سایت خبری طلا

تغییرات بازار خودرو پس از رفتن «پراید»

منبع: فرارو


زاوه کارشناس صنعت خودرو گفت: چندین بار نیز در گذشته اعلام شد که پراید از خطوط تولید خارج شده، اما هر بار نیز این وعده عملی نشد، این‌باز نیز این احتمال وجود دارد علیرغم اینکه این مسئله دوباره مطرح شده، بعد از چند صباحی دیگر پراید به خطوط تولید برگردد، چرا که این سابقه این کار در گذشته وجود داشته است، بنابراین باید دید در آینده تا چه حد این امر جنبه واقعیت به خود خواهد گرفت، از سوی دیگر جایگزینی برای پراید وجود نخواهد شد و این مسئله خود یک خلاء قیمتی عمده و فاحش را رقم خواهد زد.


بالاخره بعد از مدت‌ها کش و قوس پراید یک ماه زودتر از موعد تعیین شده از خط تولید سایپا کنار گذاشته شد، امری که حواشی بسیار زیادی داشت تا به مرحله اجرا برسد، از سویی این اقدام در حالی انجام می‌شود که پراید به لحاظ قیمتی هیچ‌گونه جایگزینی ندارد و از این به بعد مردم برای خرید محصول صفر باید هزینه بیشتری را متحمل شوند.

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه مدیران پیشین بار‌ها از توقف تولید محصولات خانواده پراید به دلیل قدیمی بودن فناوری آن صحبت کرده بودند، اما هربار به دلایلی این کار عملی نشد، گفت: خروج پراید از خطوط تولید سایپا یکی از برنامه‌های اصلی ما در بدو ورود با سایپا بود که آن را به صورت جدی پیگیری، عملیاتی و اجرایی کردیم.
سید جواد سلیمانی ادامه داد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که پراید ۱۳۱ به عنوان آخرین مدل خانواده پراید را نیز تیرماه امسال از سبد محصولات سایپا خارج کنیم و داستان تولید پراید در ایران را برای همیشه به پایان برسانیم.
مدیرعامل سایپا درخصوص جایگزینِ پراید نیز گفت: همانطور که پیش از این بار‌ها مطرح کرده‌ایم، برای یک خودرو با حدود قیمت ۲۶۰۰ دلار هیچ جایگزینی وجود ندارد، زیرا در شرایط فعلی و افزایش سرسام‌آور قیمت مواد اولیه و نوسان بازار ارز، تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های واردات قطعات، تولید هیچ خودرو دیگری با این قیمت امکان‌پذیر نیست.
 

پراید دیگر تنها در یک مدل آن هم تا تیرماه تولید خواهد شد


قیمت خودرو در بازار ارتباطی به خودرو ساز ندارد!
سلیمانی با اشاره به برخی اظهارنظر‌ها در خصوص قیمت‌های ۶۰ و ۷۰ میلیونی پراید نیز گفت: متاسفانه این ذهنیت بسیار اشتباه در جامعه شکل گرفته که قیمت‌های لجام‌گسیخته بازار آزاد به خودروساز مربوط است، در حالیکه چنین نیست و به عنوان مثال پراید در آخرین طرح فروش سایپا با قیمت حدود ۴۰ میلیون تومان عرضه شده و این خودرو مدت‌هاست که به دلیل برنامه توقف تولید در برنامه فروش سایپا قرار ندارد و منطقی است که قیمت آن در بازار آزاد به هیچ‌عنوان به شرکت خودروساز مرتبط نباشد و مثل هر کالای دیگری قیمت آن را فروشندگان و مالکان کالا تعیین می‌کنند و متاسفانه این افراد که عمدتاً واسطه‌ها هستند با بهره‌گیری از سایت‌های اینترنتی خرید و فروش خودرو قیمت‌ها را اعلام کرده و برای سود بیشتر دائماً بالا می‌برند.
مدیرعامل سایپا ادامه داد: پراید سال‌هاست که به حق یا ناحق، دستاویز انتقاد و حتی تخریب صنعت خودرو و وسیله‌ای برای مطرح شدن افراد مختلف در رسانه‌ها و ابزار جلب توجه در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته، اما حالا که ما تولید آن را متوقف کرده‌ایم، باز هم عده‌ای پیدا شده‌اند که به بهانه ارزان بودن پراید نسبت به تمام خودرو‌های دیگر، طرفدار تداوم حضور پراید شده‌اند؟!
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد منتقدان پراید، مالک یا حتی راننده این خودرو نبوده‌اند، اظهار کرد: پراید یک خودرو درون شهری در رده خودرو‌های اقتصادی با مصرف سوخت پایین بود که از نظر هزینه خرید و نگهداری ارزان‌ترین محصول صنعت خودرو ایران به شمار می‌رفت، اما متاسفانه استفاده‌های غیرمنطقی از آن در جاده‌های برون شهری، رانندگی ناایمن با سرعت‌های بسیار زیاد و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی باعث شد تا پراید به نماد تخریب صنعت خودرو کشور تبدیل شود.
 
