سایت خبری طلا

تندر ۹۰ دست‌ دوم بخریم یا ۲۰۶ صندوق‌دار کارکرده؟

منبع: فرارو


کمیاب شدن قطعات در طول سال‌های گذشته به تناوب یقه ۲۰۶ و تندر ۹۰ را گرفته است. اگرچه ۲۰۶ توانسته به‌لطف ایرانی شدن، کمی دردسرهایش را کم کند اما صاحبان تندر ۹۰ همچنان دست به‌عصا راه می‌روند. چنانچه اوضاع خوب باشد حتی می‌توان قطعات ترک، اسپانیایی و رومانیایی برای تندر پیدا کرد اما امان از روزی که لوازم یدکی‌ها بخواهد برایتان ناز کنند؛ هم قیمت بالا می‌رود و هم پیدا کردن قطعات کاری سخت خواهد بود. روی هم‌رفته هرطور نگاه کنید ۲۰۶ صندوقدار کمتر دست صاحبش را در پوست گردو می‌گذارد


 تندر ۹۰ و پژو ۲۰۶ صندوقدار به عنوان گزینه‌هایی محبوب در بازار خودروهای دست‌دوم حاضر هستند. تندر در پارس‌خودرو و ایران‌خودرو تولید شده و چندتایی نمونه فیس‌لیفت و دنده اتومات آن را می‌توان در بازار پیدا کرد. از سوی دیگر ۲۰۶ صندوقدار به‌خاطر مصرف سوخت کم و کیفیت بالا معروف است سواری هر دو ماشین تقریبا در یک همکلاس است و هر کدامشان طرفداران خاص خود را دارند که باعث می‌شود افرادی که بر سر دو راهی خرید آن‌ها هستند در بلاتکلیفی بمانند. در این نوشته به‌جای توجه به مسائل فنی ریز و بحث طراحی، قرار است وضعیت نگهداری و استهلاک تندر ۹۰ و ۲۰۶ صندوق‌دار را بررسی کنیم تا متوجه شویم خرید مدل دست‌دوم کدام‌یک از آن‌ها به صرفه است.

وضعیت استهلاک ۲۰۶ و تندر ۹۰
اقتصادی بودن یک خودروی شخصی تنها به تناسب قیمتی و مصرف سوخت مناسبش بستگی ندارد! یک خودرو را درصورتی می‌توان در این زمینه عالی دانست که از نظر استهلاک هم وضعیت نرمالی داشته باشد و کمتر هوس کند پایش به تعمیرگاه‌های مختلف باز شود. با این حال در زمینه استهلاک، ۲۰۶ صندوقدار خیلی سربلند نیست چرا که کیفیت قطعات آن روز به روز کمتر شده و هر روز بر ایرادات آن افزوده می‌شود. ضمن اینکه از طرف دیگری قیمت قطعات آن مدام بالا و بالاتر می‌رود. این نقص به‌طور کلی روی خانواده ۲۰۶ سایه انداخته و کسی نیست که نداند نمونه‌های هاچ‌بک این محصول هم نسبت به تولیدات گذشته، کیفیت سابق را ندارند. در عوض تندر ۹۰ اگرچه پس از چند سال حضور در بازار پیشرفت خاصی در زمینه کیفیت تجربه نکرده و تنها ریخت و قیافه‌اش کمی دستخوش تغییر شده، اما توانسته همیشه به‌عنوان خودرویی کم استهلاک شناخته شود و خریدارانش را راضی نگه دارد.
مکانیک‌ها می‌گویند برخی قطعات پژو ۲۰۶ صندوقدار با ایراد همراه هستند و ضعف جلو‌بندی هم چیزی نیست که بتوان راحت نادیده‌اش گرفت؛ مشکلات و ایراد‌های برقی را هم باید در نظر گرفت. برای همین شاید بتوانید نیم‌نگاهی به تندر ۹۰ بیندازید که با وجود قیافه نه‌چندان محبوب لااقل کیفیت بیشتری دارد.
برنده: تندر ۹۰


وضعیت قطعات ۲۰۶ و تندر ۹۰ در بازار
کمیاب شدن قطعات در طول سال‌های گذشته به تناوب یقه ۲۰۶ و تندر ۹۰ را گرفته است. ۲۰۶ توانسته به‌لطف ایرانی شدن کمی دردسرهایش را کم کند، اما صاحبان تندر ۹۰ همچنان دست به‌عصا راه می‌روند. اگر اوضاع خوب باشد حتی می‌توان نمونه‌های ترک، اسپانیا و رومانیایی قطعات تندر را در بازار پیدا کرد، اما امان از روزی که لوازم یدکی‌ها بخواهد برایتان ناز کند. هم قیمت بالا می‌رود و هم پیدا کردن قطعات کار سختی خواهد بود. در کل نمی‌توان در این مورد برتری را به تندر ۹۰ داد. هرطور نگاه کنید ۲۰۶ صندوقدار با توجه به یکسان بودن بخش زیادی از لوازمش با نمونه هاچ‌بک کمتر دست دارندگانش را در پوست گردو می‌گذارد و می‌توان از این لحاظ آن را خوش‌شانس دانست.
برنده: پژو ۲۰۶ صندوق‌دار

