سایت خبری طلا

گرانی قیمت‌ها در بازار خودرو/قیمت روز خودروهای سایپا و ایران خودرو /حاشیه‌های قیمتی پراید ۹۰ میلیونی

منبع: سایت طلا


قیمت خودرو، امروز در بازار آزاد نسبت به دیروز با ثبات همراه است.چند ماهی از خبر مدیرعامل سایپا مبنی بر خروج پراید از خط تولید نمی‌گذرد که در یکی دو روز گذشته این گاوشیرده سایپا قیمت ۹۰ میلیون تومانی را در بازار تجربه کرد؛ قیمتی که حتی تعجب کارشناسان و فعالان بازار را برانگیخته است.


به گزارش سایت طلا ،قیمت خودرو های داخلی بر اساس نرخ اعلام شده از سوی  اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو تهران است.

قیمت روز خودرو های داخلی 
مدل خودرو  قیمت (تومان)
سمند LX 112.000.000
پژو 405 GLX 106.000.000
پژو پارس 137.000.000
پژو 206 تیپ ۲ (ساده ) 118.000.000
پژو 206 تیپ ۵  149.000.000
رنو تندر پلاس اتوماتیک 240.000.000
دنا پلاس توربو  218.000.000
دنا (تیپ۱) 166.000.000
پژو ۲۰۶ صندوقدار  149.000.000
رانا LX 105.000.000
سایپا ۱۱۱ 69.000.000
سایپا ۱۳۱ 68.000.000
کیا سراتو ۲۰۰۰ (اتوماتیک)  450.000.000
ساینا (فول) 87.000.000
تیبا ۲(سفید) 87.000.000
تیبا(سفید) 87.000.000

چهارم اردیبهشت ماه جاری بود که با تولید آخرین پراید ۱۱۱ از محصولات خانواده X. ۱۰۰، تولید دو مدل ۱۳۲ و ۱۱۱ از مجموع سه مدل خودرو‌های سواری پراید، برای همیشه از سبد محصولات سایپا در بازار ایران خارج شد.

 در سال‌های گذشته مدیران پیشین سایپا بار‌ها از توقف تولید محصولات خانواده پراید به دلیل قدیمی بودن فناوری آن صحبت کرده بودند، اما هر بار به دلایلی این کار عملی نشد، تا اینکه در دوره کنونی و مدیرعاملی "سید جواد سلیمانی" خروج این خودرو برای همیشه از خط تولید کلید خورد. مطابق برنامه‌ریزی، پراید ۱۳۱ به عنوان آخرین مدل این خانواده تیرماه امسال از سبد محصولات سایپا خارج شده و پرونده تولید آن در ایران برای همیشه بسته می‌شود.

حاشیه‌های قیمتی پراید ۹۰ میلیونی
با این حال شاهدیم تجربه توقف تولید پیکان ایران خودرو و زانتیای سایپا، یک بار دیگر این بار برای پراید در حال تکرار شدن است و روز گذشته این خودرو به محدوده قیمتی ۹۰ میلیون تومان پاگذاشت.

در حالی که در همه کشور‌ها وقتی تولید یک محصول به دلیل فناوری قدیمی متوقف می‌شود، میزان استفاده و در نتیجه قیمت آن کاهش چشمگیر پیدا می‌کند، اما جوسازی و نقش‌آفرینی واسطه‌های بازار پس از توقف تولید دو مدل خودرو پراید باعث شد قیمت این خودرو در بازار آزاد به شکل غیرمنطقی افزایش یابد.

"سعید عبداللهی" عضو اتحادیه نمایشگاه داران خودرو پایتخت در این زمینه معتقد می‌گوید: ما نیز همچون سایر اقشار مردم از قیمت ۹۰ میلیون تومانی پراید متعجبیم و معتقدیم که دلیل اصلی آن نبود عرضه خودرو در بازار است. از ابتدای امسال تاکنون خودروسازان عرضه‌ای به آن صورت نداشتند که همین مساله تاثیر روانی در بازار داشته است. «حتی با این قیمت شاهد خرید و فروش‌های اندک پراید در سطح بازار هستیم که آن هم سرمایه‌گذاران و دلالان هستند و نه مصرف کنندگان واقعی.»

