به گزارش سایت طلا ، روزهای گذشته خبر تغییر سیستم قیمت گذاری خودرو در درب کارخانه منتشر شد. خبری که بر اساس آن قیمت خودرو در کارخانه با فرمول قیمت تمام شده محصول به علاوه ۵ درصد سود محاسبه خواهد شد.
این به معنای آن است که در هر صورت قیمت خودرو افزایش پیدا خواهد کرد و همین موضوع کافی بود تا بازار بی ثبات خودرو در کشور ما تحت تاثیر قرار بگیرد.
تاثیر حذف پراید و ۴۰۵ از بازار خودرو
رضا شیوا رئیس شورای رقابت درباره مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: برخی از خبرگزاری ها مصوبه جدید را نتیجه توافق شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار دانسته اند در حالی که چنین توافقی برای قیمت گذاری انجام نشده است.
او بیان کرد: بر اساس قانون ما باید دستورالعمل تنظیم قیمت را برای تایید یا تکذیب به ستاد تنظیم بازار ارسال کنیم که این کار انجام شده است؛ طبق ماده ۳ مصوبه سران قوا، اگر ستاد مشکلی با این قیمت گذاری ها داشته باشد باید آن را به ما بازگردانده و ویرایش توسط شورای رقابت انجام شود.
شیوا با اشاره به اختلافات شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار برای میزان تغییر قسمت تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار قیمت تمام شده را مبنی بر تعیین قیمت می داند در حالی که ما روش سقف قیمتی را مناسب تر می دانیم چرا که برخی از هزینه های خودروسازها را نامربوط می دانیم.
این عامل را در کنار توقف تولید پراید و ۴۰۵ بگذارید، در چند مدت کوتاه آینده دو خودرو ۴۰۵ و پراید برای همیشه از خطوط تولید خارج خواهند شد. این در حالی است که سال گذشته با تمام تلاشهای انجام شده تنها ۸۰۰ هزار خودرو در کشور تولید شد، این مقدار تنها دو سوم از نیاز بازار را پاسخگو بود و همین متناسب نبودن میزان عرضه و تقاضا یکی از بنیانهای آشفته بازار خودرو در کشورمان است.
حذف پراید و ۴۰۵ در چنین شرایطی بدون شک باعث افت شدید تولید خواهد شد و در نهایت هیزمی برای آتش بازار آشفته کشور میشود.
تفسیر اشتباه وزیر از قانون
شیوا با اشاره به ماجرای حذف شورا از قیمت گذاری خودرو اظهار کرد: بعد از تغییرات ارزی در سال ۱۳۹۷ سران سه قوا طی جلسه ستاد هماهنگی که داشتند ابلاغیهای صادر کردند که طبق بند (۳) آن نهاد و شورای رقابت قیمتگذاری خودرو را انجام داده و در نهایت برای تایید یا رد به ستاد تنظیم بازار ارسال میکند. اما در آن زمان وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت تفسیر اشتباهی از این موضوع داشتند و طی نامهای به شورای رقابت اعلام کردند که قیمتگذاری خودرو نباید از سوی شورا انجام شود که این اعلام برخلاف بند (۳) ابلاغیه سران قوا و همچنین مغایر با ماده(۵۸) اصل ۴۴ قانون اساسی است. این در حالی است که طبق این قانون هرگونه کالای انحصاری باید از سوی شورای رقابت تشخیص و قیمتگذاری شود، در حالی که با دستوری که صادر شد این موضوع از حوزه اختیار شورای رقابت خارج شد.
وی افزود: شورای رقابت بعد از دستور وزیر برای خروج شورا از قیمتگذاری خودرو به سران قوا، بخش حقوقی رییس جمهور و دیوان عدالت اداری شکایت کرد و مورد پیگیری قرار گرفت که بعد از بررسیهای انجام شده به ما اعلام کردند حق با شماست و باید شورای رقابت دستورالعمل را در رابطه با قیمتگذاری خودرو انجام دهد.