تقابل فنی و مصرف سوخت ۲۰۶ و تندر
تندر ۹۰ از موتوری ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپه نیرو می‌گیرد که در نهایت می‌تواند ۱۰۵ اسب‌بخار قدرت را زیر پدال گاز آماده‌باش نگه دارد. در مقابل ۲۰۶ صندوقدار حداقل روی کاغذ وضعیت بهتری دارد، چون با موتوری ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپه روبرو هستیم که قدرتی معادل ۱۱۰ اسب‌بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد. اینجا با وجود هم حجم بودن پیشرانه می‌بینیم که محصول پژو حدود ۵ اسب‌بخار نیروی بیشتری تولید می‌کند. اما آیا این برتری می‌تواند در عمل هم خود را بهتر نشان دهد؟ اینجاست که باید گفت: تندر ۹۰ از رقیب هموطن خود حداقل در شتاب نمره بهتری می‌گیرد و جابک‌تر به نظر می‌رسد. البته تا حدی می‌توان این موضوع را به حساب وزن بیشتر ۲۰۶ گذاشت که با ۵۰ کیلوگرم وزن بالاتر و بدنه کشیده‌تر (که روی تعادل تاثیر می‌گذارد) اسب‌های قدرت موتور را راحت‌تر مصرف می‌کند. اما در مورد مصرف سوخت باید گفت که تقریبا با شرایط یکسانی روبرو هستیم هرچند کفه ترازو کمی به سمت محصول پژو متمایل‌تر است. تندر با اشتهایی در حدود هفت لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی کمی پرخورتر از ۲۰۶ با مصرفی حدود ۶.۸ لیتر به نظر می‌رسد. البته در عمل و شرایط یکسان جاده می‌بینیم که این برتری عددی کاملا در مورد دو رقیب به یک شکل خود را نشان می‌دهد. در کل با توجه به وزن بیشتر ۲۰۶ و چابک‌تر بودن تندر که می‌تواند روی مصرف کلی سوخت تاثیر بسزایی بگذارد میتوان با کمی ارفاق نمره قبولی را به تندر۹۰ داد.
برنده: با ارفاق تندر ۹۰


نگاهی به ۲۰۶ صندوقدار
مدل صندوقدار ۲۰۶ محبوب حدود سال ۸۵ بود که به صورت محدود به بازار ایران تزریق شد. با این حال این سدان تغییر شکل‌یافته در اوایل ورودش آنچنان به مذاق خریداران خوش نیامد که شاید مهم‌ترین دلیل آن موفقیت چشم‌گیر نمونه هاچ‌بک بود که به نوعی برادر جدیدش را تحت تاثیر قرار می‌داد.
 

طراحی داشبورد پژو ۲۰۶ از راننده‌هایی که پشت این ماشین می‌نشینند مسن‌تر است اما همچنان زیبا به‌نظر می‌رسد
 
پژویی که با نام ۲۰۶ می‌شناسیم در اوایل ورود، فرمی هاچ‌بک داشت و دیدن ظاهر این خودرو با یک صندوق کمی غیر‌عادی به نظر می‌رسید در نتیجه بی‌مهری‌های زیادی را نسبت ۲۰۶ صندوقدار شاهد بودیم. در نهایت مدل هاچ‌بک تیپ پنج با موتور ۱.۶ لیتری متوقف شد و این یعنی خرید ۲۰۶ هاچ‌بک برابر بود با داشتن یک موتور ۱.۴ لیتری! برای همین خریدارانی که دنبال قدرت موتور بیشتری بودند سراغ SD رفتند که در دو تیپ V۱ و V۸ با پیشرانه‌های ۱.۶ لیتری عرضه می‌شد. همین موضوع باعث شد به مرور این خودرو در خیایان‌ها بیشتر دیده شود. حال کار به جایی رسیده که داشته‌ها و توانایی‌های این سدان موفق اکثر خریداران را به سمت مدل صندوقدار سوق می‌دهد تا نمونه هاچ‌بک آن. این نکته را هم نباید فراموش کرد که خودروی رانا روی پلتفرم همین ۲۰۶ صندوقدار ساخته و پرداخته شده است.

نگاهی به تندر ۹۰
لوگان، L90 یا تندر از آن دست محصولاتی است که در تمام اروپا به عنوان سدانی ارزا‌ن قیمت شناخته می‌شود. همین موضوع باعث شد تا پای این خودرو به کشور باز شود. نگاهی به قیمت این خودرو در بازار دست‌دوم‌ها نشان می‌دهد تندر ۹۰ حداقل دیگر ارزانقیمت نیست. پس از مسئله قیمت باید با ظاهر نچندان دلچسب ماشین کنار بیایید. ارتفاع بیش از حد بدنه نسبت به زمین در کنار فرم قدیمی صندوق کمی شما را دچار تردید می‌کند.

داشبورد کسالت‌بار و از مد افتاده تندر می‌تواند وضعیت این خودرو را به‌طور کامل شرح دهد. به چی این دلخوش باشیم؟