آیا پراید ۱۰۰ میلیونی در راه است؟

ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا عدم تولید پراید می‌تواند قیمت آن را به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش دهد، گفت: در این باره باید دید که شرایط به چه ترتیبی پیش می‌رود، از سوی دیگر تقاضا نیز در این باره از اهمیت بسزایی برخورداراست، اما نکته مهم این است که با توقف تولید پراید در این سگمنت قیمتی یک خلاء به وجود آمده و با توجه به فاصله قیمتی جایگزی‌های معرفی شده پراید شامل تیبا، ساینا و کوئیک، قدر مسلم بسیاری از مشتریان پراید توانایی خرید این محصولات را نخواهند داشت، که این مسئله نیز می‌توان باعث افزایش هرچه بیشتر قیمت پراید شود.

خبر را برای من بخوان

بازهم قصه تکرار شد و پراید دوباره رنگ ۹۰ میلیون تومان را دید، اما اینبار دیگر پراید تولید نمی‌شود که بتوان با عرضه بیشتر قیمت آن را کنترل کرد، به نظر می‌رسد، اگر همین روند ادامه داشته باشد، باید منتظر پراید ۱۰۰ میلیون تومانی نیز باشیم.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: در حال حاضر دولت اجازه نمی‌دهد که فضای رقابتی در صنعت خودرو شکل بگیرد، چرا که خود دارای منافع زیادی است از این انحصار و نمی‌خواهد این شرایط را از دست دهد، در حالیکه گفته می‌شود خودروسازان خصوصی شده‌اند، باز هم می‌بینیم که مدیران عامل سایپا و ایران خودرو از سوی وزیر صنعت مستقیما تعیین می‌شوند، تا زمانیکه صنعت خودرو سیاسی اداره می‌شود، مردم نمی‌توانند خودروی باکیفیت سوار شوند و همین محصولات قدیمی را نیز باید با قیمت‌های بیشتری نسبت به گذشته خریداری کنند.
این کارشناس صنعت خودرو بیان داشت: تا زمانیکه دولت در صنعت خودرو حضور دارد، این صنعت روزگار خوشی را نخواهد گذراند، در برجام نیز دیدید که شرکت‌های خارجی آمدند، آخرش چه شد، هیچ اتفاقی رخ نداد، بنابراین در وهله نخست باید بستر فراهم شود و رقابت شکل بگیرد و انحصار بشکند، تا شرایط اولیه ایجاد شود، در غیر این صورت باز هم در روی همین پاشنه خواهد چرخید و اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد.

