بر اساس معاملات انجام شده امروز (۲۹ اردیبهشت ۹۹) قیمت خودرو در بازار آزاد نسبت به دیروز با نوسان جزئی است.
طبق آخرین قیمت بازار، سایپا ۱۱۱ نسبت به دیروز با ثبات در نرخ به قیمت به نرخ ۶۷ میلیون تومان خرید و فروش شد.
قیمت خودرو های داخلی در جدول زیر بر اساس نرخ متوسط بازار است.
قیمت رسمی کارخانه ای خودروهای داخلی با احتساب درصد های اعمالی ستاد تنظیم بازار هنوز به طور رسمی به تفکیک مدل های مختلف اعلام نشده است .گفتنی است قرار است شورای رقابت این قیمت ها را اعلام و ستاد تنظیم بازار آن را تایید کند که بر مبنای این موضوع قیمت خودروها در بازار آزاد میتواند حداکثر ۱۰ درصد بالا تر از قیمت کارخانه باشد.
مدل خودرو | بازه قیمت (تومان) |
سمند LX | 116.000.000 |
پژو 405 GLX | 110.000.000 |
پژو پارس | 138.000.000 |
پژو 206 تیپ ۲ (ساده ) | 115.000.000 |
پژو 206 تیپ ۵ | 150.000.000 |
رنو تندر پلاس | 196.000.000 |
دنا (تیپ۱) | 168.000.0000 |
پژو ۲۰۶ صندوقدار | 150.000.000 |
رانا LX | 121.000.0006 |
سایپا ۱۱۱ | 67.000.000 |
سایپا ۱۳۱ | 66.000.000 |
کیا سراتو ۲۰۰۰ (اتوماتیک) | 450.000.000 |
ساینا | 90.000.000 |
تیبا ۲ | 88.000.000 |
تیبا(رینگ فولادی) | 78.000.000 |
درست یک هفته پیش در همین روز شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار برای قیمتگذاری خودروها به تفاهم رسیدند و در نهایت فرمول محاسبه قیمت خودرو در کارخانه ارائه شد.
اطلاعات ارائه شده در این جلسه تنها به ارائه فرمول محاسبه قیمت محدود شد و هنوز لیست دقیق قیمتهای جدید خودرو نه تنها به دست ما بلکه به دست خودروسازان هم نرسیده و همین موضوع باعث ایجاد تاخیر در آغاز ثبت نام خودروها شده است.
این در حالی است که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت نیز گفته است که ستاد تنظیم بازار، قیمت جدید خودروها را اعلام خواهد کرد.
صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت شب گذشته در یک برنامه خبری گفت: مسئولیت اعلام قیمت خودروها به شورای رقابت واگذار شد و قرار بود این شورا ظرف یک هفته قیمتها را اعلام کند.
وی با بیان اینکه باید منتظر اعلام قیمتها باشیم، افزود: قرار شد شورای رقابت قیمت 8 محصول سایپا و ۱۴ محصول ایران خودرو را اعلام کند، اما در جلسه اخیر تعداد این خودروها افزایش یافته است.
بنا بود محاسبات لازم برای تعیین تکلیف فرمول قیمت گذاری خودروها در کارخانه در مدت زمان کوتاهی انجام شده و لیست قیمتی به سرعت به دست مردم و خودروسازها برسد.
حالا چند روزی است که بازار روند کاهش قیمت مناسبی به خود گرفته و نیاز به تثبیت دارد. یک هفته از تصمیمهای ستاد تنظیم بازار برای کنترل بازار گذشته و نیاز به ورود تولیدات جدید خودروسازها بیش از گذشته احساس میشود اما هنوز یک مشکل وجود دارد، خبری از ارائه لیست قیمت نیست!
مردم فعلا خودرو نخرند
جزئیات پیش فروش در عید فطرجعفرپور سرپرست دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت درباره وضعیت بازار خودرو بعد از تصمیمات اخیر ستاد تنظیم بازار تصریح کرد: با توجه به تعیین تکلیف قیمت خودرو که کمی از قیمت سال ۹۷ بیشتر شده اما فاصله زیادی با قیمت های صوری و کاذب بازار دارد، به مردم توصیه می کنم فعلا اقدام به خرید خودرو نکنند تا با تعیین تکلیف ماجرای قیمت خودرو توسط همکاران ما در شورای رقابت قیمت های اعلامی در اختیار خودروسازها قرار گرفته و تکلیف ۳۰ هزار خودرویی که منتظر قیمت نهایی هستند مشخص شود.
