بررسی بازار خودروی تهران حاکی است مردم همچنان منتظر اعلام قیمتها از سوی خودروسازان، شورای رقابت یا ستاد تنظیم بازار هستند و به همین دلیل معاملات قفل شده است.
هرچند بررسی قیمتها در این روز تفاوت آنچنانی با قیمتهای چهارشنبه هفته گذشته نشان نمیدهد، اما همین اعداد و ارقام نیز بر روی کاغذ است.
کارشناسان بازار میگویند: عدهای محتکر که در ماههای گذشته خودرو به قصد سرمایهگذاری در پارکینگها جمع کرده بودند، مرتب به دنبال تحریک مصرفکنندگان برای فروش خودروهایشان بودند، اما این روزها خودروهای احتکار شده یکی یکی در حال رو شدن است و باید شفاف سازی شود که صاحبان آنها چه کسانی هستند؟ در این صورت در پارکینگ خانه ها چه خبر است؟ و پیش بینی می شود تعداد زیادی خودرو در منازل احتکار شده باشد.
به اعتقاد کارشناسان، اگر در ماه های گذشته سقف قیمتی بر خودروها اعمال میشد، شاهد ظهور محتکران یا سرمایهگذاران خودرو نبودیم.
یک نمایشگاهدار در مرکز تهران در این زمینه میگوید: چرا برای ما که طبق قانون تجارت به این فعالیت مشغولیم نرخ کارمزد در ازای فعالیت خرید و فروش در نظر گرفته میشود، اما برای کسی که ۵۰۰ خودرو در اختیار دارد قانونی تعریف نشده و خودروی خود را به هر قیمتی میفروشد؟
وی معتقد است که فرمول قیمت بازاری خودرو ۱۰ درصد بالای قیمت فاکتور شده کارخانه ای، طرح خوبی است که باید پیشتر از اینها اجرایی میشد.
قیمت برخی خودروهای داخلی
امروز در گروه سایپا هر دستگاه پراید ۱۱۱ به ۶۶ میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ به ۶۵ به میلیون تومان، تیبا صندوق دار ۷۳ میلیون تومان، تیبا ۲ به ۸۰ میلیون تومان، ساینا ۸۱ میلیون تومان و کوئیک دنده ای ۹۰ میلیون تومان، قیمت خوردند.
در گروه ایران خودرو نیز هر دستگاه سمند ال ایکس ۱۱۲ تا ۱۱۳ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۰۹ تا ۱۱۰ میلیون تومان، پژو پارس ۱۱۵ تا ۱۱۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ساده ۱۱۳ تا ۱۱۴ میلیون تومان و رانا ال ایکس ۱۰۹ تا ۱۱۰میلیون تومان قیمتگذاری شدند.
در دسته مونتاژی ها نیز هر دستگاه چانگان سی. اس ۳۵ بین ۲۶۵ تا ۲۷۰ میلیون تومان، کیا سراتو مونتاژی سایپا ۴۵۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ به ۴۶۵ میلیون تومان، جک اس ۵ به ۳۹۵ تا ۴۰۰ میلیون تومان و سیتروئن سی ۳ به ۵۰۰ میلیون تومان قیمت خوردند.
رضا شیوا ، با اشاره به انتشار جدولی تحت عنوان قیمت تعیین شده برای محصولات ایران خودرو و سایپا توسط شورای رقابت، اظهارداشت: این جدول مربوط به بررسیهای ابتدایی شورای رقابت برای تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو است که نهایی نیست چراکه بعد از برگزاری جلسات مختلف ستاد تنظیم بازار با اصلاحاتی همراه شده است.
وی با بیان اینکه در این جدول قیمت های کارخانه درج شده بود، افزود: البته باید توجه کرد که به قیمت های کارخانه هزینه های مالیات بر ارزش افزوده، شماره گذاری و بیمه که در مجموع 14 درصد است هم اضافه خواهد شد.
وی با اعلام اینکه بعد از جمع بندی های انجام شده برای محصولات ایران خودرو مجوزافزایش 10 درصدی و برای سایپا مجوز افزایش 23 درصدی نسبت به قیمت بهمن ماه 97 سازمان حمایت صادر شد، افزود: البته قرار شد خودروسازان به شرط رعایت وزن تیراژ اجازه تغییر درصدها را برای افزایش قیمت محصولات خود داشته باشند.
رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه ما به هیچ عنوان مسئول اعلام قیمت های جدید انواع خودرو به خودروسازان نیستیم، گفت: شورای رقابت براساس قانون دستورالعمل قیمت گذاری خودرو را تعیین کرده و باید ستاد تنظیم بازار قیمت های جدید را به خودروسازان ابلاغ کند.