اما و اگرهای تولید خودروی برقی در ایران
امینی استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اخیرا شرکت مپنا دست به طراحی و تولید خودروهای برقی ارزان قیمت زده است، بیان داشت: این خودروها میتواند در مقیاس انبوه و اقتصادی به مرحله تولید برسد، به شرطی اینکه الزاماتی را رعایت کرد، اولا که این مهندسان و طراحان باید مورد حمایت قرار بگیرند، تا آنها نیز اقدام به مهاجرت نکنند، دوما خود مپنا باید راسا اقدام به تولید خودروهای برقی کرده یا با تشکیل یک شرکت دانش بنیان و یا یک کارخانه خودروسازی یه صورت مستقل این کار را انجام دهد.
به گزارش موبوایران به نقل از فرارو، صنعت خودروسازی ایران، این روزها با مشکلات بسیار عدیدهای دست و پنجه نرم میکنند، از طرفی به دلیل کیفیت پایین محصولات داخلی و قیمت بالای آنها، مردم خواستار تحول در این صنعت هستند، دراین راستا، تولید خودروهای برقی یکی از آن دست راهبردهایی است که اگر جدی گرفته شود، میتواند به نتیجه منتج شود.
به اذعان برخی از کارشناسان اگرچه در زمینه واردات خودروهای برقی، کشور ما گامهایی را برداشته و حتی در خصوص ساخت این خودروها نیز اقداماتی انجام شده، اما باید پذیرفت که ایران در حوزه خودروهای الکتریکی از شرایط جهانی فاصله بسیاری داشته و راهی طولانی برای گسترش این خودروها در پیش رو است.
امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه امروز بازار خودروی ایران در مرز انفجار قرار دارد، گفت: در حال حاضر خودروسازان به دلیل ایرادات ساختاری نمیتوانند سودده باشند، برای همین هر روز زیان بیشتری تولید میکنند، این مسئله در نهایت باعث میشود که آنها در هر زمانی تقاضای افزایش قیمت محصولات خود را داشته باشند و این موضوع به ماندن چاه ویلی میماند که انتهایی ندارد، بنابراین نمیتوان توقع داشت که یک زمانی خودروسازان با این وضعیتی که امروز دارند، از قیمتها راضی باشند، در نتیجه همیشه افزایش نرخ را حق خود میدانند.
وی افرود: این در حالیست که سالهاست خودروسازان کوچکترین تلاشی برای اصلاح وضعیت خود و قدم نهادن در مسیر درست انجام نمیدهند، بلکه مدام به دنبال افزایش قیمت محصولات و دریافت تسهیلات ارزان قیمت هستند، از سویی با اینکه هزاران میلیارد تومان طی این دو دهه اخیر خرج خودروسازی کشور شده، اما خروجی را که نگاه میکنید، میبینید این وضعیت جزء زیان انباشته و تولید محصولات بی کیفیت عایدی دیگری نداشته است، از طرفی یکی از زمینههایی که خودروسازان میتوانستند، حداقل قدمهای کوچکی برای نزدیک شدن به آن بردارند، طراحی و تولید خودروهای برقی است، اما متاسفانه آنها هیچ اقدامی در این حوزه انجام نداند.
امینی با تاکید بر اینکه امروز افزایش سرسام آور قیمت خودرو و همچنین مشکلات محیط زیستی ناشی از سوختن بنزینهای بی کیفیت مشکلات جدی را از ناحیه صنعت خودرو به وجود آورده است، اظهار داشت: در دو سه سال گذشته کشورهای اروپایی به این سمت حرکت کرده اند که تولید خودروهایی با سوخت فسیلی را ممنوع کنند، اما ما هنوز در این رابطه اندر خم یک کوچه ایم، در صورتیکه از دهه ۷۰ شمسی تلاشهای خوبی در بدنه صنعت خودرو برای تولید خودروهای برقی انجام گرفت، اما متاسفانه به دلیل ساختار معیوب و فشل این صنعت و بروکراسی ناکارآمد حاکم بر دستگاههای دولتی، تمام آن طرحها از کشور خارج شدند و امروز در کشورهایی نظیر کانادا آن پروژهها عملیاتی شدند.
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اخیرا شرکت مپنا دست به طراحی و تولید خودروهای برقی ارزان قیمت زده است، بیان داشت: این خودروها میتواند در مقیاس انبوه و اقتصادی به مرحله تولید برسد، به شرطی اینکه الزاماتی را رعایت کرد، اولا که این مهندسان و طراحان باید مورد حمایت قرار بگیرند، تا آنها نیز اقدام به مهاجرت نکنند، دوما خود مپنا باید راسا اقدام به تولید خودروهای برقی کرده یا با تشکیل یک شرکت دانش بنیان و یا یک کارخانه خودروسازی یه صورت مستقل این کار را انجام دهد.
سایپا و ایران خودرو تنها شعار سر دادند
امینی اضافه کرد: دوما اگر قرار باشد، در تولید این خودروها پای ایران خودرو و سایپا نیز به وسط بیاید، یقین بدانید، این پروژه شکست خواهد خورد، چرا که به دلیل ساختارهای معیوب این شرکتها سالهاست تولید این خودروها به عقب افتاده و عملا فرصت از دست رفته، اگر این شرکتها توانایی انجام این کار را داشتند، حداقل باید در یک دهه اخیر در مراکز تحقیق و توسعه خود اقدام به پژوهش در این رابطه میکردند، اما تنها آنها اقدام به سر دادن شعار کردند و برنامه عملی در اینباره در چنته نداشتند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اگر یک قطب خودروسازی مستقل از شرکتهای فعلی متولد شود و تنها در زمینه تولید خودروهای برقی فعالیت کند، با توجه به این که سرمایه گذار این کار به دلیل بازار جذاب آن وجود دارد، قابل تحقق خواهد بود، از سوی دیگر صادرات چنین خودروهایی با نظریه بازار ۵۰۰ میلیونی منطقه خاورمیانه و کشورهای همسایه امری شدنی است، اما این کار نیاز به برنامه ریزی دارد که متاسفانه تاکنون اثری از آن دیده نشده است.
این استاد دانشگاه یادآور شد: دولت با توجه به اینکه شرکت مپنا توانسته خودروهای برقی را تولید کنند، باید از این پروژه حمایت کرده و به جای اینکه میلیاردها تومان خرج شرکتهای زیان ده خودروسازی کند، خط تولید این خودروهای برقی را وارد فاز اجرایی کند. برای زیر ساختهای آن نیز با توجه به اینکه کشورمان مشکلی در زمینه تامین برق ندارد، میتواند ایستگاههای شارژ آن را احداث کند.
امینی تصریح کرد: تولید انبوه خودروهای برقی دو حسن بسیار مهم دارد، اول اینکه به دلیل مشکلات زیست محیطی کشور با توجه به آلایندگی خودروها، با همه گیری این خودروهای برقی بسیاری از معظلات این حوزه کاهش پیدا میکند و دوم اینکه با توجه به ارزان قیمت بودن این خودروها هزینه تمام شده آن پایین خواهد بود و مردم میتوانند با توجه به کاهش قدرت خرید خود، راحتتر مالک خودرو شوند، به نسبت قیمتهای نجومی که این روزها خودروهای بنزینی در بازار دارند.