بورس کالا چیست؟
بورس کالا بازاری است سازمان یافته که در آن به طور منظم کالاهای معین با روشهایی از قبل تعریف شده مورد معامله قرار میگیرند.
باتوجه به این مسئله که به تازگی عده ای زیادی از افراد به سمت خرید و فروش سهام در بازار های مختلف رفته اند امروز گزارشی در خصوص بورس کالا تهیه کرده ایم.
بورس کالا تعریفی مشابه تعریف بورس دارد؛ بورس کالا بازاری است سازمان یافته که در آن به طور منظم کالاهای معین با روشهایی از قبل تعریف شده مورد معامله قرار میگیرند. در این بازار تعداد زیادی عرضهکننده و خریدار از طریق کارگزاران اقدام به معامله میکنند، در حال حاضر بورس کالا در ایران در چند حوزه فعالیت دارد که البته در حال گسترش در حوزههای دیگر نیز است، این حوزهها تحت عنوان رینگهای فلزات، پتروشیمی و معاملات مشتقه که فعلا منحصر به معاملات آتی سکه طلا است نام گذاری شدهاند.
مهمترین اهداف بورس کالا
ایجاد بازاری منسجم، سازمان یافته و قانونمند برای تسهیل داد و ستد نقدی و آتی کالا، که در آن قیمتها به صورت شفاف و در اثر تقابل آزاد عرضه و تقاضا کشف میشود.
سامان دهی بازار کالاهای خاص نظیر محصولات فلزی کشاورزی ، انرژی و پتروشیمی از طریق مکانیزم اجرائی ناظر بر تعهدات و منافع طرفین معامله.
کشف قیمت کالاها براساس تعامل و تقابل عرضه و تقاضا و نیاز بازار.
حذف واسطه گری و واسطه های غیرضروری در معاملات و خرید و فروش مستقیم بین فروشنده و خریدار.
کاهش نوسانات مخل بازار و امکان انتقال ریسک.
کاهش ریسک بین فروشنده و خریدار به دلیل اجرای عملیات از طریق اتاق پایاپای.
امکان انجام معاملات نقدی و آتی کالا با استفاده از ابزارهای مناسب .
فراهمسازی تسهیلات مالی برای خرید و فروش.
تحلیل آماری وضعیت بازار و ارائه خدمات مشاوره در پیشبینی نوسانات بازار کالاها به منظور کمک به طرفین معاملات در برنامهریزی و انجام به موقع تعهداتشان.
حرکت از یک بازار سنتی به سمت بازار مدرن سرمایه و کالا و تعامل بهتر و قویتر با بازارهای بینالمللی.
استفاده از مکانیزم فروش سلف در جهت کسب نقدینگی برای بنگاههای تولیدی
استفاده از مکانیزم معاملات آتی در جهت کاهش ریسک بازار و نیز رونق بخشیدن به بازار کالا و حفظ منافع تولیدکنندگان و مصرفکنندگان
مجموع علل موثر در به وجود آمدن بورس کالا
بررسی روند پیدایش و تکامل بورسهای کالا در جهان حاکی از آن است که ظهور و بسط فعالیتهای اینگونه بازارها در عرصه اقتصاد کشورها از قرن ۱۹ به بعد در پی پاسخگویی به برخی از نیازمندیهای اقتصادی و در بسیاری موارد رفع برخی تنگناها و موانع در بازار کالاها بوده است.
به عبارت دیگر، وجود برخی مشکلات در بازار کالا (چه در بخش عرضه، تقاضا و چه در بخش توزیع) و به تبع آن نوسانات قیمت کالاها و همچنین برخی از نارساییها و ناکارآمدیهای بازارهای سنتی از یک طرف و مزایا و منافع ایجاد و راه اندازی بورسهای کالا و توانمندی آنها در رفع مشکلات فوق الذکر از طرف دیگر، مهمترین انگیزه و عواملی هستند که موجب پدیدار شدن بورسهای کالا در صحنه اقتصاد کشورهای مختلف شده اند.
نارساییهای بازار سنتی در شکلهای نوسانات کاذب و عدم شفافیت در کشف قیمت و فقدان تضمینهای لازم برای معامله گران از مهمترین دلایل راهاندازی بورسهای کالایی در کشورهای جهان بوده است. در چنین شرایطی راه اندازی بورسهای کالایی و به تبع آن، استفاده از ابزارهای مشتقه به ایجاد یک نظام سازمان یافته داد و ستد و توزیع کالاها در کشورهای مختلف منجر شده و راه ورود به بازارهای جهانی را برای کشورها تسهیل کرده است.
بورس کالا در یک نگاه
مدارک مورد نیاز برای سرمایه گذاری در بورس کالا
تکمیل فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزار
مدارک هویتی شرکت شامل اساسنامه یا مستندات تاسیس شرکت یا موسسه، آخرین روزنامه رسمی تغییرات و مدیران و دارندگان امضای مجاز شرکت یا موسسه، تصویر شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز و مدیرعامل یا رئیس شرکت یا موسسه (این موارد بایستی توسط کارگزار برابر با اصل شود).
مدارک مالی شرکت شامل اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی (در صورت وجود) و کد اقتصادی
نکات عمومی در خصوص کیفیت مدارک و فرایند صدور کد
بورس مجاز است برای احراز هویت مشتریان به مراجع قانونی مراجعه و تاییدیه دریافت کند. صدور کد منوط به تایید اصالت مدارک است و با خاطیان برخورد قانونی میشود.
مشتری موظف است در هر زمان بنا به درخواست بورس نسبت به ارائه مدارک و مستندات مجدد اقدام کند. در صورت عدم ارائه، کد مشتری غیر فعال میشود.
مشتری موظف است هرگونه تغییر در مدارک و مستندات را به بورس اعلام کند. توجه به تاریخ انقضای مدارک و بروزرسانی آن نزد بورس در تعهد مشتری است.
در صورتی که مشتری وکالت انجام معاملات خود را بطور رسمی به وکیل منتقل کرده باشد، برای وکیل حسب نوع شخصیت آن (حقیقی-حقوقی) نیز بایستی مدارک بطور کامل ارائه شود.