سایه سنگینی که بورس را مدیریت می‌کند

به اعتقاد یک کارشناس خبره اقتصادی، عواملی وجود دارد که همراستا با کروناویروس بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده و به نوعی آن را مدیریت می کند.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا به نقل از وب سایت بیزینس اینسایدر، به گفته یک استراتژیست بازار جهانی سرمایه، طی یادداشتی نوشت: بسیاری از عواملی که موجب سقوط سهام در ماه فوریه و مارس شده خطری اساسی برای روند صعودی بازار به شمار می آید. ویروس کرونا ریسک بی سابقه ای را ایجاد کرده که بر بازار و قیمت ها تاثیرگذار است. در حالی که برخی از عوامل سرعت ریسک پذیری در حال حاضر ممکن است روند صعودی دارایی ها را تقویت کند، برخی دیگر هنوز هم تهدید کنندگان را برای سرمایه گذاران مطرح می کنند.

در اینجا به برخی عوامل مهم و تاثیرگذاری که بازار سرمایه را تحت مدیریت خود دارد، اشاره شده است:

۱. روابط تجاری و اقتصادی بازار

۲. شبکه های اجتماعی و رسانه ها

۳. ظهور و افزایش ETFها

۴. زنجیره جهانی تامین

۵. فناوری ها

عملکرد قوی این عوامل به ویژه در آمریکا موجب تضعیف وضعیت کروناویروس شده و در نتیجه بازار سهام را از رکود شدیدی که گرفتار آن شده بود، نجات داده است. نقش فناوری در این زمینه غیر قابل اغماض است. پس از شیوع کرونا و لزوم قرنطینه افراد اپل، آمازون و فیس بوک از رونق بی سابقه ای بهره مند شده اند.

با این حال هیچ از غول های فناوری در برابر کووید ۱۹ و تاثیرات منفی آن کاملا مصون نیستند. اگر حتی یکی از این نام های بزرگ فناوری شکست بخورد ، می تواند اثری منفی زیاید بر کل بازار داشته باشد.

در کل ، این استراتژیست انتظار دارد که بازارهای مالی تا حد زیادی تثبیت شده باشند. محافظت بخش فناوری در برابر رکود گسترده "باید حاوی خطرات نزولی" ناشی از اختلال در زنجیره تأمین و تنش های دوباره بین ایالات متحده و چین باشد. به گفته وی ، قیمت ها ممکن است برخی از سودهایشان را پس بگیرد ، اما نزول این قیمت ها به رقمی پایین تر از اواخر ماه مارس بعید است.

حداقل اینکه، سرمایه گذاران می توانند از این واقعیت که بدترین حالت بیماری همه گیر کرونا را رد کرده ایم آرامش بگیرند. روند فروپاشی بازار رخ داده و با توجه به اینکه بازارهایی که به طور معمول اقتصاد را به پیش می برند رکود خود را سپری کرده اند، ما به احتمال زیاد شاهد پایین بودن دوباره در بازار نخواهیم بود.