قیمت خودروهای داخلی بر اساس نرخ اعلام شده از سوی اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو تهران است. همچنین قیمت روز خودروهای سایپا را در انتهای گزارش بخوانید:
قیمت روز انواع خودروهای داخلی
مدل خودرو | قیمت (تومان) |
سمند LX | 112.000.000 |
پژو 405 GLX | 106.000.000 |
پژو پارس | 137.000.000 |
پژو 206 تیپ ۲ (ساده ) | 118.000.000 |
پژو 206 تیپ ۵ | 149.000.000 |
رنو تندر پلاس اتوماتیک | 240.000.000 |
دنا پلاس توربو | 218.000.000 |
دنا (تیپ۱) | 166.000.000 |
پژو ۲۰۶ صندوقدار | 149.000.000 |
رانا LX | 105.000.000 |
سایپا ۱۱۱ | 69.000.000 |
سایپا ۱۳۱ | 68.000.000 |
کیا سراتو ۲۰۰۰ (اتوماتیک) | 450.000.000 |
ساینا (فول) | 87.000.000 |
تیبا ۲(سفید) | 87.000.000 |
تیبا(سفید) | 85.000.000 |
با ممنوعیت وارادات خودرو دایره قیمت گذاری گسترده میشود
رئیس شوری رقابت همچنین در رابطه با اینکه در زمان گذشته قیمتگذاری خودروهای تا ۴۰ میلیون تومان برعهده شورای رقابت بود اما اکنون قیمتها بسیار بالاتر ازاین است و خودرویی با قیمت ۴۰ میلیون تومان در بازار وجود ندارد، تکلیف قیمتگذاری شورا چیست. گفت: آنچه که در گذشته اتفاق میافتاد این بود که ما به بازارهای انحصاری ورود کرده و فرمول قیمتگذاری این قبیل خودروها را تعیین میکردیم که اغلب تعداد محدودی خودرو بودند؛ به طوری که برخی خودروها رقیب وارداتی داشتند و به طور خودکار قیمت آنها تنظیم میشد اما اکنون باید این موضوع را در نظر داشت واردات خودرو ممنوع است و تعداد خودروهای انحصاری در بازار بسیار افزایش یافته است، بنابراین اگر در گذشته خانواده پراید و پژو و برخی موارد دیگر قیمتگذاری میشد اکنون دایره قیمتگذاری بسیار گسترده است و در حال بررسی خودروهای مشمول قیمت گذاری شورای رقابت هستیم.
نام خودرو | قیمت بازار آزاد |
سایپا 111 (سفید) | 78,000,000 |
سایپا 111 (تنوع رنگ) | - |
سایپا 131 (سفید) | 74,000,000 |
سایپا 131 (تنوع رنگ) | - |
سایپا 132 (سفید) | 70,000,000 |
سایپا 132 (تنوع رنگ) | - |
سایپا 151 | 77,500,000 |
تیبا (رینگ فولادی) | 83,000,000 |
تیبا (رینگ آلومینیومی) | 86,000,000 |
تیبا دوگانه سوز (سفید) | - |
تیبا دوگانه سوز (تنوع رنگ) | - |
تیبا 2 - رینگ فولادی (سفید) | - |
تیبا 2 - رینگ فولادی (تنوع رنگ) | - |
تیبا 2 (سفید) | 92,000,000 |
تیبا 2 (رینگ آلومینیومی) | - |
تیبا 2 پلاس | 102,000,000 |
ساینا (ساده) | 87,500,000 |
ساینا (فول) | 90,000,000 |
ساینا اتوماتیک | - |
کوییک دنده ای | 97,000,000 |
کوییک دنده ای R | 102,000,000 |
کوییک اتوماتیک | 136,000,000 |
وانت زامیاد | 111,000,000 |
وانت زامیاد (رادیال) | 112,000,000 |
وانت زامیاد گازسوز (ساده) | 122,000,000 |
وانت زامیاد دیزل . یورو 5 | 155,000,000 |
وانت پادرا | - |
آریو (دنده ای) | 162,000,000 |
آریو (اتوماتیک) | 187,000,000 |
چانگان CS35 | 278,000,000 |
کیا سراتو 1600 - دنده ای | - |
کیا سراتو 1600 - دنده ای (آپشنال) | - |
کیا سراتو 2000 - اتوماتیک | - |
کیا سراتو 2000 - اتوماتیک (آپشنال) | 460,000,000 |
سیتروئن C3 | - |
سیتروئن C3 (تیپ 2) | 535,000,000 |
قیمت خودروهای سایپا |
|
نام خودرو | قیمت کارخانه (تومان) |
---|---|
سایپا 111 (سفید) | 39,800,000 |
سایپا 111 (تنوع رنگ) | 39,941,000 |
سایپا 131 (سفید) | 37,381,000 |
سایپا 131 (تنوع رنگ) | 37,641,000 |
سایپا 132 (سفید) | توقف تولید |
سایپا 132 (تنوع رنگ) | توقف تولید |
سایپا 151 | 40,330,000 |
تیبا (رینگ فولادی) | 43,460,000 |
تیبا (رینگ آلومینیومی) | 46,443,000 |
تیبا 2 (سفید) | 51,360,000 |
تیبا 2 (تنوع رنگ) | 51,603,000 |
ساینا (ساده) | 55,960,000 |
ساینا (فول) | 58,960,000 |
ساینا اتوماتیک | توقف تولید |
کوییک دندهای | 61,220,000 |
کوییک دندهای R | 68,326,000 |
کوییک اتوماتیک | توقف فروش |
وانت زامیاد | 67,335,000 |
وانت زامیاد (رادیال) | 70,135,000 |
وانت زامیاد گازسوز (ساده) | 77,300,000 |
وانت زامیاد دیزل . یورو 5 | 129,880,000 |
وانت پادرا | توقف فروش |
آریو (دنده ای) | توقف تولید |
آریو (اتوماتیک) | توقف تولید |
چانگان CS35 | 155,000,000 |
کیا سراتو 2000 (اتوماتیک) | توقف تولید |
سیتروئن C3 (تیپ 1) | توقف تولید |
فرمول قیمت گذاری خودرو مشخص شد
یک منبع آگاه ، از تعیین سیستم قیمت گذاری خودرو خبر داد و گفت: در جلسه ویژه ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت با شورای رقابت برای تعیین فرمول جدید قیمت گذاری خودرو به توافق رسیدند. بنا بر تصمیم گیریهای انجام شده قیمت مصرفکننده هر خودرو با توجه به فرمول «قیمت تمامشده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده» محاسبه خواهد شد. البته سود حداکثری زمانی لحاظ خواهد شد که واحد تولید بهرهوری ۷۰ درصدی در خطوط تولید داشته باشد.
