مطالبی که باید در مورد رنگ اتومبیل‌ها بدانید

خودروهای امروزی با رنگ‌های جذاب و خیره‌کننده‌ در بازار جلوه‌گری می‌کنند و به جرئت می‌توان گفت رنگ، نخستین آپشنی است که نظر خریدار را جلب و او را به خرید یک خودرو ترغیب می‌کند.

خبر را برای من بخوان

به گزارش موبوایران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در قدیم رنگ همه ماشین‌ها رنگ روغنی بود. رنگ روغنی از دو لایه آستر و پرایمر پوشیده شده است. رنگ روغن بین دو لایه آستر و پرایمر قرار دارد. امروزه علاوه بر رنگ روغن از رنگ‌های متالیک نیز استفاده می‌شود. رنگ متالیک علاوه بر لایه آستر و رنگ، از یک لایه دیگر به نام کیلر یا محافظ نیز تشکیل شده است. کیلر آخرین لایه رنگ خودرو است که در آخرین سطح رنگ قرار دارد. وظیفه کیلر نگهداری و محافظت از رنگ ماشین است. در صورت نبودن لایه کلیر، رنگ متالیک به هیچ عنوان دوام نخواهد داشت.

تنها عیبی که رنگ متالیک دارد این است که، به مرور زمان رنگ متالیک یک حالت ماتی به خود می‌گیرند که دلیل آن خط و خش‌های بسیار ریزی هستند که به چشم دیده نمی‌شوند.

بسیاری از خوردو‌ها در اثر تابش مستقیم نور خورشید دچار رنگ پریدگی بدنه ماشین می‌شوند. به دلیل رنگ پریدگی ماشین از قیمت خودرو به شدت کاسته می‌شود. زیرا بعد از مدتی از جذابیت خودرو کاسته می‌شود. ماشین‌هایی که رنگ آن‌ها تیره است زودتر شاهد رنگ پریدگی یا آفتاب سوختگی خودرو خود می‌شوند. برای رفع رنگ پریدگی بدنه ماشین و زیباتر کردن رنگ خودرو می‌توانید از پولیش آفتاب سوختگی یا همان پولیش خودرو استفاده نمایید. با پولیش ماشین، جلا و شفافیت رنگ خودروی شما دوباره باز می‌گردد.

با پولیش خودرو ظاهر خودرو مجددا زیبا می‌شود. می‌توانید برای پولیش آفتاب سوختگی از پولیش نانو استفاده نمایید؛ که کیفیت بسیار خوبی دارد. با استفاده از پولیش نانو ظاهر اتومبیل شما زیباتر از قبل می‌شود. پولیش آفتاب سوختگی، به صورت کامل رنگ خودروی شما را ترمیم کرده و ایرادات رنگ خودرو را از بین می‌برد.

شاید جالب باشد بدانید رنگ سفید، رنگ موردعلاقه غالب ایرانی‌ها برای خودرو است و دلیل پرطرفدار بودن آن هم این است که مردم اعتقاد دارند رنگ سفید به مراقبت کمتری نیاز دارد. هم کثیفی و گرد و خاک را کمتر نشان می‌دهد و هم خط و خش‌ها در ظاهر خودروی سفید کمتر نمایان می‌شود.

در حالی که روی خودرو‌های مشکی، نوک مدادی و سرمه‌ای، خط و خش، قری و گرد و خاک بیشتر دیده می‌شود. از طرفی رنگ‌های تیره، نور آفتاب را بیشتر جذب می‌کنند و همین امر باعث می‌شود در فصل‌های گرم، داخل اتاق خودرو به شدت داغ شود.

این روز‌ها تمایل مردم کشورمان به خرید خودرو‌های سفید، باعث شده خودروسازان بخش اعظم محصولات خود را با این رنگ تولید کنند.

مثلاً در سال‌های اخیر حدود ۶۰ درصد از تولید خودروی پراید و L۹۰ به رنگ سفید بوده و از هر هزار خودروی پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ که تولید می‌شود، حدود نیمی‌شان سفید است، این در حالی است که در سال‌های اولیه تولید پژو ۲۰۶ در ایران، پرفروش‌ترین رنگ آن نقره‌ای بود.

بی درنگ یکی از شگفتی‌های خلقت رنگ است و انتخاب رنگ امری سلیقه‌ای است. بی‌شک رنگ سفید پرطرفدارترین رنگ خودرو در کشورمان و یا بهتر بگوییم در جهان برای خودروهاست. این فراوانی دلایل متعددی دارد که بررسی آن نیاز به مقاله‌ای جداگانه دارد، البته این رنگ مختص به خودروی خاص نبوده و در اکثر کلاس‌ها (اگر نگوییم همه‌ی کلاس‌ها) دیده می‌شود.

فرقی نمی‌کند که خریدار تویوتا آیگو باشید یا بنتلی کانتیننتال، با انتخاب رنگ سفید مطمئن باشید که خودرویتان شیک خواهد بود. سازنده‌ها معمولاً خودرو‌های سفیدرنگ را در موتورشو‌ها به منظور نشان دادن خودرو‌های جدید انتخاب می‌کنند و اکثر خودرو‌ها اساساً به خاطر نشان دادن هرگونه اشتباهات پیش از تولید به رنگ سفید طراحی می‌شوند.

این رنگ همچنین خط و خش‌های کوچک را بهتر از رنگ‌های دیگر پنهان می‌کند و در هنگام تصادف و یا صافکاری این رنگ نسبت به سایر رنگ‌ها بهتر و هم خوان‌تر با بدنه خودرو در می‌آید و به عبارتی سیکل تعمیر و رفع خرابی آن بسیار آسان‌تر است تا رنگ‌های متالیک در خودرو‌های مشابه آسان‌تر است.