او بیان کرد: با توجه به حجم بسیار زیادی از خودروهایی که به زودی از طریق این تولیدات و افزایش سرعت تولید وارد بازار میشوند و خودروهای احتکار شده که با همت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی از پارکینگ ها خارج میشوند. امیدواریم به زودی از تب کاذب قیمت خودرو کاسته شده و با رسیدن به عرضه و تقاضا با روش های منطقی به قیمتهای قابل قبولی دست پیدا کنیم.
جعفرپور بیان کرد: مواد اولیه مورد نیاز خودروسازها باید مدیریت شوند؛ فروش فولاد، مس، آلومینیوم و موادی از این قبیل با تغییرات نرخ ارز قیاس می شوند و همین موضوع نوسان قیمت تمام شده در خودروسازی ها را به همراه دارد. از ۳ سال گذشته قیمت فولاد برای خودروسازها ۴ برابر و رودیم ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است، این در حالی است که میزان مصرف این ماده با توجه به تغییرات استانداردهای آلایندگی افزایش پیدا کرده و مجموع این هزینهها، افزایش قیمت تمام شده محصولات را به همراه دارد.
سرپرست دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت درباره آغاز فروش خودرو تصریح کرد: ما در تلاش هستیم تا برای ایام عید سعید فطر پیش فروش کارخانههای خودروسازی مجددا آغاز شود اما باید بسترهای نرمافزاری فراهم شده و شرایط ایمنی لازم برای ثبت نام و قرعه کشی تامین شود. جلسات لازم با پلیس راهور برگزار شده و امیدوار هستیم اتصال ما به بخش هایی از جمله ثبت احوال و پلیس راهور احتمال بروز خطا و تخلف را به حداقل برساند.
* خودروی بدون پلاک یعنی احتکار
همچنین سید یاسر رایگانی ، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه وجود خودرو بدون پلاک در پارکینگها از نظر این سازمان احتکار محسوب میشود، گفت: صاحبان این خودروها به اندازه ۱۵ درصد قیمت خودرو جریمه و ملزم میشوند خودرو را با نظارت ما و به قیمت ستاد تنظیم بازار بفروشند.
وی افزود: انبارهایی از جمله در تهرانسر و پارکینگ فرودگاه مهرآباد کشف شد که فقط ۸۰۰ دستگاه خودروی بدون پلاک در آنها وجود داشت.
وی گفت: یکی از این انبارها پلمپ شده و بقیه نیز در حال رسیدگی است.
* کاهش 20 درصدی قیمت تأمین قطعات
فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو نیز در گفت و گوی ویژه شبکه دو سیما گفت: از آبان سال گذشته روند رو به رشد تولید این شرکت تاکنون ادامه داشته است و در اردیبهشت امسال ۴۳ هزار و ۲۶۹ دستگاه خودرو تولید کرده ایم در حالی که در اردیبهشت سال گذشته ۳۴ هزار دستگاه خودرو تولید کردیم.
وی افزود: کل تولید امسال ما ۵۸ هزار و ۲۷۳ دستگاه خودرو بوده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۵۵ هزار دستگاه خودرو تولید کرده ایم.
مقیمی گفت: با توجه به اینکه امسال به علت بیماری کرونا یک هفته تولید کمتر داشته ایم، اما وضع تولید ما خوب است.
وی افزود: مبنای قیمت گذاری شورای رقابت، سال ۹۰ است و آنها با لحاظ تورم هر ساله، از خودروساز میخواهند محصولات خود را بر این اساس به فروش برسانند، اما برخی خودروها در سال ۹۰ تولید نمیشدند و ساخت خودروها نیز از نظر فنی با سال ۹۰ تفاوت دارد.
مدیرعامل ایران خودرو گفت: اکنون ۱۳ شاخص اجباری برای تولید خودرو داریم که در سال ۹۰ وجود نداشته است و استانداردهای ۵۵ گانه به ۸۵ استاندارد افزایش یافته است.
وی افزود: در سال ۹۰ خودروی یورو ۲ تولید میکردیم که اکنون خودروهای یورو ۴ و در آینده نزدیک یورو ۵ روانه بازار میکنیم و خودروها از نظر ایمنی نیز ارتقا داده شده است.
مقیمی گفت: در سال گذشته ۴۱۲ هزار دستگاه خودرو را به مشتریان تحویل دادیم، اما بالاترین تیراژ ما در یک نوع خودرو ۱۵۰ هزار دستگاه است که این در هیچ جای دنیا اقتصادی نیست و بر این اساس یا باید تولید مشترک داشته باشیم یا سراغ خرید ارزان برویم.