به گزارش سایت طلا به نقل از تجارت نیوز ،گفته میشود تنها نمونه نیسان پاترول ۲۰۱۵ را که توانسته پلاک ملی دریافت کند، به بهای ۱۴ میلیارد تومان در بازار فروخته میشود.
مقایسه پاترول و لندکروز یک داستان ساده نیست. حکایت شش دهه جدال میان دو خودروساز اول ژاپن است. تیوتا لندکروز و نیسانپاترول در همه این شش دهه از هم الگو گرفتهاند، در زمینه فروش افتوخیز داشتهاند و البته همواره روبه رشد بودهاند. این دو خودرو دستکم از دهه ۶۰ که وارد ایران شدند تا امروز بازیگر اصلی بازار شاسیبلندهای فولسایز، آفرودر و لوکس هستند و هیچکس حتی خودروسازان آلمانی نتوانسته آنها را از این جایگاه پایین بکشد.
پاترول البته حکایت دیگری دارد. بعد از غریب به ۱۰ سال مونتاژ در پارس خودرو، پاترول صحنه را برای حدود ۲۰ سال ترک کرد. با اینحال اخیرا چند نمونه از این خودرو به صورت گذر موقت و یک نمونه به صورت پلاک ملی موفق به ورود به کشور شدهاست.
اتفاقی که باعث شده تا بحث مقایسه نسل آخر لندکروز و پاترول دوباره سر زبانها بیوفتد. خب در مقام داور ما اپتدا به اعلام مشخصات فنی پاترول میپردازیم و سپس از طریق بررسی عملکرد دو خودرو در ارزیابیهای داخلی و خارجی به قضاوت درباره برتری هریک از این دو محصول بر دیگری میپردازیم. فعلا برویم سراغ مشخصات پاترول:
رینگهای ۱۸ اینچی در کنار ۹۲۰ لیتر فضای بار و هفت صندلی برای سرنشینان به همراه ابعاد ۵،۱ متری از نیسان پاترول غولی مهیب میسازد که برای جابهجایی مسافر و بار حرف ندارد. اتاق خودرو نسبتا قدیمی و کلاسیک اما جذاب و بزرگ و راحت است و چیزی از نسخههای ۲۰۱۳ لنکروز کم ندارد.
اگرچه برخی از چنبههای کابین پاترول سن نسبتا بالای این این خودرو را نشان میدهند اما بزرگترین ویژگی سنتی این خودرو پیشرانه هشت سیلندر ۵،۶ لیتری تنفس طبیعی آن است. البته بهرغم آزاد کردن ۳۳۴ گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر، این قلب آهنین ۴۰۰ اسب بخاری کاملا سرحال و قوی بوده و البته ۵۶۰ نیوتنمتر هم گشتاور دارد.
عددی که برای این غول ۲۶۰۰ کیلویی که یک گیربکس هفت دنده خودکار دارد، چندان هم بد نیست. این خودرو که در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱۵ لیتر سوخت مصرف میکند، در تریم پرمیوم به سیستمهای ایمنی خوبی مثل پایش نقاط کور، کروز کنترل تطبیقی و هشدار برخورد جلو با ترمز اضطراری مجهز است و شش کیسه هوای ۱۰ نقطهای دارد.
از نظر طراحی فرق چندانی میان لندکروز و پاترول نیست. گرچه لندکروز برای ایرانیها خودرو جذابتری است. هردو مدل البته از ۱۰ سال پیش تاکنون تغییرات ساختاری چندانی را در بخش طراحی تجربه نکردهاند. اگر بخواهیم به قضاوت درباره سواری دو خودرو برمبنای تجربه خریداران بپردازیم، پاترول جدید، سواری مناسبی دارد و لندکروز محصولی همه جارو و متعادل است.
هردو البته بهرغم جثه بزرگی که دارند در جاده، احساس خوبی منتقل میکنند.با این حال، کنترول فرمان پاترول با افزایش سرعت، کمی خنگ میشود. از آنسو اما سیستم دیفرانسیل هوشمند چهار چرخ پاترول عملکرد خوبی دارد. موتور V8 نیز میتواند نگاه همگان را به خصوص در شهر، به خود جلب کند. در مقابل، جثه لندکروز اندکی کوچکتر است و بنابراین نسبت به پاترول، فرمان پذیری بهتری دارد.
لندکروز، در عین حال محصول شیکتری است و موتور V8 کارایی خوب را با دوام مناسب ترکیب میکند. بهرغم اینکه دو خودرو لوکس نیستند اما دیدن رول فرمان پلاستیکی در کابین لندکروز، اندکی ناامید کننده است. هرچند عملکرد این محصول در خارج از جاده، یک سرو گردن از نیسان پاترول بالاتر است.
در پایان ماجرا بد نیست برویم سراغ قیمت نیسان پاترول. میدانیم قیمت اولیه این خودرو را در بازار ۱۴ میلیارد تومان گذاشتهاند که تقریبا پنج برابر یک لندکروز ۲۰۱۳ است. البته نسخه گذر موقت پاترول را میتوان از کویت با قیمت حدود ۸۰۰ میلیون تومان به کشور وارد کرد و ۱۳،۲ میلیارد تومان هم صرفهجویی کرد! اما در شرایط پلاک ملی و با مقایسه نرخ آن در ایران با قیمت روز دلار میتوان گزاف بودن قیمت پاترول ژاپنی را فهمید.
یک ضرب و تقسیم ساده نشان میدهد پاترول را در ایران به قیمتی نزدیک به ۶۲۵ هزار دلار میفروشند که عددی شگفتانگیز است و هر جای دنیا که باشی با آن میتوانی ۱۰ خودرو خوب و برجسته در ابعاد نیسان پاترول بگیری! این مقایشه کوتاه اگرچه دلخراش است اما حاوی نکات مهمی است.
مثلا اینکه برخی افراد از رانت دریافت پلاک ملی برای خودروهای وارداتی خاص چه منفعتی میبرند. دوم اینکه مصرف کننده در بازار خودرو ایران همین قدر از تعرفهگذاری و هزینههای حمایت از تولید خودرو ملی ضربه دیده است که گروه اول سود بردهاند.