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو  با اشاره به اینکه پراید باید سال‌ها پیش از خطوط تولید خداحافظی می‌کرد، اظهار داشت: پراید با توجه به اینکه طراحی و تولید آن برای دهه‌های گذشته است، باید خیلی زودتر از این‌ها از خط تولید کنار می‌رفت، اما با توجه به مشکلات ساختاری که خودروسازان و صنعت خودرو با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، این اتفاق رخ نداد، از سوی دیگر عوارض ناشی از تحریم‌ها و ساختار دولتی شرکت‌ها نیز مزید بر علت شده تا توسعه محصول آن طور که باید و شاید در صنعت خودروسازی ایران پیش نرود.
وی افزود: چندین بار نیز در گذشته اعلام شد که پراید از خطوط تولید خارج شده، اما هر بار نیز این وعده عملی نشد، این‌باز نیز این احتمال وجود دارد علیرغم اینکه این مسئله دوباره مطرح شده، بعد از چند صباحی دیگر پراید به خطوط تولید برگردد، چرا که این سابقه این کار در گذشته وجود داشته است، بنابراین باید دید در آینده تا چه حد این امر جنبه واقعیت به خود خواهد گرفت، از سوی دیگر جایگزینی برای پراید وجود نخواهد شد و این مسئله خود یک خلاء قیمتی عمده و فاحش را رقم خواهد زد.
زاوه با تاکید بر اینکه نزدیک‌ترین خودرو از لحاظ قیمتی به پراید به تیبا است، گفت: فاصله این خودرو در بازار حدود ۲۰ میلیون تومان است، با توجه به این موضوع قشری که توانایی خرید پراید را داشتند، به طور قطع هیچ خودرویی را نمی‌توانند جایگزین پراید کنند و مجبور خواهند شد قید خرید خودروی صفر را بزنند و یک خودروی دسته دوم را خریداری کنند، همچنین سایپا نیز از این محل متضرر خواهد شد، درست است که فروش سایپا با تیبا بیشتر خواهد شد، اما هزینه‌های تولید تیبا نیز به طور قطع از پراید بیشتر است.
این کارشناس صنعت خودرو بیان داشت: پراید به سایپا بسیار سودده بود و عمده محصولی که این شرکت می‌فروخت همین خودرو بود، بنابراین برای سایپا نیز حذف پراید از سبد محصولات خود بسیار زیان‌ده است، اما همین خودروی تیبا نیز بیش از ۱۳ سال است که تولید می‌شود و مدت‌ها از عمر استاندارد آن گذشته، چرا که در دنیا عمر مفید یک خودرو ۵ سال است و بعد از این مدت خودرو دیگر تولید نمی‌شود، یا اینکه با تغییرات عمده برای ادامه تولید محیا می‌شود، اما در کشور ما تنها خودرو‌ها به اصطلاح فیست‌لیفت شده و دوباره بازار عرضه می‌شوند.
 

خروج پراید از خط تولید در بازار یک خلاء قیمتی ایجاد می کند
 

خودرو باز هم گران می‌شود
وی با اشاره به اینکه قیمت خودرو بازهم افزایش خواهد یافت، اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل این که کرونا وجود دارد، بازار در رکود است، اما باتوجه به اینکه به تابستان نزدیک می‌شویم و احتمال کم‌رنگ‌تر شدن کرونا نیز قوت گرفته، نرخ‌ها دوباره در بازار خودرو افزایش خواهد یافت، چرا که تقاضا با رشد فزاینده مواجه می‌شود، از سویی همچنین با توجه به کاهش نرخ سوده سپرده‌های بانکی به ۱۵ درصد، بخشی از این منابع به سوی بازار خودرو خواهد آمد و این امر نیز تقاضا را به صورت کاذب بالا می‌برد که در نهایت این وضعیت قیمت خودرو را صعودی خواهد کرد.
زاوه با بیان اینکه خودروسازان با زیان بسیار زیادی روبرو هستند، ادامه داد: این زیان به خاطر این است که دولت همچنان در این صنعت حضور دارد و خیال دست برداشتن از آن را نیز ندارد، علیرغم اینکه شرکت‌ها برای خروج از زیان‌دهی و شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت، از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش سرمایه‌ داده‌اند، اما با ادامه وضعیت فعلی آن‌ها دوباره پنج سال دیگر مجبور خواهند شد، برای خروج از زیان‌دهی مجددا افزایش سرمایه دهند.
این فعال صنعت خودرو با اشاره به اینکه شرکت‌ها به طور واقعی خصوص نشده‌اند، تصریح کرد: تا زمانیکه خودروسازان در عمل خصوصی نشوند، نمی‌توان انتظار داشت که وضعیت این صنعت روبراه شود، در حال حاضر صنعت خودرو با مشکلات ریز و درشت بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند و به نظر می‌رسد این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد، از سوی دیگر به اصطلاح می‌گویند سهام دولت در ایران خودرو و سایپا تنها ۲۰ درصد است، اما همین یک صندلی هیئت مدیره سازمان گسترش، مدیرعامل خودروسازان را تعیین می‌کند، بنابراین این خصوصی‌سازی به هیچ عنوان دردی را دوا نخواهد کرد و در عمل اتفاقی درخوری با این خصوصی‌سازی‌ها رخ نداده است.