تعطیلی لوازم یدکیها، مکانیکها را بیکار کرد
در روزهای گذشته تماسهای متعدد مردمی مبنی بر بسته بودن واحدهای عرضه کننده لوازم یدکی واصل شد؛ این در حالی است که تعمیرگاههای خودرو باز هستند اما در عمل به دلیل بسته بودن واحدهای عرضه لوازم یدکی قادر به ارائه کامل خدمات به مردم نیستند.
مطابق دستورالعمل بهداشتی مقابله با کرونا در طرح فاصلهگذاری هوشمند، آغاز به کار مشاغل «غیر پرخطر» مشروط به اخذ تعهد برای اجرای دستورالعملهای بهداشتی مصوب وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا از تاریخ ۲۳ فرودین در استانهای کشور و از ۳۰ فروردین در تهران ذکر شده است.
در این زمینه شاهد بروز برخی ناهماهنگی ها در باز و بسته بودن بعضی صنوف مرتبط با هم هستیم که از جمله آنها ارائه خدمات از سوی تعمیرگاههای خودرو و در عوض تعطیلی واحدهای عرضه کننده لوازم یدکی است.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران از ناهماهنگیهای به وجود آمده در تعطیلی واحدهای عرضه کننده لوازم یدکی، در حالی که تعمیر کاران در این ایام به خدمات دهی مشغولند، انتقاد کرد.
«علیرضا نیک آیین» امروز شنبه افزود: در ایام پایانی سال همزمان با شیوع کرونا در کل کشور، یک شتاب زدگی در دسته بندی تعطیلی یا باز بودن اصناف را شاهد بودیم، به طوری که مقرر شد همکاران اتحادیه تعمیرکاران خودرو در ایام عید به ادامه فعالیت بپردازند، اما همزمان عرضه کنندگان و فروشندگان لوازم یدکی تعطیل باشند.
به گفته وی، این تصمیم فقط ضرر و زیان همکاران ما را به دنبال داشت زیرا در وهله نخست شهر تعطیل بود و مراجعه اندکی به واحدها انجام می شد و فقط هزینه های زیاد ضدعفونی کردن واحدها، هزینه برق و هزینه های کارگری را برایمان به دنبال داشت.
این مقام صنفی ادامه داد: از طرفی تعطیلی واحدهای عرضه کننده لوازم یدکی و کمبود لوازم یدکی و قطعات مورد نیاز، موجب شد در عمل تعمیرکاران قادر به انجام کار نباشند؛ تعطیلی که با بازگشایی بخشی از صنوف کم خطر از امروز نیز همچنان باقی است و سبب شده باز بودن تعمیرگاه ها در عمل بی فایده باشد.
وی یادآور شد: این اتحادیه فقط خودروهای سواری را تحت پوشش ندارد، بلکه به اتوبوسها و کامیونها نیز که به حمل مسافر بار، سوخت، کالاهای اساسی، عملیات امدادی و غیره مشغولند نیز سرویس دهی دارد اما با این تصمیم در عمل کار قفل شد.
نیک آیین خاطر نشان کرد: از حدود ۱۰ روز پیش اعتراض خود را در این زمینه به اتاقهای اصناف تهران و ایران وارد کردیم، اما موضوع تجمع افراد در واحدهای عرضهکننده لوازم یدکی را بهانه کردهاند، در حالی که مشابه همین وضعیت را در تعمیرگاه ها شاهدیم.
اتحادیه لوازم یدکی، آماده خدمات رسانی
در این زمینه عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران به ایرنا گفت: صنوف تابعه این اتحادیه طبق آخرین دستورالعمل وزارت بهداشت و درمان باید تا ۳۰ فروردین بسته بمانند.
«سید مهدی کاظمی» با تأیید سخنان رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران افزود: در این زمینه نهایت تلاش خود را انجام دادیم تا فروشگاه ها و مغازه های عرضه کننده لوازم یدکی خودرو دستکم به صورت شیفتی فعالیت کرده و باز بمانند، اما با این حداقل درخواست نیز موافقت نشد.
وی ادامه داد: این اتحادیه ۱۰ هزار عضو در تهران دارد که توان بالایی برای تامین قطعات خودرو دارند، اما حتی تلاش های روسای اتاق اصناف تهران و ایران در این زمینه بی فایده بوده و تاکنون ستاد مقابله با بحران کرونا در وزارت بهداشت با بازگشایی مجدد این واحدها موافقت نکرده است.
کاظمی با بیان اینکه اکنون موضوع چک های برگشتی به مشکلی بزرگ فراروی این واحد ها تبدیل شده، یادآور شد: حدود ۳۰ درصد این صنوف اجارهای هستند که هر یک بین یک تا دو کارگر دارند که به دلیل رکود اقتصادی ایجاد شده حقوق خود را دریافت نکرده اند؛ در این زمینه انتظار حمایت بیشتری از سوی دولت داریم.
این مقام صنفی تاکید کرد: طی بازدیدی که اسفندماه و طی ۲۰ روز گذشته از پاساژها و واحدهای عرضه کننده لوازم یدکی در تهران داشته ایم، موارد بهداشتی به صورت کامل در این واحدها رعایت می شود.
قطعات بی کیفیت و تقلبی در صدر شکایات
همچنین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران با اشاره به سال ۹۸ یادآور شد: عمده شکایت های انجام شده به این اتحادیه در سال گذشته، بیکیفیتی قطعات یدکی بود که ضرر و زیان زیادی به مجموعه وارد کرد.
نیک آیین اظهار داشت: به دلیل تحریم ها تامین کنندگان قطعه قادر به همکاری با شرکتهای اصلی و مادر جهانی نیستند و به همین دلیل شاهد وفور قطعات تقلبی و بی کیفیت در بازار هستیم.
وی به بازدید از واحدهای بدون مجوز تعمیر خودرو در سال گذشته اشاره کرد و گفت: حدود هزار و ۸۰۰ مورد اخطار به این واحدها در سطح تهران داده شد و قصد داریم آنها را آموزش داده و تحت پوشش این اتحادیه در آوریم.