چند صباحی است که تولید یک کراس اوور چینی جدید در کشورمان آغاز شده و بدین بهانه تصمیم داریم تا این محصول دورگه ایتالیایی-چینی با نام اس دبلیو ام G01 را به حضورتان معرفی کنیم.
شرکت SWM یک کمپانی معتبر ایتالیایی در زمینه تولید موتورسیکلت است که در سال ۲۰۱۴ میلادی به مالکیت شرکت خودروسازی برلیانس درآمد؛ پس از آن با تغییرات اندکی در نام و لوگوی SVVM برند SWM تاسیس گردید. مرکز طراحی این شرکت در شهر میلان ایتالیا واقع شده، اما خط تولید محصولات آن در کشور چین قرار دارد. در حال حاضر برند چینی تازه تاسیس SWM خودروهایی با نامهای ایکس ۳، ایکس ۷، ایکس ۲ و G01 را روانه بازار چین کرده است.
در این بین شرکت سیف خودرو که یکی از جدیدترین هلدینگهای خودروسازی در ایران به شمار میآید، پس از تلاشهای نسبتا ناموفق در زمینه عرضه محصولات برندهایی همچون سوبارو ژاپنی و بیسو چینی، این بار به سراغ اس دبلیو ام رفته و مدل کراس اوور جمع و جور G01 را جهت تولید در کشورمان به بازار داخلی معرفی کرده است. در ادامه قصد داریم تا به معرفی این تازهوارد چینی- ایتالیایی بپردازیم و خصایص بارز آن در حوزههایی نظیر طراحی بیرونی و داخلی، توان فنی، قیمت و...، را به استحضار شما مخاطبان گرامی فرارو برسانیم. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.
طراحی بیرونی و کابین SWM G01
طراحی بدنه این کراس اوور جمع و جور از نوعی سبک اسپرت و در عین حال خانوادگی برخوردار شده است. ذکر این نکته حائز اهمیت خواهد بود که شرکت سیف خودرو G01 را در دو مدل استاندارد و G01F. روانه بازار کرده که از لحاظ فنی با یکدیگر تفاوتی ندارند، اما اختلافات ظاهری به ویژه در ناحیه چهره و نمای عقب این دو خودرو قابل مشاهده است. در واقع این طور به نظر میرسد مدل G01F. نسخهای اسپرت از مدل استاندارد باشد که سعی در جذب مشتریان جوانتر با روحیات اسپرتپسند دارد.
سپر جلو مدل G01F وجههای تهاجمی، جذاب و جوانپسند را برای این خودرو در پی داشته که البته به نظر میرسد اندکی در طراحی سپر و حفره بزرگ میانی آن اغراق شده است. در سمت دیگر مدل G۰۱ استاندارد از چهرهای نسبتا آرامتر و در عین حال عامهپسندتر بهره میبرد. طراحی چراغهای جلو به صورت ساده و کشیده انجام پذیرفته و در دو طرف جلوپنجرهای به فرم شش ضلعی جای گرفتهاند؛ طراحی سپر نیز خوشایند و چشمنواز جلوه میکند.
در مدل G01F طرح چراغها تغییری نکرده، اما سایر ادوات چهره دچار تحول شدهاند تا ظاهری اسپرت و خشنتر برای این کراس اوور دورگه چینی ایتالیایی پدید آورده شود؛ چهره این مدل به نحوی ترسیم شده که شاید برخی علاقمندان خودرو با دیدن حالت یکپارچه چراغهای جلو و نحوه پیوستگی آنها با جلوپنجره، چهره دوج چارجر را به خاطر بیاورند.
استفاده از خطوط حجمی در نقاط مختلف بدنه نظیر درب موتور، سپرها و نمای جانبی سبب شده تا استایل ظاهری این کراس اوور جمعوجور و تازهوارد، به فرمی خوشتراش و تقریبا عضلانی از کار در بیاید. بارزترین نکتهای که در نمای جانبی SWM G01 نظرات را بیش از همه به سوی خود جلب میکند، حالت خاص و مواج طرح ستون C. این خودروست که جلوه جالبی به نمای بیرونی بخشیده است. در قسمت پشت خودرو نیز شاهد طراحی مناسب چراغهای دو تکه به صورت شکسته با زوایای تیز هستیم که به وسیله یک نوار کرومی باریک روی درب صندوق به یکدیگر متصل شدهاند. حالت سه بعدی و برجسته سپر و درب صندوق به همراه فرم هندسی جذاب سراگزوزهای کرومی در دو طرف تحتانی سپر نیز جلوهای دلچسب را برای ناحیه پشت این خودرو پدید آوردهاند.
طبق انتظار در مدل G01F. با طراحی متفاوت سپر عقب مواجه هستیم که حالتی بسیار اسپرتتر پیدا کرده است؛ به ویژه با وجود ۲ شکاف هوا در دو طرف سپر و همچنین حالت جذاب دیفیوزر، سراگزوزهای دایرهای شکل و مه شکن وسط، نمای پشت خودرو کاملا ستیزهجویانه و هیجان برانگیز احساس میشود.
این طور به نظر میرسد که سیف خودرو با ارائه هر دو نسخه استاندارد و مدل f. سعی در جذب تمامی اقشار مشتریان، از جوانان با روحیه اسپرت گرفته تا خانوادهها و افراد مسنتر دارد. به طور کلی نمای ظاهری SWM G01 در هر دو نسخه خود بسیار جذاب بوده و میتواند به راحتی نظر مشتریان این نوع کراس اوورهای جمع و جور در بازار ایران و حتی بازار بسیاری از کشورهای دیگر که با تنوع بیشتری از محصولات مواجه هستند را به سوی خود جلب سازد.
