارش های منتشر شده در وال استریت ژورنال، حالا به نظر می رسد که شرکت هواپیمایی فعال و مستقر در ایالات متحده آمریکا قبل از دستور دولت فدرال برای توقف فعالیت آنها، خود تصمیم گرفته اند تمامی پروازهای مسافری خود را لغو کرده و تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق دربیاورند.
بر اساس گزارش سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده (Federal Aviation Administration) ، با اینکه هنوز کاخ سفید ، کنگره و سایر مقاماتو مسئولان مربوطه در این خصوص به یک تصمیم نهایی نرسیده اند اما به نظر می رسد که ایرلاین های آمریکایی قصد دارند به منظور حفاظت از بهداشت و سلامت خلبانان، خدمه پروازی خود و همچنین تمامی تکنسین های فعال در ایرلاین ها و فرودگاهها و جلوگیری از انتقال و انتشار بیشتر این ویروس خطرناک و مرگبار ، خود به لغو و تعلیق پروازهای مسافری اقدام کنند.
به گفته کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه هوانوردی، یکی دیگر از دلایل این تصمیم احتمالی نیز بدون شک افت شدید تقاضا برای سفرهای هوایی و تلاش ایرلاین ها برای جلوگیری از زیان دهی بیشتر ناشی از پروازهای خالی از مسافر بوده است.
همزمان با شروع گسترده و شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان بسیاری از ایرلاین ها به منظور جلوگیری از انتشار بیشترین ویروس و همچنین حفظ سلامت و بهداشت جامعه، پروازهای خود به مناطق گستردهای از جهان که هم اکنون با کرونا به شدت درگیرند، را تا اطلاع ثانوی لغو کرده و به حالت تعلیق درآورده اند. همین لغو پروازها موجب شده که شرکتهای هواپیمایی ضرر و زیان های مالی گستردهای را متحمل شوند و بسیاری از خطوط هوایی پرتردد و درآمدزایی آنها به حالت غیرفعال تغییر حالت دهد. بسیاری از هواپیماها نیز هم اکنون در فرودگاه های بزرگ و پر تردد جهان زمین گیر شده اند.
همه این مسائل موجب شده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه هوانوردی، صدمات وارده از سوی شیوع ویروس کرونا بر صنعت هوانوردی و گردشگری را به حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر به برجهای دوقلوی ایالات متحده آمریکا تشبیه کنند که البته به عقیده آنها آسیب های این ویروس خطرناک به مراتب بسیار بیشتر و گسترده تر خواهد بود به گونهای که انتظار میرود شیوع کرونا در جهان عنوان بزرگترین کابوس برای ایرلاینها را به خود اختصاص دهد.
پیشتر کارشناسان سازمان هوانوردی بین المللی غیرنظامی ایکائو (ICAO) با انتشار گزارشی مفصل در خصوص ضرر و زیان های مالی گسترده شرکت های هواپیمایی در سراسر جهان تحت تاثیر شروع ویروس کرونا به شدت ابراز نگرانی کرده بودند.
سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی یاتا نیز در برآوردهای قبلی خود اعلام کرده بود که کاهش تردد، تعلیق و لغو پروازها موجب خواهد شد که حجم ترافیک هوایی جهان در سال جاری میلادی با یک کاهش ۴.۷ درصدی روبرو شود که این بیشترین میزان از بحران های مالی در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی به شمار می رود. این در حالیست که هنوز تبعات منفی این کاهش حجم ترافیک هوایی در جهان روی میزان سوددهی و درآمدزایی ایرلاین ها هنوز معلوم و مشخص نشده است.