به گزارش موبوایران به نقل از ایسنا، مهدی اسدی در ادامه یادداشت خود در «خودروبانک» نوشت: روز گذشته خبر فروش دنا پلاس توربو شارژ از سوی نخستین خریداران این خودرو و سودای کسب سود ۳۰۰ میلیونی برای حدود یک سال انتظار واکنشهای بسیاری را در پی داشت اما مگر این نخستین بار است که چنین اتفاقی در بازار خودروی کشورمان میافتد؟
اگر حافظهتان یاری کند از این دست اتفاقات در کشور ما اصلاً کم نبوده و بسیاری از اوقات خریداران خودرو به امید به دست آوردن سود چند ۱۰ میلیونی و اکنون چند ۱۰۰ میلیونی تصمیمهای غیرمنطقی گرفتهاند.
فروش سیتروئن c۳ را به خاطر دارید؟ آن زمان در حالیکه فروش این خودرو اینترنتی بود و خریداران بهسختی میتوانستند نسبت به خرید اقدام کنند، یکی از شرکتهای لیزینگ که مدیرعاملش اکنون در زندان است، تنها با یک آگهی و تحویل یکهفتهای c۳ تعداد زیادی از خریداران خودرو که تنها به سود آنچنانی فکر میکردند و اصلاً با خود ذرهای فکر نکردند که چه طور فردای فروش اینترنتی از سوی سایپا آنهم با تحویل چندماهه، این شرکت یکهفتهای این خودرو را به آنها تحویل میدهد، اقدام به خرید کردند. خب نتیجه از ابتدا معلوم بود؛ هیچ خبری از خودرو نبود!
مثال دیگری بزنیم. رونمایی خودروهای لوکسژن از سوی آرمان موتور کویر را خاطرتان هست؟ آن زمان هم در حالیکه هنوز مشخصات فنی و حتی کاتالوگهای خودرویی که قرار بود وارد کشور شود مشخص و منتشر نشده بود، برخی مردم شبانه جلوی نمایندگی این شرکت در سعادتآباد صف میایستادند تا خودرو ثبتنام کنند. البته که مدیران آرمان موتور کویر هیچوقت اقدام به فروش خودروهای لوکسژن نکردند اما سؤال از آن خریداران عجول است. اگر آن زمان خرید انجام میشد و بر اساس روندی که اتفاق افتاد خودرویی وارد نمیشد، خود شما بهاندازه فروشندگان مقصر نبودید؟
داستان فروش فولکس را چه؟ خاطرتان هست؟ از نیمههای شب صف طول و درازی برای خرید پاسات و تیگوان ایجاد شد. حتی داخل صف دعوا هم میشد. چرا؟ اختلاف ۹۰ میلیون تومانی از در نمایندگی تا بازار آزاد. تازه آن زمان دلار ۱۳ هزار تومان بود، نه ۲۴ هزار تومان!
اصلاً مثالی با فاصله زمانی خیلی نزدیک. چند روز پیش خبر همکاری کارمانیا با یک شرکت تولیدکننده خودروی برقی منتشر شد. از همان موقع خیل خریداران خودروی جدید کارمانیا به سمت این شرکت روانه شدند. این در حالی است که هنوز زمان عرضه این خودرو، مشخصات دقیق و حتی قیمت آن مشخص نیست. از سوی دیگر اصلاً در ابتدا کارمانیا باید با عرضه و تحویل این خودرو جوابگوی خریداران محصولات byd باشد و سپس نسبت به فروش این خودرو اقدام کند.
از این دست مثالها در طی این سالها بسیار است. تأکید میکنم با این نمونهها اصلاً به دنبال مبرا کردن شرکتها و دولت در اقدامات ناصحیح در صنعت خودرو نیستم اما واقعاً خود مردم، همین ما و شما هم به همان اندازه در به وجود آمدن شرایط امروز بازار خودرو تقصیرکاریم.
بدون شک بهتر است در کنار مقصر دانستن شرکتهای خودروساز، دولت و همه دستگاههای اجرایی کشور، در ابتدا سوزنی به خودمان بزنیم. ما هم به همان اندازه تقصیرکاریم.