دلایل افزایش قیمت دوباره پراید
ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت پراید در بازار، توقف تولید این محصول است، اظهار داشت: علاوه بر تولید نشدن پراید و افزایش تقاضا برای آن که در رشد بهای آن بسیار تاثیرگذار است، قیمت خودرو به طور کلی تابع افزایش قیمت ارز است، بنابراین طبیعتا زمانیکه دلار سیر صعودی داشته باشد، خودرو نیز از این مسئله پیروی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بازار‌های سرمایه‌ای نسبت به همدیگر واگرایی مثبت دارند، گفت: زمانیکه یک بازار شروع به افزایش قیمت می‌کند، به تبع آن بازار‌های دیگر نیز دیر یا زود به این سمت حرکت می‌کنند، بر این اساس بازار خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و این روز‌ها دوباره با توجه به وضعیت اقتصادی، مسیر صعودی را در پیش گرفته است.
خلخالی با تاکید بر اینکه عرضه در بازار خودرو به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز بازار نیست، افزود: در حالیکه سالیانه بازار به ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو نیاز دارد، اما در سال گذشته در حالت خوشبینانه خودروسازان توانستند، تنها ۹۰۰ هزار دستگاه تولید کنند، بنابراین در چنین شرایط طبیعی است که قیمت خودرو افزایش یابد و به نظر می‌رسد با توجه به روندی که وجود دارد، باید گفت، روند صعودی قیمت خودرو همچنان ادامه خواهد داشت.
این استاد دانشگاه بیان داشت: وجود تقاضای کاذب نیز در بازار خودرو بسیار مشهود است و همین مسئله باعث شده که تقاضا بر عرضه برتری یابد تا قیمت‌ها همچنان با رشد همراه شوند، از سویی بسیاری از مردم به دنبال آن هستند تا با خرید خودرو به عنوان کالای با دوام ارزش پول خود را حفظ کنند، در مجموع می‌توان گفت، تا زمانیکه وضعیت اقتصادی ثبات نداشته باشد و مدام نوسانات بازار دلار ادامه داشتنه باشد، نباید انتظار داشت که قیمت خودرو نیز ثابت بماند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا عدم تولید پراید می‌تواند قیمت آن را به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش دهد، گفت: در این باره باید دید که شرایط به چه ترتیبی پیش می‌رود، از سوی دیگر تقاضا نیز در این باره از اهمیت بسزایی برخوردار است، اما نکته مهم این است که با توقف تولید پراید در این سگمنت قیمتی یک خلاء به وجود آمده و با توجه به فاصله قیمتی جایگزی‌های معرفی شده پراید شامل تیبا، ساینا و کوئیک، قدر مسلم بسیاری از مشتریان پراید توانایی خرید این محصولات را نخواهند داشت، که این مسئله نیز می‌توان باعث افزایش هرچه بیشتر قیمت پراید شود.


پراید دیگر تولید نخواهد شد
سه معضل جدی صنعت خودرو
خلخالی با اشاره به اینکه صنعت خودروی ایران با مسائل و مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، اضافه کرد: دولتی بودن وجود، وجود انحصار و تولید محصولات قدیمی و بی‌کیفیت از جمله چالش‌های صنعت خودرو است، از سویی خودروسازان آمده‌اند و تولید خودرو‌های قدیمی خود را کنار گذاشته‌اند، محصولاتی که بیش از دو دهه تولید شدند و امروز از سر اجبار و رعایت نکردن استاندار‌های لازم بالاخره و پس از بحث‌های فراوان دیگر کنار گذاشته شده‌اند، اما صرف انجام این کار چیزی را در صنعت خودرو عوض نخواهد شد.
وی ادامه داد: خودروسازان باید در راهبرد‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود تغییرات بنادین و اساسی ایجاد کنند و به آینده‌نگری بهای تمام و کمالی بدهند، شرکت‌های خودروساز به دلیل اینکه دولتی هستند، از ثبات مدیریت برخوردار نیستند، همین مسئله باعث می‌شود، زمانیکه مدیر دولتی تعیین شود، وی به دلیل اینکه مدت کوتاهی بر سر کار خواهد بود، به نوعی مدیریت کارآمدی نخواهد داشت و تنها کوتاه مدت را در نظر می‌گیرد، این در حالیست که صنعت خودروسازی نیاز به ثبات مدیریت دارد.
این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: برای همین است که مدام کارشناسان بر این نکته تاکید دارند که خودروسازان باید به طور واقعی خصوصی شوند، زیرا اگر بخش خصوصی در عمل مدیریت ایران خودرو و سایپا را بر عهده بگیرد، آن زمان است که برای تحقیق و توسعه هزینه می‌شود، به توسعه محصول بها داده شده و در نهایت خودرو‌های با کیفیت از سوی خودروسازان به بازار عرضه خواهد شد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر هزینه تولید محصول در شرکت‌های خودروساز بسیار بالا است و به نوعی می‌توان گفت، تولید خودرو به صرفه و اقتصادی نیست، در این رابطه پایین بودن بهره‌وری یکی از بزرگترین معظلاتی است که صنعت خودرو با آن دست و پنجه نرم می‌کند و باعث شده هزینه تولید بالا باشد.