وی ادامه داد: با اطمینان می‌توان گفت: هیچ نمایشگاه داری اکنون برای سرمایه گذاری، خودروی داخلی خریداری نمی‌کند و خریداران افرادی هستند که سرمایه گذار و دلال بوده یا به دلیل تعاملات با ایران خودرو و سایپا و برخورداری از رانت اطلاعاتی به خرید و فروش می‌پردازند.

این کارشناس بازار خودرو همچنین شایعه افزایش قیمت خودرو و عدم تصمیم گیری در این زمینه در ستاد تنظیم بازار را عامل دیگری برشمرد که در روز‌های گذشته تأثیر روانی شدیدی بر بازار داشته است.

ضعف ساختار مدیریتی
«امرالله امینی» عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در این گفت: این موضوع مربوط به ضعف مدیریت است، وقتی اعلام می‌شود خودرویی همچون پراید از خط تولید خارج خواهد شد باید جایگزینی برای آن معرفی شود، اما وقتی جایگزینی نیست و عرضه محدود است قیمت‌ها سیر صعودی پیدا می‌کند.

وی بیان داشت: امروز که نقدینگی به صورت سرگردان دست یکسری افراد وجود دارد، عجیب نیست که قیمت خودروی پر متقاضی مثل پراید به این محدوده وارد شود.

امینی، بخش عمده‌ای از مسائل این چنینی را مربوط به ضعف ساختار مدیریت به ویژه ضعف وزارت صنعت و همچنین ضعف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) مربوط دانست و گفت: بخشی دیگر نیز مربوط به تحریم ها، مسائل ارزی و سفته‌بازی سفته بازان است.

وی یادآور شد: زمانی حدود ۲۰ سال پیش در مورد پیکان اعلام شد که در تولید این خودرو خودکفا شدیم، اما امروز برای تولید محصولات داخلی نبود یا کمبود مواد اولیه را بهانه می‌کنند.

امینی تاکید کرد: در این شرایط باید به توانمند سازی ساخت داخل بپردازیم، بخشی از "جهش تولید" در این صنعت مربوط به کمک به قطعه‌سازان است که می‌توانند قطعات را در داخل بسازند، اما شاهد انبوهی از مطالبات قطعه سازان از خودروسازان هستیم.

وی گفت: خودروسازان نیز در این زمینه مقصرند و با کم کردن میزان عرضه، به دنبال افزایش قیمت هستند و وقتی خودروسازان بزرگ کشور حالت انحصاری پیدا کرده‌اند، چنین شرایطی دور از ذهن نیست.

این استاد دانشگاه یادآور شد: حتی اجازه ورود خودرو‌های کلاس کوچک خارجی به بهانه نبود ارز داده نمی‌شود، در حالی که خودرو‌های دست دوم خارجی کیفیتی به مراتب بهتر از خودرو‌های صفر کیلومتر داخلی دارند.

وی تاکید کرد: برای اداره و مدیریت بازار خودرو به مجموعه‌ای از تصمیمات و تغییرات نیازمندیم.



اعلام آمادگی سایپا برای تنظیم بازار با تولید مجدد پراید
در این میان، معاون بازاریابی و فروش سایپا با اشاره به افزایش قیمت پراید در بازار، گفت: این خودروساز آماده است در صورت لزوم و موافقت مراجع فرادستی فروش پراید را برای تنظیم بازار از سر بگیرد.

"حسین کاظمی" افزود: اتفاقی که پس از توقف تولید محصولاتی مانند پیکان و زانتیا افتاد، درخصوص خودرو پراید نیز رخ داد و با انتشار خبر توقف تولید، قیمت آن در بازار آزاد به شکل غیرمنطقی افزایش پیدا کرده است.

کاظمی گفت: این قیمت‌های سرسام آور خودرو‌ها از جمله پراید هیچ ارتباطی به شرکت خودروساز ندارد و توسط واسطه‌ها و مالکان خودرو‌ها و یا با قیمت سازی سایت‌های مجازی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تولید دو مدل پراید ۱۳۲ و ۱۱۱ متوقف شده، اما خط تولید پراید ۱۳۱ برای انجام تعهدات قبلی همچنان فعال است و با افزایش ظرفیت آن و برای کاهش قیمت‌ها می‌توان عرضه پراید را از سر گرفت.

کارشناسان معتقدند وقتی خودروسازان حتی وعده توخالی برای پوشش دادن به نیاز بازار بدهند، اینچنین افسارگسیختگی قیمتی را شاهد نخواهیم بود.

