پرایددو مدل پراید تا امروز با خطوط تولید خداحافظی کردند و توقف تولید سایر مدل ها نیز در شرایطی فرا میرسد که تاخت و تاز قیمتها در بازار این خودرو ادامه دارد.
صنعت خودروی ایران در حالی انتظار خروج پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید را میکشد که بررسیها نشان می دهد یکی از سختترین دورهها برای این صنعت در حال سپری شدن است. دوره سختی از پس تشدید تحریمها.
اگر این روزها از فعالان بازار بپرسید چرا قیمتها در بازار خودرو در حال افزایش است به چند نکته بیشتر اشاره ندارند، افزایش قیمت دلار، ترس مردم از کاهش قدرت خرید، معاملات کاغذی و مانور دلالان، کاهش عرضه خودرو به بازار و بالاخره خروج دو مدل تقریبا ارزان قیمت خودرو از خط تولید.
پراید اوایل دهه هفتاد آمد و قرار است همراه صنعت ایران به قرن تازه پا نگذارد. این خودروی پرمشتری البته در سه دههای که به چشم دیده فراز و فرودهای عجیبی را تجربه کرده است.
نماد تفاوت برای طبقهای نه چندان ثروتمند
روزگاری، در بدو ورود به بازار ایران نماد طبقهای بود که دلش می خواست متفاوت باشد، ثروتش نه آن اندازه بود که خودروهای گران قیمتتر را برگزیند و نه آن میزان کم که سپند و پیکان و ... سوار شود. طبقه متوسط تازه در حالش شکل گری دوباره بود و پراید بهترین نماد برایش محسوب می شد. در نیمه دوم دهه هفتاد از پس ممنوعیت ورود خودروهای خارجی، این خودرو فضای بیشتری برای مانور یافت.
این چنین بود که پراید برای اولید خریدارانش، نماد ثروتی بود که البته محدده اش کاملا قابل رصد مینمود. این روزگار اما دیری نپایید. شاید پراید این وضعیت را دردهه هفتاد مدیون پیکان باشد، پیکان که روزگاری آرزوی جوانان ایرانی بود، حالا به نماد عقب ماندگی، خودروی طبقه ضعیف یا چیزی در این محدوده تبدیل شده بود پراید خود را بال می کشید. اولین پرایدهای وارد شده به بازار ایران در همین دوره زمانی در کانال یک تا دو میلیون تومانی به فروش میرسیدند.
پراید ورودی به بازار در سال ۱۳۷۲ قیمتی بین یک میلیون و ۸۷۰ هزار تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار فروخته میشد. پرایدهای فول صندوقدار نیز در این دوره البته به قیمتی برابر با ۲ میلیون و سیصد هزار تومان فروخته شدند.