به گزارش سایت طلا ،رایزنان بازرگانی جزو فعالان اقتصادی هستند که نقش بسیار زیادی در توسعه تجارت کشور دارند.
این رایزنان بازرگانی با توجه به ظرفیت تجارت هر کشور با ایران، به تعداد مشخصی در کشورهای هدف مستقر میشوند و اقدام به شناسایی بازارها و نیاز مردم نسبت به تولیدات داخلی میکنند.
طبق اظهارات کارشناسان اقتصادی، هرچه تعداد رایزنهای فعال ایرانی در کشورهای دنیا بیشتر باشد، راحتتر میتوانیم نیاز بازارهای جهانی را شناسایی و این نیازها را به کمک صادرات محصولات ایرانی بر طرف کنیم.
همچنین برخی از فعالان حوزه تجارت خارجی در جهان معتقدند که سهم بسیار زیادی از صادرات خود را مدیون فعالیتهای رایزنان خود در کشورهای مختلف هستند همچنین طبق گفته این افراد، کشورهایی که در صادرات محصولات خود ضعیف هستند، حتما رایزنان فعالی ندارند.
بر اساس این گزارش، رایزنها همچنین میتوانند در تنظیم برخی قراردادهای دیگر نیز موثر واقع شوند از جمله این قراردادها میتوان به گردشگری اشاره کرد.
همان طور که اشاره شد، فعالیت رایزنهای بازرگانی میتوانند تاثیر زیادی در توسعه صنعت گردشگری کشور داشته باشند، به خصوص که این صنعت در کشور ما در وضعیت مساعدی قرار ندارد و نیاز به حمایت و بازاریابی کشورهای مختلف دارد.
با تمام این تفاسیر، اما متاسفانه در دو سال گذشته تعداد رایزنان بازرگانی فعال ایرانی در کشورهای مختلف کاهش چشم گیری پیدا کرده و بر اساس اظهارات مسئولان این حوزه تنها دلیل آن کمبود بودجه است.
وعده ارسال ۲۰ رایزن بازرگانی به کشورهای مقصد تجارت
حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران اظهار کرد: سال گذشته مهلت ماموریت ۲۰ رایزن بازرگانی ایرانی به پایان رسید و به دلیل کمبود بودجه نتوانستیم مهلت آنها را تمدید کنیم در نهایت این تعداد رایزن بازرگانی به کشور بازگشتند.
وی افزود: سازمان توسعه تجارت با وزارت صمت برنامه دارند که بزودی برای ۱۰ تا ۱۵ کشور همسایه تعداد مشخصی رایزن بازرگانی اعزام کند تا فعالیتهای خود را از سر بگیرند.
رئیس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: هم اکنون ۵ رایزن بازرگانی ایرانی در ۳ کشور چین، افغانستان و عراق فعالیت دارند که تعداد این کشورها به بیش از ۱۳ کشور افزایش خواهد یافت.
زادبوم تصریح کرد: کشورهای روسیه، هند، قزاقستان، ترکیه و پاکستان جزو کشورهایی هستند که در اولویت اعزام رایزن بازرگانی قرار دارند.
طبق این گزارش امیدواریم هرچه سریعتر برای اعزام رایزنهای بازرگانی به کشورهای هدف تعیین تکلیف شود و برنامه سازمان توسعه تجارت به هدف برسد تا بازارهای بین المللی را برای صادرات محصولات ایرانی از دست ندهیم.