تورج دهقانی زنگنه امروز در نشست اعلام نتیجه بازخوانی اطلاعات جعبهسیاه هواپیمای بوئینگ اوکراینی اظهار داشت: پس از وقوع این حادثه، جعبههای سیاه هواپیما از 27 تیر 99 تا 3 مرداد 99 در آزمایشگاه بررسی سانحه دفتر تحقیقات هواپیمایی کشوری BAE در فرانسه بازخوانی شد.
وی ادامه داد: این کار تحت مسئولیت سازمان هواپیمایی ایران و با مساعدت کشور فرانسه انجام شد. نماینده آمریکا به عنوان کشور سازنده، نماینده اوکراین به عنوان کشور بهرهبردار و نماینده فرانسه به عنوان کشور ارائهدهنده خدمات، سازمان هواپیمایی کشوری را در این فرآیند کمک کردند.
دهقانی زنگنه افزود: از کشورهای کاندا، انگلیس و سوئد که اتباع آنها در حادثه بوئینگ اوکراینی جان باختند، دعوت شد تا در این فرایند نماینده داشته باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: نماینده ایکائو هم جهت تسهیل همکاری بین کشورها در این فرایند حضور داشت.
دهقانی زنگنه افزود: دادهها به خوبی بازیابی شد و به اطلاعات قابل تحلیل تبدیل شد.
* قطع همزمان ضبط هر دو جعبه سیاه 19 ثانیه پس از انفجار اول
وی افزود: همزمان با زمان محاسبه شده درباره عمل کردن فیوزهای مجاورتی موشک، ضبط اطلاعات در ضبطکننده دادههای پروازی در ساعت 6:14 و 56 ثانیه همه متغیرهای پروازی عادی و هواپیما در شرایط نرمال بوده و CVR هواپیما تا 19 ثانیه پس از انفجار موشک اول را ضبط کرده است.
رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه اقدامات و مشارکت صورتگرفته در فرایند بازخوانی براساس استانداردهای انکس13 بوده است، گفت: در داخل کابین پرواز سه نفر کرو(خدمه) و یک نفر معلم خلبان بوده است که هر سه با توجه شرایط غیرعادی و تا آخرین لحظات مشغول هدایت هواپیما بودهاند.
وی ادامه داد: معلم خلبان بعضی راهنماییها را انجام میدهد؛ از جمله اینکه وی این موضوع راکه هر دو موتور هواپیما فعال هستند به خلبان اعلام میکند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه صدای کابین 19 ثانیه پس از انفجار قطع میشود و موشک دوم 25 ثانیه پس از آن شلیک و به مجاورت هواپیما رسیده، تحلیلی در مورد عملکرد و آثار موشک دوم از جعبههای سیاه هواپیما به دست نمیآید، چرا که قطعات ناشی از موشک اول و اصابت آن به هواپیما موجب قطع همزمان جعبههای CVR و FDR در 19 ثانیه پس از آن شده است.
وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی ایران از دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشور فرانسه جهت همکاریهای بازخوانی تشکر میکند، گفت: اطلاعات استخراجشده در اختیار نمایندگان کشورهای ذیربط قرار گرفته است تا تحلیلهای ایمنی و فنی خود را در چارچوب استانداردهای ایکائو به سازمان هواپیمایی ایران ارائه کند.
زنگنه افزود: این اقدامات با هدف ایمنی و جلوگیری از رخدادهای مشابه صورت میگیرد و هر نوع استفاده سیاسی از این فرایند، ضمن اینکه در تعارض با اهداف مورد تصریح ایکائو است، روند رسیدگی به سانحه را تحتالشعاع قرار میدهد.
وی گفت: سازمان هواپیمایی ایران از تمام ذینفعان درخواست میکند که از هر نوع استفاده از این اطلاعات که در راستای ایمنی نباشد خودداری کنند.