درون کابین SWM G01 شاهد طراحی مدرن به سبک مینیمالیستی هستیم، چراکه بسیاری از دکمههای فشاری و کلیدهای فیزیکی آن از روی کنسول میانی حذف شده و جای خود را به نمایشگر و نیز یک پنل لمسی دادهاند. طراحی داشبورد زیبا و امروزی به نظر میرسد و همچون طرح بدنه با چاشنی اسپرت همراه شده است.
فرمدهی غربیلک فرمان نیز به حالت دی-کات و به صورت چهار شاخه صورت گرفته و تعداد زیادی دکمه در دو طرف آن جهت کنترل سامانههای مختلف تعبیه شده است. پنل دیجیتال کیلومترشمار پشت فرمان نیز جلوه مناسبی داشته و گرافیک آن مطابق با ذائقه بسیاری از مشتریان از آب درآمده است. طرح پرچم ایتالیا روی غربیلک فرمان نیز سعی در دور ساختن ذهن راننده از ذات چینی خودرو و پرداختن بیشتر به طراحی ایتالیایی آن دارد تا بدین وسیله فروش بیشتر این محصول تضمین گردد. متریال به کار گرفته شده در ساخت ادوات کابین در نوع خود نسبتا باکیفیت به نظر رسیده و میتواند رضایت نسبی مشتریان را فراهم آورد.
از سوی دیگر ارگونومی صندلیها هم قابل قبول بوده و حمایت خوبی از بدن سرنشینان فراهم میآورند. گنجایش کابین جدیدترین کراس اوور بازار ایران به حدی است که ۵ سرنشین بزرگسال میتوانند با حداقل محدودیت در صندلیهای ردیف اول و دوم این خودرو حضور پیدا کنند. محفظه بار نیز ظرفیت مناسبی را در اختیار اسباب و وسایل یک مسافرت خانوادگی ۵ نفره قرار خواهد داد.
توان فنی و پیشرانه SWM G01
این کراس اوور برخاسته از سرزمین اژدها قوای محرکه خود را از جانب یک پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ به حجم ۱.۵ لیتر دریافت میکند. پیشرانه مذکور قادر به تولید ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر است که به وسیله یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به سوی چرخهای جلو ارسال میشود.
حجم باک خودرو معادل ۵۴ لیتر بوده و مصرف سوخت آن در سطح شهر، جاده و سیکل ترکیبی به ترتیب معادل ۱۰.۶ و ۶.۵ و ۷.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد میشود. هنوز اطلاعات دقیقی نسبت به عملکرد فنی این خودرو ۱۵۲۰ کیلوگرمی در دسترس نیست، اما انتظار میرود که شتابی در حدود ۱۰ تا ۱۱ ثانیه را از آن شاهد باشیم؛ همچنین با توجه به برخی تستهای محدود که کارشناسان انجام دادهاند میتوان گفت که فنربندی و عملکرد سیستم تعلیق این خودرو علیرغم ظاهر اسپرت آن نسبتا نرم و راحت بوده و توانایی جذب ضربات جاده را خواهد داشت.
امکانات و آپشنهای رفاه ایمنی
در بحث ایمنی و تجهیزات رفاهی نیز هنوز اطلاعات رسمی از سوی شرکت ایرانی عرضهکننده منتشر نشده، اما میتوان انتظار داشت که اس دبلیو ام به تجهیزاتی همچون سقف پانورامیک، شش عدد کیسه هوای ۱۰ نقطهای، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، استارت دکمهای، دوربین ۳۶۰ درجه، حسگر فشار باد تایر، حسگر نور و باران، دیلایت، چراغ چرخشی، سامانه کنترل پایداری، ترمز پارک برقی، کروز کنترل، شارژر بیسیم تلفن همراه، نمایشگر لمسی و ...، برخوردار باشد.
جمعبندی
در پایان باید اظهار داشت که SWM G01 به دلیل طراحی ظاهری و داخلی چشمنواز و نیز توان فنی مناسب میتواند توجه مشتریان بازار کمتنوع ایران را به سوی خود جلب سازد. با این حال مهمترین مسئله در این میان به قیمت نهایی باز میگردد؛ چرا که اگر بهایی غیرمعمول برای تازهوارد چینی که گستردگی مراکز خدمات پس از فروشش نیز در حد سایر برندهای پرطرفدار نیست وضع گردد، مطمئنا مشتریان ایرانی تمایل بسیار کمتری نسبت به ریسک کردن و خرید یک محصول کم نامونشان از خود نشان خواهند داد.
به هر روی انتظار میرود بهای نهایی SWM G01 که همکلاس با برخی تولیدات همچون ام وی ام X۵۵ و حتی جک S۵ است، در صورت ثبات شرایط بازار چیزی در حدود ۳۷۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان باشد. در هر حال بایست منتظر بمانیم و ببینیم که سیفخودرو این بار موفق به عرضه مداوم یک محصول پرفروش و البته خوش قیمت به بازار ایران میشود یا اینکه همچون دفعات قبل، سرنوشت این خودرو نیز به فرجامی بیسرانجام دچار خواهد شد؟