وقتی دست آمریکایی‌ها از طلا و نقره کوتاه می‌شود

بازار فلزات گرانبها با سیگنال‌های مختلف در کوتاه مدت وارد ماه مه شد. اما تصویر این بازار در بلندمدت، مثبت و سازنده است.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا به نقل از اف‌ایکس استریت، اگر دولت مانع از شروع موج دیگری از شیوع کرونا شده و اقتصادهای ایالتی نیز راه اندازی شوند، صنعت طلا و جواهرات در آینده نه چندان دور شاهد رشد چشمگیر تقاضا خواهد بود. و محرک پولی و مالی فوق العاده که به سیستم مالی پمپاژ شده می تواند وضعیت نابسامان دلار آمریکا را التیام بخشد.

در اوایل هفته جاری، کمیته بازار آزاد فدرال تشکیل جلسه داد و متعهد شد که نرخ بهره را تا هر زمان لازم است، صفر نگه دارد. پاول، رییس فدرال رزرو طی اظهاراتی از پیش آماده شده، گفت: اقتصاد با یك نرخ بی سابقه ای در حال انقباض است. وی اما قول داد با دامنه گسترده ای از ابزارها به نجات از این وضعیت بپردازد. یکی از ابزارهای فدرال، موجب بروز رکود ۶.۶ تریلیون دلار در بازار خواهد شد.

پیامدهای نهایی این اقدامات بی سابقه هنوز ناشناخته است اما تجمعات عظیم بازار سرمایه و بازار فلزات گرانبها طی یک ماه گذشته قویا نشان می دهد که بانک مرکزی روند نزولی را با موفقیت پشت سر گذاشته است. این در حالی است که وضعیت اقتصاد در واقعیت، به سرعت در حال بدتر شدن است.

تنها در همین یک هفته، دولت آمریکا اعلام کرد که ۴.۴ میلیون نفر دیگر خواستار دریافت حقوق بیکاری شده اند چرا که بدلیل شیوع کروناویروس شغل خود را از دست داده و خانه‌نشین شده اند. شکایت ها از عدم دریافت حقوق بیکاری طی شش هفته گذشته بیش از ۳۰ میلیون مورد می باشد. پیش بینی می شود که این رقم بیشتر و بیشتر شده و حتی در صورت از بین رفتن عامل بیکاری و بهبود اقتصاد، روند بازیابی این مشاغل کند خواهد بود.

برای یافتن سرنخ هایی درباره انتظار سرمایه‌گزاران از نرخ تورم، می توانیم نگاهی به بازارهای فلزات گرانبها بیاندازیم. بهای طلا طی یک ماه گذشته از نقطه اوج خود در هشت سال گذشته نیز عبور کرد و پیش از بازگشت به عقب خود، رقم ۱۸۰۰ دلار در هر اونس را ثبت نمود. این رشد قیمت و عقب‌گرد آن، در مورد نقره و دیگر فلزات باارزش روی نداد.

با این حال، سهام سوداگرانه معادن طلا باعث افزایش اوج های چند ساله جدید شد. معدنچیان، بازار سهام را از سقوط ماه مارس خارج کرده و به قوی ترین بخش بورس در مقایسه با سایر سهم‌ها تبدیل شدند؛ و این یعنی یک قیمت خوب برای طلا و نقره. سرمایه گزاران سهام معادن طلا بازار سالم‌تری را برای تولیدکنندگان فلزات پیش بینی می کنند. و مهم تر اینکه، آنها توانایی سودآوری دارند.

با این شرایط به نظر می رسد آمریکایی ها تازه دریافته اند که باید در پی خرید بیمه مالی آنهم به شکل طلا و نقره فیزیکی باشند. آنها شدیدا خواستار خرید طلا در مقیاس کلان - و نه در حد خرده فروشی – هستند اما تولید این فلزات در معادن، پاسخگوی حجم تقاضای آنان نیست.