او گفت: در سیستم قیمت گذاری جدید هم سازمان حمایت و شورای رقابت قیمت تمام شده محصولات را تعیین کرده و حداکثر ۵ درصد سود به آن اضافه میکنند.
این منبع آگاه با تاکید بر این که قیمت نهایی محصولات هنوز مشخص نشده است تصریح کرد: ابتدا سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان قیمت تمام شده محصولات را استخراج کرده و در کمیته تخصصی خودرو اعلام میکند تا بعد از رای گیری در جلسه ستاد تنظیم بازار ارائه شده و درباره آن تصمیم گیری شود.
او بیان کرد: گزارشی از جمله تیراژ خودرو، ارتقای کیفیت، عمل تعهدات مشتری، داخلیسازی و مواردی از این قبیل هر ماه به ستاد تنظیم بازار ارائه خواهد شد تا از بروز مشکل در بازار و تولید خودرو جلوگیری شود.
کافی بود روز گذشته سری به مراکز عرضه خودرو و فروشندگان بزنید تا تاثیرات این اتفاق را از نزدیک ببینید. تمامی خودروها رکورد جدیدی در قیمت را شکستند و جایگاه بالاتری کسب کردند، حتی برخی رسانههای تخصصی حوزه خودرو ادعای ورود پراید به کانال ۸۵ میلیون و ۹۰ میلیون تومان را هم داشتند.
با این وجود چه چیزی در انتظار آینده بازار خواهد بود؟ بازاری که در شرایط فعلی هم با مشکل کمبود عرضه مواجه است و هر از چند گاهی با نوسانات قیمتی شدید دست و پنجه نرم میکند، این تغییرات قیمتی چقدر تغییر نرخ را به همراه خواهد داشت.
۳ عامل افزایش بی سابقه قیمت خودرو در بازار
امیر حسن کاکایی کارشناس حوزه خودرو، با اشاره به افزایش قیمت اخیر خودرو بیان کرد: عواملی از جمله تعیین تکلیف نشدن قیمت خودرو، کاهش تولید در سال گذشته، محدود شدن واردات و کاهش ارزش ریال افزایش قیمت در بازار را به همراه داشت.
او بیان کرد: این تجربه به دولت ثابت کرد که ثبات قیمت در کارخانه مانع افزایش قیمت در بازار نخواهد شد و صرفا ضرر ۳۰ هزار میلیاردی خودروسازی ها را به همراه داشت. ادامه این روند تقریبا غیر ممکن است پس باید فکری به حال این موضوع کرد. یکی از راه هایی که می تواند موثر باشد فروش با قیمت ۵ درصد کم تر از حاشیه بازار و ۵ درصد سود بر روی قیمت تمام شده محصول است.
کاکایی تصریح کرد: تعلل در این موضوع ادامه رشد جهش گونه قیمت ها را به همراه خواهد داشت اما حداقل اتفاقی که می افتد آن است که خودروسازها در این شرایط سخت نفس کشیده و دیگر زیان نخواهند کرد.
این کارشناس خودرو تاکید کرد: تحت هر شرایطی در چند مدت آینده افزایش قیمت را تجربه خواهیم کرد چرا که این اقدام یعنی کنترل بازار دیر انجام شد؛ در شرایط فعلی تولید بسیار ضعیف است اما پیش بینی می شود در بلند مدت یعنی حداقل ۶ ماه آینده خودروسازی روند تولید مناسب تری به خود گرفته و توان کنترل بازار را داشته باشیم.
نکته جالب توجه آنجاست که این تصمیم بدون هماهنگی با شورای رقابت گرفته شده است؛ از طرفی در سیستم قیمت گذاری جدید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان مسئولیت تعیین قیمت تمام شده خودروها را بر عهده دارد بنا بر این، این سازمان یکه تاز قیمت گذاری جدید خودروها شده است.
هیچ توافقی برای قیمتگذاری خودرو با شورای رقابت نشده است
رئیس شورای رقابت ادامه داد: بعد از دریافت پاسخ با اشاره به جلساتی که با ستاد تنظیم داشتیم ما از دستورالعمل شورای رقابت دفاع کردیم، اما اختلاف نظر اساسی در این رابطه با آنها وجود دارد و تاکنون نتیجهای از جلسه ای که برگزار شد اعلام نشده و ما هیچگونه توافقی با ستاد تنظیم بازار در رابطه با دستورالعمل قیمتگذاری خودرو نداشتیم، در حالی که اخیرا برخی به نقل از منابع موثق در وزارت صمت اعلام کردند که توافقی بین شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار برای قیمتگذاری خودرو انجام شده است ولی اینگونه نبوده است.