به اعتقاد آنان، در این شرایط واردات خودرو دست دوم و کارکرده به ویژه خودرو‌های دست دوم یکی دو ساله در حدود قیمتی ۱۰ هزار دلاری می‌تواند به ثبات و تنظیم بازار کمک کند وحتی اگر ۱۰۰ درصد عوارض گمرکی بر آن‌ها وضع شود باز هم می‌تواند در تنظیم بازار موثر باشد.

توافقی بر سر قیمت خودرو صورت نگرفته است

رضا شیوا رئیس شورای رقابت،درباره مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت گذاری خودرو، گفت: آنچه که در خبرگزاری ها آمده، ظاهرا گفته شده توافقی در رابطه با افزایش قیمت بین شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار انجام پذیرفته است.

او با تاکید بر اینکه هیچ توافق با ستاد تنظیم بازار صورت نگرفته است، تشریح کرد: شورای رقابت هیچ تفاهمی با ستاد تنظیم بازار در خصوص بازار خودرو نداشته است.  بر اساس قانون باید دستورالعمل تنظیم قیمت را به ستاد تنظیم بازار  برای تایید یا تکذیب بفرستیم که این کار را نیز انجام داده‌ایم.

رئیس شورای رقابت ادامه داد: در چند جلسه توضیحاتی را نیز داده ایم. اگر ستاد تنظیم بازار مشکلاتی در رابطه با دستورالعمل دارد، بر اساس آنچه که مصوبه سران قوا داده است باید به شورای رقابت برگرداند و مشکلات را بازگو کند.

شیوا در رابطه با افزایش قیمت خودرو، تصریح کرد: از بهمن سال ۹۷ تاکنون هیچ تغییری در قیمت کارخانه صورت نگرفته است، اما تورم داشته ایم و احتمالا افزایش قیمتی هم خواهیم داشت اما اینکه چقدر افزایش قیمت داشته باشیم  مشخص نیست.

این مقام مسئول بیان کرد: با ستاد تنظیم بازار برای تغییر قیمت خودرو اختلاف نظر داریم چراکه آن‌ها روش محاسبه برای قیمت را روش هزینه تمام‌ شده اعلام کرده اند،  در صورتی که شورای رقابت روش سقف قیمتی را دارد که بر این اساس قیمت پایه را به اضافه تورم بخشی که از بانک مرکزی می‌گیریم محاسبه می‌کنیم.

  رئیس شورای رقابت بیان کرد: شورای رقابت یک سری از هزینه‌هایی که خودروسازان دارند را قبول ندارد چرا که آنها هزینه‌های نامربوط با تولید دارند بنابراین هیچ تفاهمی با ستاد تنظیم بازار نداشته ایم.

این مقام مسئول در رابطه با حذف خودرو‌های پراید و ۴۰۵ که ممکن است باعث افت تیراژ شود، گفت: این کالاها بهتر است از رده خارج شوند و خودرو‌های باکیفیت‌تری جایگزین شود، مطمئناً زمانی که این خودروها از رده خارج شوند نیرو‌هایی که این خودرو‌ها را تولید می‌کردند خودرو‌های دیگری را تولید خواهند کرد و میزان تولید تغییر ایجاد نخواهد شد و جای نگرانی نیست، حتی جای خوشحالی دارد چرا که خودرو‌های بی‌کیفیت از رده خارج می‌شوند.

شیوا بیان کرد: در حال حاضر بازار خودرو‌ در دست دلالان است و دلال بازی می‌شود، اینکه چرا دستورات نظارتی قوه قضاییه در این بازار دخالت نمی‌کند مشخص نیست. در بازار‌های دیگری که دلال بازی بود و قیمت‌ها را مصنوعی بالا بردند مثل ارز و بحث برخی از کالا‌ها قوه قضاییه ورود پیدا کرد و بازار را به تعادل رساند، اما در بازار خودرو متاسفانه ورود پیدا نمی‌کنند.

 رئیس شورای رقابت بیان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی خودرو دپو شده است که آنها را نمی‌فروشند و نگهداری کردند. باید دولت و دستگاه قضایی به این مورد ورود پیدا کنند و دلالان را سر جای خود بنشانند. تعدادی را حتی باید مجازات کنند مانند مابقی بازار‌ها که اگر به بازار ارز ورود نمی‌کردند ممکن بود بازار ارز مانند بازاره خودرو نوساناتی داشته باشد.