سایت خبری طلا

پراید با ظاهری جدید تولید می شود + عکس

منبع: سایت طلا


شرکت سایپا محصول ساینا اس را معرفی کرده است، خودرویی که توسعه‌یافته پراید است و تنها در ظاهر تغییراتی داشته است.


به گزارش سایت طلا ،«"ساینا اس" که نسخه بازطراحی شده ساینای معمولی به حساب می‌آید، قرار است به زودی وارد خط تولید این شرکت شود.»

ساینا خودرویی است که شرکت سایپا روی خودرو تیبا آن را توسعه داده است. خودرو تیبا هم توسعه یافته خودرو پراید است و حالا "ساینا اس" فیس‌لیفت(اصلاح‌شده) ساینا است. در واقع می‌توان هم ساینا و هم ساینا اس را فیس‌لیفت خودرو تیبا دانست. با این توضیحات شاید شرکت سایپا یکی از  معدود شرکت‌هایی در جهان باشد که هم‌زمان چهار خودرو فیس‌لیفت را همراه با خودرو اصلی تولید می‌کند. در شرکت‌های خودروسازی با معرفی فیس‌لیفت تولید محصولات قبلی قطع می‌شود.

تمامی این محصولات(ساینا و تیبا) توسعه‌یافته روی پلت‌فرم پراید هستند. پراید قرار است به دلیل فشار پلیس ایران تا تابستان امسال تولیدش متوقف شود. اما خودروهایی که روی پلت‌فرم این خودرو توسعه یافته‌اند و از تکنولوژی قدیمی بهره می‌برند به تولیدشان ادامه خواهند داد.

بر اساس اعلام رسانه‌های خودرویی ایران، سایپا از موتور قدیمی هشت سوپاپی بهر می‌برد که با حجم هزار و ۵۰۰ سی‌سی تنها ۸۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. موتورهای امروزی با این حجم، دو برابر این قدرت را با مصرف و آلایندگی کمتر از این موتور تولید می‌کنند.

شرکت سایپا حتی برای توسعه این خودرو حاضر نشده است تا موتور ‌را قدری به‌روزتر و ۱۶ سوپاپ کند تا با افزایش بازده موتور، قدرت آن افزایش و آلایندگی و مصرف سوخت‌اش کاهش یابد.

شرکت سایپا البته در گذشته طرحی را برای خودرو برقی با نام ساینا برقی معرفی کرده بود. این خودرو دو برابر ساینای فعلی قیمت دارد. در این خودرو از موتور برقی با قدرت ۷۰ کیلووات استفاده شده بود که با یکبار شارژ می‌توانست ۲۰۰ کیلومتر را طی کند. این طرح تا کنون اجرایی نشده است و دیگر خبری از آن در دست نیست.

استفاده از پلت‌فرم قدیمی پراید سبب می‌شود محصولات جدید همچنان ایمنی کمی داشته باشند. شرکت سایپا ادعا کرده است خودرو تیبا و ساینا می‌توانند دو ستاره ایمنی را بدست آورند. حتی اگر این ادعا درست باشد این میزان ایمنی ضعیف به شمار می‌رود.

آپشن ها و امکانات رفاهی ساینا S

ویژگی های جدید نسخه فول آپشن خودروی سایپا ساینا S هم امکانات جدیدی همچون رینگ‌های آلومینیومی، شیشه‌های دودی عقب، صفحه نمایشگر 7 اینچی لمسی با قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه بر روی نمایشگر خودرو، بلوتوث، سنسور فشار باد لاستیک ها، امکان کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، روکش‌های چرمی صندلی‌ها و همچنین دوربین دید عقب است.

سال گذشته کمال ‌‌هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ایران گفته بود: «در تحلیل تصادفات ایران طی ۱۱ سال گذشته متوجه شدیم که ۳۴ درصد از جان‌باختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودروی پراید بوده‌اند.»

حالا باید منتظر بود و دید با توقف تولید پراید و با خودروهایی با شکل‌ها و اسم‌های مختلف، اما با درونی یکسان و قدیمی، ایمن بودن این محصولات تا کجا خواهد رسید.