به گزارش موبوایران به نقل از تجارت نیوز،قیمت خودرو این روزها به مسئله مهمی تبدیل شده است. از یک سو حذف قیمتگذاری در بسترهای آنلاین خرید و فروش خودرو گره کور بازار را به عدم شفافیت متصل کرده و از دیگر سو کاهش قدرت خرید و نوسان قیمت ارز اطمینان از بهای روز خودرو را کاهش داده است.
این گزارش به وضعیت قیمت خودرو در بین محصولات کارکرده پرداخته و سعی کرده ابعاد دقیق قیمت محصولات خودروهای داخلی و وارداتی را در انواع کارکرد، ارائه دهد.
آنچه مشخص است، هرچه برند خودرویی مشهورتر باشد و خودرو در بازار محبوبتر، قیمت خودرو نسخه کارکرده داراری شرایط خاصتری خواهد شد. اینجا میتوانید در جریان جزئیات قیمتی و فنی خوروهای داخلی قرار بگیرید.
داخلیها؛ از پیکان تا مزدا 3
تازهترین رقم برای یک دستگاه پیکان مدل 1359 از بهای 18 تا 20 میلیونی این اسطوره صنعت خودروسازی ایران خبر میدهد. وانت شورولت اس 10 مدل 1991 نیز حدود 65 میلیون تومان قیمت دارد. شورولت نوا مونتاژ ایران مدل 1368 حدود 30 میلیون تومان.
همچنین نیسان پاترول مدل 1368 حدود 100 میلیون خرج روی دست شما میگذارد و جیپ کالسکهای چیزی نزدیک به 4 میلیون تومان قیمت دارد. در یک رده بالاتر محصولات واردتی دهه 90 میلادی مثل دوو اسپرو یاهوندا آکورد EX بین 75 تا 125 میلیون تومان قیمت دارد. یک هیوندای سیویک مدل 1993 سدان هم اگر نسبتا سرحال باشد حدود 60 میلیون قیمت دارد. اوپل کورسای مدل 1994 هم اگر تمیز و سرحال باشد حداقل 50 میلیون تومان قیمت خواهد داشت.
در بین خودروهای مدل 2000 به این سو هم دوو سیلو تمیزو سرحال با کارکرد کمتر از 100 هزار کیلومتر حدود 75 تا 110 میلیون و هیوندای ورنا 1600 اتومات هم نزدیک به 140 میلیون تومان هزینه دارد. مزدا 323 در مدل 1381 نیز اگر از نظر فنی و ظاهری سرحال باشد حدود 100 میلیون قیمت دارد.
در بین محصولاتی با عمر بیش از یک دهه هم رنو تندر 90 مدل 1387 با قیمت 120 میلیون جزو خودروهایی است که در نسخههای سالم ارزش خرید دارد. مزدا 3 مدل 1388 هم با قیمت 175 میلیون تومان جزو محصولاتی است که هم پرطرفدار است و هم ارزش توجه دارد.
در بین خودروهای جدید و متاخر نیز برلیانس اچ 330 مدل 1396 حدود 190 میلیون تومان و تندر پلاس دنده ای مدل 1397 در محدوده 250 میلیون تومان قیمت دارد. یک دانگ فنگ اچ 30 کراس با امکانات فول و مدل 1396 اگر کارکردی 40 تا 60 هزار کیلومتر داشته باشد در دامنه قیمتی بالاتر از 250 و کمتر از 275 میلیون تومان خرید و فروش میشود.
همچنین پژو 2008 مدل 1398 با 20هزار کیلومتر کارکرد بهایی 750 میلیون تومانی دارد. مزدا 3 نیوفیس مدل 1397 نیز با 45 هزار کارکرد بهایی 660 میلیونی دارد.
گرانی غیرقابل توصیف وارداتیهای معمول
خودروهای وارداتی وضعیت جالبی دارند. هرچقدر کارکرد آنها بیشتر و سال ساختشان قدیمیتر باشد خودرو ارزانتر است. در عین حال اگر خودروهای کارکرده از برندهای محبوب و با دوامی مثل تویوتا باشند که هزینه نگهداریشان کم است، قیمت آنها بالاتر است. در بین برندهای اقتصادی وضعیت کاملا مشخص است.
دامنه قیمتی بازار وارداتیهای با عمر پنج سال و کمتر همیاینک از محدوده 200 میلیون تومان شروع شده و تا دو میلیارد تومان بالا میرود. برای نمونه یک کیا سراتو نیوفیس 2017 با کارکرد 57 هزار کیلومتر در یکی از گالریهای مشهور پایتخت بهایی 810 میلیونی دارد. نمونه صفر و خوشرنگ این خودرو نیز 975 میلیون قیمت دارد.
میتسوبشی ASX سری 2017 هم با کارکرد 70 هزار کیلومتری قیمتی بالغ بر یک میلیارد تومان دارد در حالی که تویوتا راو 4 مدل 2015 با 100 هزار کیلومتر کارکرد اندکی بیش از 1,3 میلیارد تومان قیمت دارد. بهای رنو سفران 2016 با کارکرد 55 هزار کیلومتری نزدیک به 600 میلیون و قیمت رنو کولئوس 2017 با کارکرد 50 هزارتایی حدود یک میلیارد و 150 میلیون است.
و اما خودروهای لوکس
بنز، لکسوس، ولوو و ب.ام.و با وجود کمبود تعداد واردات جزو محبوبترین کارکردههای لوکس هستند. مثلا یک دستگاه ب.ام.و 528 آبیرنگ از سال 2015 با کارکرد 60 هزارکیلومتری هماینک قیمتی 2,5 میلیاردی دارد و نسخه 3 کلید خودرو از سال 2015 با کارکرد 70 هزارتایی حدود 2,3 میلیارد.
در عین حال نسخه 2013 همین خودرو با کارکرد 90 هزارتایی کمتر از 1,6 میلیارد تومان میارزد. در همین رده بنز سری ای مدل 2015 با رنگ قهوهای و کارکرد 55 هزار کیلومتر بهای 2,8 میلیارد تومانی دارد.
ولوو XC90 هم به عنوان یک شاسی بلند محبوب در نسخه 2017 اینسکریپشن بهایی چهار میلیاردی دارد و بی.ام.و ایکس 4 فول در مدل 2017 با کارکرد 18 هزارتایی و سلامت فنی و ظاهری کامل بهایی 3,8 میلیاردی به مشتریان تحمیل میکند.